14 iulie 2024, 17:52

Ați auzit de Rombac 1-11, primul avion de pasageri produs în România?

ROMBAC 1-11 (sau Rombac One-Eleven) a fost primul avion de pasageri cu reacție produs în România. A fost primul și singurul avion românesc produs sub licență britanică, înainte de 1989.

A fost construit la Întreprinderea de Avioane București, după licența avionului englez mediu curier BAC 1-11⁠(en), avion proiectat la începutul anilor ’60 și produs între anii 1963-1982 de compania British Aircraft Corporation.

Pe vremea comunismului, România era una dintre puținele țări din Europa de Est care cumpăra și folosea avioane în afara blocului sovietic, scrie playtech.

Totul a început în 1967, anul în care s-au stabilit primele relații între România și compania britanică British Aircraft Corporation (BAC). Cu această ocazie, compania britanică s-a angajat să livreze transportatorului TAROM șase avioane BAC 1-11. Modelul de avion a fost introdus în producția de serie din 1963.

La sfârșitul anului 1968 era considerată „cea mai de succes aeronavă europeană din punct de vedere comercial”. Totodată, BAC s-a angajat să comande la Britten-Norman 215 aeronave bimotor „Islander BN-9” cu două locuri. Acestea urmau să fie asamblate în România, iar vânzarea lor pe alte piețe a fost asigurată de partea engleză timp de cinci sau șase ani (1968-1973).

Cam depășit

Cât de modern era aparatul BAC 1-11 în momentul în care Nicolae Ceauşescu a semnat primele acte în Marea Britanie, în scopul achiziţionării licenţei de fabricaţie a acelui model de avion şi a motorului „Rolls-Royce Spey”? Din datele statistice aflate la dispoziţia publicului putem să aflăm că primul zbor efectuat cu un avion BAC 1-11 a avut loc la 20 august 1963, iar primul din cele şase aparate britanice (din seria 400) comandate de autorităţile de la Bucureşti a intrat în serviciu la 20 iunie 1968, zburând pe ruta Bucureşti – Frankfurt pe Main, scrie hotnews.ro.

Zece ani mai târziu, în momentul în care a avut loc vizita oficială de stat a lui Nicolae Ceauşescu în Marea Britanie, companiile „Tarom” şi „L.A.R.” aveau la dispoziţie mai multe avioane BAC 1-11 (mai ales din seria 500). Cea de-a doua firmă amintită era înzestrată numai cu aparate britanice bireactoare.

Programul de fabricaţie în România a modelului de avion BAC 1-11 a fost aprobat de Nicolae Ceauşescu în a treia decadă a lunii iulie, iar prim-ministrul Manea Mănescu şi Vasile Pungan au fost informaţi în scris despre hotărârea respectivă la 25 iulie 1978.

Sursa foto: Hotnews

Primul zbor al unui avion 1-11 BAC pentru TAROM, din seria 424 EU, a avut loc la 23 ianuarie 1968. Avea două motoare Rolls-Royce Spey 25 Mk. 511 si a fost livrat la TAROM la 14 iunie 1968, fiind inmatriculat YR-BCA. Următoarele cinci aeronave BAC 1-11 din aceeași serie au fost primite de autoritățile române până la sfârșitul anului 1969.

Dar Ceaușescu nu a renunțat la ideea dezvoltării industriei de fabricație a aeronavelor în România. Astfel, în 1975, a înființat „Turbomecanica” din București pentru fabricarea licențiată a motoarelor Rolls Royce Viper (Mk 632 și 633) și a motoarelor Turmo IV C. Primele au fost necesare pentru aeronava IAR-93 B, cele din urmă fiind folosite pentru elicoptere IAR-330 „Puma”.

Tot în aceeași perioadă, Ceaușescu a achiziționat licența de producție pentru BAC 1-11 și a promis că va construi 80 de aeronave sub denumirea ROMBAC 1-11. Din păcate, proiectul nu a fost în totalitate finalizat, iar pe porțile fabricii Romaero Băneasa au rămas doar nouă avioane, iar alte două au rămas la stadiul de kit până în anii ’90 și au fost distruse.

Primul zbor, în septembrie 1982

Primul zbor al unui avion ROMBAC 1-11 (înmatriculat YR-BRA) a avut loc la 18 septembrie 1982, în prezența lui Nicolae Ceaușescu. Zborul inaugural de pasageri al avionului ROMBAC 1-11 (YR-BRA) a avut loc la 28 ianuarie 1983, pe ruta București-Timișoara. Primul zbor exterior al acestei aeronave a fost efectuat la 23 martie 1983, pe ruta București-Londra.

9 ROMBAC 1-11 (YR-BRI) a zburat pentru prima dată în aprilie 1989, iar doi ani mai târziu a intrat în compania ROMAVIA. Aeronava ROMBAC 1-11 era o aeronavă echipată cu două turboreactoare cu flux dublu. Rolls-Royce Spey Mk 512-14DW, capabil de o tracțiune de aproximativ 6.000 kgf. ROMBAC 1-11 putea transporta până la 119 pasageri. Viteza de croazieră a fost de 870 km/h, iar intervalul de zbor a fost de 3500 de kilometri.

Modelul BAC One-Eleven a fost un model construit în 244 de exemplare. În schimb, modelul românesc ROMBAC 1-11 nu a avut succes, fiind construite doar nouă avioane complete. ROMBAC 1-11 a fost un model cu mișcare rapidă. În aproximativ opt ani au fost realizate foarte puține modele cu tehnologie învechită. Majoritatea componentelor au fost fabricate în România.

Conform anului 1989, din cauza zgomotului puternic produs de motoare, aeronavele ROMBAC 1-11 ROMAVIA au fost interzise pe mai multe aeroporturi din Europa. Celelalte șapte dispozitive ROMBAC 1-11 au fost vândute de TAROM către diverse alte companii aeriene din Asia și Africa.

După 34 de ani, nu există o statistică clară asupra acestor avioane românești. Se știe doar că două ROMBAC 1-11 au operat curse charter pentru turiști, în Egipt, în anul 2010. Dar, cu certitudine, nicio aeronavă ROMBAC 1-11 nu a fost implicată într-un accident aviatic cu persoane rănite sau decedate. Doar că nu au fost înregistrate prea multe ore de zbor.


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol