2 mai 2024, 16:51

Baletul modern Tevye de Olivier Truan, pe scena Operei Naționale București

Joi (21 martie) și vineri (22 martie), ora 18:30, pe prima scenă lirică a Capitalei, vom putea admira, în premieră românească și sub bagheta dirijorului Daniel Jinga, spectacolul de dans contemporan Tevye de Olivier Truan.

Opera Tevye a fost pusă magistral în scenă de renumitul director de teatru și coregraf-șef de balet modern Richard Wherlock. Premiera mondială a avut loc, pe 20 noiembrie 2015, la Teatrul Basel, din orașul elvețian omonim. Succesul a fost instantaneu.

Potrivit Radio România București FM, după cum sugerează și titlul, opera simfonică a pianistului și compozitorului elvețian Olivier Truan se bazează pe romanul Tevye the Milkman(Tevi lăptarul) de Sholem Aleichem, care a stat la baza unuia dintre cele mai îndrăgite musicaluri de pe Broadway, Fiddler on the Roof (Scripcarul pe acoperiș), distins cu 9 premii Tony.

De la premiera newyorkeză din 1964 și până la ecranizarea din 1971, nu a mai fost decât un pas, făcut de regizorul Norman Jewison, care i-a adus titlului celebritatea universală și succesul cinematografic (3 premii Oscar și 2 Globuri de Aur).

Asemenea volumului, musicalului și filmului, baletul Tevye înfățișează, cu multă (auto)ironie, nesfârșita bucurie evreiască de a trăi viața, în ciuda tuturor vicisitudinilor sociale și politice. Într-un registru comic, în centrul atenției, este reprezentat lăptarul Tevi, un evreu pauper, care trăiește, în preajma anilor 1900, alături de familie, în Anatevka, un mic sat ucrainean din cadrul Imperiului Rus.

Firul narativ al acestei lucrări vesele și luminoase, dar străbătute de un filon tragic, ilustrează, cu mult sarcasm, dezagregarea unei comunități evreiești tradiționale din Europa de Est (ștetl), și anticipează catastrofele care au început să se profileze, la orizont, la începutul secolului XX: acțiuni antisemite (individuale sau colective), revolte locale sau revoluții naționale, pogromuri, discriminare, segregare și alungare.

Practic, lăptarul Tevi asistă, într-un ritm trepidant, la destrămarea familiei și comunității evreiești (ștetl) din Anatevka, dar, cu toate acestea, nu își pierde niciodată credința în Dumnezeu, iar umorul său este cu adevărat irepresibil.

Din echipa tehnică și muzicală care asigură montarea acestei opere la București mai fac parte – pe lângă dirijorul Daniel Jinga (directorul general al Operei Naționale București) – compozitorul Olivier Truan (pian), Veit Hübner (bass), Simon Girard (trombon), Christoph Staudenmann (tobe), Slava Cernavca (clarinet), Bruce French (scenograf decor), Catherine Voeffray (scenograf costume), Ayako Nakano (asistent coregrafie), Gaia Mentoglio (asistent coregrafie), Jordan Tuinman (designer de lumini).

Bilete se găsesc pe http://tickets.operanb.ro/ și la Casa de Bilete a Operei Naționale București.


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol