23 aprilie 2024, 11:01

Aviație sustenabilă? Aeroportul Amsterdam va interzice avioanele private şi zborurile de noapte

Aviaţia are o contribuţie uriaşă la încălzirea globală, iar omenirea are un timp foarte scurt la dispoziţie pentru a aduce emisiile din acest sector la aproape zero.

Aeroportul Amsterdam Schiphol a anunţat o viitoare interdicţie a zborurilor de noapte şi a avioanelor private pentru a reduce emisiile de gaze cu efect de seră şi poluarea fonică.

Decolarea avioanelor va fi interzisă între miezul nopţii şi 06:00 dimineaţa, iar avioanele nu vor avea voie să aterizeze înainte de ora 05:00 dimineaţa, a declarat directorul general al aeroportului.

Aceste modificări la unul dintre cele mai mari hub-uri aeriene din Europa urmează să intre în vigoare din 2025-2026, scrie Aerotime.

„Prea mult timp ne-am gândit doar la creştere şi prea puţin la preţul pe care trebuie să îl plătim”, a declarat directorul general al grupului Royal Schiphol, Ruud Sondag.

Interzicerea zborurilor de noapte va aduce „linişte în zona înconjurătoare”, a afirmat conducerea Schiphol, după ani de plângeri în legătură cu zgomotul produs de aeronave.

Aceasta înseamnă cu 10.000 de zboruri mai puţin pe an, a precizat conducerea aeroportului.

Avioanele private vor fi interzise deoarece produc „o cantitate disproporţionată de poluare fonică şi emisii de CO2 per pasager”.

Zborurile avioanelor private reprezintă de aproximativ 20 de ori mai multe emisii de CO2 decât un zbor obişnuit, potrivit aeroportului.

Ţările de Jos au anunţat în iunie 2022 că vor reduce zborurile pe aeroportul Schiphol la 440.000 pe an până în 2024, de la un nivel înainte de pandemie de 500.000, pentru a limita poluarea fonică şi emisiile de dioxid de carbon.

Mari companii aeriene, între care KLM, Delta şi EasyJet, au anunţat în martie că au intentat o acţiune în justiţie împotriva guvernului olandez pentru a protesta împotriva acestei măsuri.

Goana după o aviație sustenabilă

Provocarea este cu atât mai mare cu cât tot mai mulţi oameni zboară, iar zborurile au rămas aproape total dependente de combustibilii fosili, potrivit BBC.

În 2019, aviația a produs o gigatonă de emisii de dioxid de carbon și a transportat aproximativ 4,5 miliarde de pasageri pe zboruri.

Până în 2050, numărul de pasageri va ajunge la 10 miliarde pe an. La nivel global, doar 1% din populație, dintre care mulți călătoresc frecvent, generează jumătate din toate emisiile din sectorul aviației. 40% din populația din țările cu venituri mari iau cel puțin un zbor pe an, în timp ce doar 1% din populația din țările cu venituri mici zboară.

Combustibilii alternativi şi problemele lor

Soluţiile tehnice prezintă de multe ori anumite provocări, scrie Greennews.

Uleiul vegetal există în cantităţi foarte mari şi poate fi transformat în biocombustibil, însă producţia uleiului necesar zborurilor foloseşte o suprafaţă foarte mare de teren. De exemplu, dacă ar fi să înlocuim întregul combustibil pentru avioane folosit în Regatul Unit, am folosi aproximativ 68% din suprafaţa dedicată cultivării alimentelor din ţară.

Şi e-combustibilii, care presupun curăţarea dioxidului de carbon din aer şi trecerea acestuia prin procese chimice care îl transformă din nou în combustibil pentru avioane, poate fi o soluţie. Însă un mare dezavantaj al e-combustibililor este că sunt foarte scumpi şi folosesc foarte multă energie.

Hidrogenul este o altă variantă de combustibil bun pentru aviaţie, întrucât este un gaz care, dacă reacţionează cu oxigenul din aer, poate elibera multă energie. Însă acesta nu poate fi stocat în modelele actuale de avioane.

O altă problemă este că aproximativ 95% din hidrogenul nsotru provine din combustibili fosili. Mai mult, acesta este foarte exploziv, ceea ce ridică probleme serioase de siguranţă. Proiectarea, fabricarea și acordarea de licențe pentru aeronave alimentate cu hidrogen va dura zeci de ani și va costa în jur de zeci de miliarde de euro.

Avioanele electrice sunt încă incredibil de rare. Deşi este posibilă realizarea unei maşini electrice care funcţionează bine, dacă pui aceleaşi baterii într-un avion, este pur şi simplu prea greu pentru a zbura.

Soluția?

Pentru a reduce emisiile cauzate de zboruri, cel mai probabil va trebui să zburăm mai puţin, conform sursei citate.

Însă a mai rămas puţin timp până când putem schimba ceva, întrucât până în 2050 trebuie să atingem zero emisii nete pentru a limita încălzirea globală şi efectele dezastruoase ale acesteia.

O vacanţă în propria ţară ar ajuta la crearea unui viitor mai durabil – mai ales dacă transportul ales este unul sustenabil, precum trenul.

Sursa foto: Marina Constantinoiu


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol