CITIRE

Bacalaureat 2.0 – O aplicație românească dă ...

Bacalaureat 2.0 – O aplicație românească dă refresh sistemului educațional prin teste și lecții interactive

O echipă de programatori IT, ghidați cu grijă de un pedagog, au reușit să pună bazele unei aplicații interactive meinte să îi aducă pe elevii de liceu, atât de pasionați de tehnologie, mai aproape de lecțiile predate de profesori.

Aplicația IziBac are ca scop principal mărirea ratei de promovabilitate la Bacalaureat, prin realizarea unui upgrade al curriculei școlare. Dezvoltatorii aplicației doresc să schimbe modul învechit și tern al sistemului de învățământ actual și să aducă un nou model de învățare mai apropae de structura mentală a noilor generații, care se simt mult mai atrași de informații provenite din conținuturi video, aplicații mobile sau jocuri.

Ideea i-a aparținut Ralucăi Stratulat, un pedagog cu experiență, care a analizat problemele pe care elevii le întâmpină în momentul în care studiează pentru examenul de bacalaureat. Materie mulă, informații greoaie și foarte mult timp, în care tinerii sunt deconectați de principalul obiect care le stârnește curiozitatea, telefonul. Acestea au fost obiectivele care, puse cap la cap, urmează să își atingă scopul final, acela de a-i motiva pe elevi să învețe.

Sursă Foto: galasocietatiicivile.ro

Sistem educațional în derivă

De la un an la altul, rezultatele elevilor la bacalaureat sunt, de cele mai multe ori, sub medie. Din acest motiv, Ministerul Educației schimbă ba structura examenului, ba programa școlară, însă, fără a vizualiza și posibilele efecte negative ale acestor modifări frecvente.

Rezultatele examenului de bacalaureat de anul trecut ne arată faptul că o astfel de abordare produce mai mult rău decât bine. Elevii se plâng din cauza materiei stufoase, a informațiilor ambigue și a schimbărilor bruște ale programelor școlare, care îi confuzează din ce în ce mai mult.

Potrivit rapoartelor întocmite de Ministerul Educației, rata de promovabilitate de anul trecut a scăzut cu mai mult de 5 puncte procentuale, față de anul 2017, când procentul era de 72,9% Atfel că, la doar un an distanță, în 2018, doar 67,7% din totalul numărului de elevi înscriși au putut promova examenul maturității.

Bacalaureatul de ieri, upgradat pentru necesitățile de astăzi

Într-un interviu acordat în exclusivitate pentru Editiadedimineata.ro, Raluca Stratulat, unul dintre fondatorii aplicației IzyBac, ne-a vorbit despre ceea ce a motivat-o să pună bazele unui astfel de proiect. Care au fost principalele premise de la care a pornit, dar și ce își propune să rezolve prin intermediul aplicației IzyBac.

Raluca Stratulat a reușit să updateze imaginea unui examen complicat, ce abordează mai multe tematici și informații greoaie. Pornind de la experiența personală a bacalaureatului, pedagogul a putut sesiza discrepanțele dintre programele școlare de atunci și cele de acum.

„Este destul de diferit. Noi l-am prins cu mai multe probe de examen, printre care puteai opta și pentru educație fizică, filosofie, psihologie etc. De asemenea, unele materii nu erau segmentate pe capitole din care îți puteai alege, ci dacă alegeai o materie, subiectele erau din întregul curriculum. Din anumite puncte de vedere era mai dificil, însă acum ai o libertate mai mare la selecție, nu ești obligat să înveți părți ale materiei care poate nu te entuziasmează atât de mult”, a menționat Raluca Stratulat.

Necesitatea existenței unei astfel de aplicații a pornit de la experiența de pedagog a Ralucăi Stratulat. Aceasta a analizat problemele cu care se confrună pedagogii în încercarea de a le insufla tinerilor elevi dorința de a învăța: „În primul rând cu propriile limitări. De natură fiziologică mai ales – este imposibil să ajungi să predai la mai mult de 100-200 de elevi/săptămână. De aceea ne-am gândit și la crearea platformei de lecții video prin intermediul căreia profesorii să poată avea acces la sute de mii de elevi concomitent.

Un alt obstacol des întâlnit este cel de a găsi pârghiile prin intermediul cărora să îi poți motiva pe elevi să învețe cu și de plăcere. De aceea, am introdus principii de gamificare din Octalysis.

Și al treilea cel mai comun impediment este cel al lipsei de timp – pe de o parte trebuie să respecți ritmul impus de curriculum, pe de alta să te mulezi cât poți de mult pe ritmul elevului la nivel individual. De multe ori, e greu să atingi un echilibru, de aceea ne-am gândit să ne folosim de tehnologie pentru a complementa munca din cadrul orelor”, a mai adăugat aceasta

Educație prin distracție

Aplicația IziBac vine atât în ajutorul elevilor, cât și al profesorilor. Raluca Stratulat este de părere că profesorii trebuie să țină ritmul cu proprii elevi, care sunt din ce în ce mai pasionați, mai conectați și mai informați cu privire la tehnologie. Astfel că, prin intermediul acestei extensii se poate realiza un parteneriat cu dascălii, care pot să le prezinte acestora o modalitate mai distractivă de a asimila informațiile.

Educația viitorului va deveni o joacă constantă, iar elevii nu vor mai simți povara temelor impuse, vor avea o curriculă actualizată în concordanță cu nevoile actuale ale elevilor, iar mijloacele de predare vor deveni din ce în ce mai ingenioase. Aceasta este viziunea celor de la IziBac, însă, sunt conștienți că o astfel de schimbare se realizează cu pași mici.

Sursă Foto: galasocietatiicivile.ro

Din acest motiv, Raluca Stratulat nu este de părere că profesorii care folosesc actualele metode de predare ar fi depășiți de situație, ci mai degrabă că aplicația ar reprezenta pentru aceștia un real ajutor.

Nu încercăm neapărat să îi combatem, cât să ne armonizăm cu ei. Dorim să devenim un instrument complementar pe care profesorii să îl poată utiliza în procesul pedagogic, care să le faciliteze întreaga procedură, oferindu-le elevilor o modalitate mai distractivă de a asimila informația. Știm că mai e cale lungă până să ajungem în punctul respectiv, însă suntem dedicați obiectuvului final – cel de a reda plăcerea învățatului și a predatului”, a meționat aceasta.

Folosirea internetului la școală, dilemă sau necesitate?

Potrivit cercetărilor realizate de Raluca Stratulat, aproximativ 230.000 dintre elevii care se pregătesc pentru Bacalaureat au acces la internet printr-un smartphone. Însă, în ceea ce privește utilizarea internetului la școală părerile sunt împărțite. Unii spun că ar distrage atenția elevilor de la ore, alții, din contră, spun că este un lucru bun. Pedagogul ne explică faptul că esența utilizării internetului stă și în responsabilitatea cu care tratăm acest subiect și că internetul poate fi în același timp bun și rău, depinzând doar de modul în care este utilizat.

„Tehnologia este un instrument ca oricare altul – depinde de noi cum, cât și unde îl utilizăm. Știm cu toții ce impact are interzicerea unui obicei pentru un adolescent și anume faptul că îl motivează să își dorească mai mult acel lucru. Negarea evoluției firești a lucrurilor nu le va împiedica să se manifeste. Cheia este din nou, echilibrul – dacă tehnologia este integrată în procesul educațional în locul tratării sale ca un inamic al studiului, chiar așa va deveni. Noi vrem să transformăm tehnologia într-un aliat al studiului, lucru care începe cu un prim pas foarte important – schimbarea percepției asupra ei”, a explicat aceasta.

Comportamentul pe internet se învață în familie

Un studiu realizat, în 2015, de organizația Salvați Copii arată faptul că din ce în ce mai mulți elevi/copii utilizează internetul, însă, nu cu scopul de a învăța. Rezultatele cercetării spun că „90% dintre copii afirmă că folosesc cel puţin o reţea socială” sau că „58% dintre copii afirmă că au folosit internetul pentru a-şi face noi prieteni cel puţin o dată în ultima lună”.

Pornind de la raționamentul Ralucăi Stratulat, părinții pot avea un rol important în educarea copiilor în raport cu utilizarea internetului. Aceștia pot deveni mai deschisi în folosirea aplicațiilor mobile educative, pentru a introduce treptat în conștiința tinerilor și funcția didactică a internetului.

„Copiii învață cel mai mult prin mimetism – prin urmare preiau ce obiceiuri observă în familie. Dacă părinții folosesc tehnologia în mod util în majoritatea timpului, copilul îi va urma. Prin urmare considerăm că puterea propriului exemplu, din perspectiva de mentor, este cea care îi va încuraja cel mai mult pe copii să transforme acest obicei în unul cât mai folositor pe termen lung – de ce nu? Pot utiliza și ei aplicația noastră pentru a-și verifica gradul de retenție al informațiilor învățate în liceu.

Statul ar putea lua multe măsuri pentru a încuraja astfel de inițiative – în primul rând, facilitarea de a deveni un instrument complementar în școli. O altă măsură ar putea fi cea de îmbunătățire a gradului de absorbție a fondurilor europene pentru astfel de proiecte/inițiative”, a conchis Raluca Stratulat.


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

By using this form you agree with the storage and handling of your data by this website.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.