19 aprilie 2024, 9:12

Aurel Vlaicu, adevărul despre moartea aviatorului român

Acum 104 ani, pe 13 septembrie 1913, Aurel Vlaicu se prăbușea cu avionul său, Vlaicu II, în apropiere de Câmpina, în timpul unei încercări de a traversa Munții Carpați.

La fel ca Traian Vuia, un alt pionier al aviației, Aurel Vlaicu s-a născut tot în Imperiul Austro-Ungar, în Hunedoara, în anul 1882. După studii la Orăștie și Sibiu, pleacă în Germania pentru a studia ingineria, la Technische Hoschschule München. Rămâne apoi în străinătate, angajându-se la uzinele Opel din Rüsselsheim.

În 1908 revine acasă cu planurile pentru un planor, pe care îl construiește el însuși și cu care face mai multe zboruri în anul 1909. În toamna aceluiași an, se mută la București, unde primește sprijinul autorităților și începe să lucreze la primul său avion, Vlaicu I, pe care îl testează cu succes pe 17 iunie 1910, pe Dealul Cotrocenilor.

Vlaicu I n-a zburat decât 50 de metri, la o înălțime de 3-4 metri, dar a fost suficient pentru a-l determina pe acesta să afirme că: “Nici Alpii nu mi-i închipuiam mai înalți ca înălțimea la care mă ridicasem eu. Fiindcă patru metri erau pentru mine un record care-mi consacra mașina. Zburasem și acesta era principalul”, potrivit historia.ro.

În anul 1911 construiește un al doilea avion, Vlaicu II, cu care în 1912 a câștigat cinci premii memorabile (1 premiu I si 4 premii II) la mitingul aerian de la Aspern, Austria. Concursul a reunit între 23 și 30 iunie 1912, 40 piloți din 7 țări, dintre care 17 din Austro-Ungaria, 7 germani, 12 francezi printre care și Roland Garros, cel mai renumit pilot al vremii, un rus, un belgian, un persan și românul Vlaicu. În cel mai cunoscut ziar vienez, Neue Freie Presse, se găseau următoarele rânduri despre zborurile lui Vlaicu:

„Minunate și curoajoase zboruri a executat românul Aurel Vlaicu, pe un aeroplan original, construit chiar de zburător, cu două elici, între care șade aviatorul. De câte ori se răsucea mașina aceasta în loc, de părea că vine peste cap, lumea răsplatea pe român cu ovații furtunoase, aclamându-l cu entuziasm de neînchipuit.”

Sursă: www.historia.ro

În timpul celui de-Al Doilea Război Balcanic, Aurel Vlaicu a executat mai multe zboruri de recunoaștere deasupra teritoriului bulgar. La 13 septembrie 1913, în timpul unei încercări de a traversa Munții Carpați cu avionul său Vlaicu II, s-a prăbușit în apropiere de Câmpina. Aparent, Aurel Vlaicu a suferit un  atac de cord în timp ce pilota aparatul, aceasta fiind cauza reală a morții lui. Este înmormântat în cimitirul Bellu din București.

Înteresant de notat este faptul că în anul 1997, câțiva “hobbyişti”, aşa cum se autodefinesc, dar şi specialişti în aviaţie, au pus la cale reconstrucția aparatului de zbor ultrauşor Vlaicu II, reușind să realizeze o replică la scară 1/1 a aeronavei la bordul căreia şi-a pierdut viaţa Aurel Vlaicu, potrivit libertatea.ro.

Sursă: Arhiva Edițiadedimineață.ro

Printre inventatorii pe care România i-a dat lumii, un loc special îl ocupă Aurel Vlaicu. Fără acesta istoria aviației ar fi arătat, poate, altfel.

 

[Sursă imagine cover: www.stiintasitehnica.com]


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE