20 aprilie 2024, 12:08

Bloomberg: Criza de energie din Europa va declanșa ani de penurie și pene de curent

Pentru a înlocui gazul rusesc, Europa cumpără combustibil care înainte era destinat țărilor în curs de dezvoltare, scrie Bloomberg într-o analiză.

Facturile vor fi mari, dar Europa va supraviețui iernii: a cumpărat suficient petrol și gaze pentru a trece de sezonul rece.

Costuri mult mai mari vor fi suportate, însă, de cele mai sărace țări din lume, care au fost excluse de pe piața gazelor naturale din cauza cererii vorace a Europei.

Țările cu piețe emergente au rămas în imposibilitatea de a-și satisface nevoile actuale

Astfel, țările cu piețe emergente au rămas în imposibilitatea de a-și satisface nevoile actuale, iar consecințele cele mai probabile – închideri de fabrici, penurii de energie mai frecvente și de durată mai mare, apariția unor tulburări sociale – s-ar putea prelungi până în următorul deceniu.

„Preocupările legate de securitatea energetică în Europa determină sărăcia energetică în lumea emergentă”, a declarat Saul Kavonic, analist în domeniul energiei la Credit Suisse Group AG. „Europa aspiră gazul din alte țări, indiferent de costuri.”

După o vară cu pene de curent și tulburări politice, vremea mai răcoroasă și ploile abundente au atenuat criza energetică imediată din Pakistan, India, Bangladesh și Filipine. Dar asta va fi doar temporar. Temperaturile mai scăzute sunt pe drum – în unele părți din Asia de Sud pot fi mai aspre decât la Londra -, iar șansele de a asigura aprovizionarea pe termen lung sunt reduse. Forța dolarului american nu a făcut decât să complice situația, forțând națiunile să aleagă între cumpărarea de combustibil și plata datoriilor, notează Bloomberg. În aceste circumstanțe, furnizorii mondiali de combustibil sunt din ce în ce mai atenți să vândă țărilor în pericol de incapacitate de plată.

Piața spot

În centrul problemei se află răspunsul Europei la înăsprirea aprovizionării cu combustibil și la războiul din Ucraina. Rupte de gazul rusesc, țările europene au apelat la piața spot, unde energia rămasă necumpărată este pusă la dispoziție pentru livrări pe termen scurt. În condițiile în care prețurile au crescut vertiginos, unii furnizori din Asia de Sud au anulat pur și simplu livrările programate pe termen lung în favoarea unor randamente mai bune în altă parte, spun comercianții.

„Furnizorii nu trebuie să se concentreze pe asigurarea GNL (gaz lichefiat – n.r.) către piețele cu accesibilitate scăzută”, a declarat Raghav Mathur, analist la Wood Mackenzie Ltd. Prețurile mai mari pe care le pot obține pe piața spot compensează mai mult decât orice penalități pe care le-ar putea plăti pentru că se sustrag de la livrările planificate. Iar această dinamică este posibil să se mențină ani de zile, spune Mathur.

Încălzirea globală provoacă  daune economice țărilor emergente

Pagubele provocate de încălzirea globală, cum ar fi inundațiile devastatoare din Pakistan, provoacă, de asemenea, daune economice în țările emergente, ceea ce i-a determinat pe liderii participanți la discuțiile ONU privind clima să discute despre modul în care țările mai bogate pot contribui la acordarea unui sprijin mai mare.

În același timp, Europa accelerează construcția de terminale plutitoare de import pentru a achiziționa în viitor  mai mult combustibil. Germania, Italia și Finlanda au asigurat instalațiile. Olanda a început să importe GNL de la noile terminale plutitoare în septembrie. Cererea europeană de gaze naturale este așteptată să crească cu aproape 60% până în 2026, potrivit BloombergNEF.

Exportatorii din Qatar și Statele Unite primesc acum oferte de la importatorii europeni care doresc să cumpere combustibil pentru a umple noua capacitate. Pentru prima dată, națiuni emergente precum Pakistan, Bangladesh și Thailanda sunt obligate să concureze la preț cu Germania și alte economii mari.

„Împrumutăm rezervele de energie ale altora”, a declarat Russell Hardy, directorul general al Vitol Group. „Nu este un lucru grozav.”

Ce nu a funcționat de data aceasta

De obicei, atunci când există o penurie pe termen scurt, națiunile pot semna contracte de aprovizionare pe termen lung, plătind o rată fixă pentru asigurarea unor livrări fiabile timp de ani de zile. Acest lucru nu a funcționat de data aceasta. Chiar și ofertele pentru livrări care încep cu ani de zile în viitor sunt respinse.

India a eșuat în ultima sa încercare de a bloca livrările începând cu anul 2025. Bangladesh și Thailanda au renunțat practic la eforturile de a obține contracte care să înceapă înainte de 2026, atunci când noile fabrici de export masiv din Qatar și SUA intenționează să înceapă livrările de combustibil. Luna trecută, Pakistanul nu a reușit să încheie un contract pe șase ani care ar fi început anul viitor, după ce mai multe încercări de achiziții pe termen scurt au eșuat, de asemenea.

„Am crezut că această criză se va încheia până la sfârșitul anului, dar nu este așa”, a declarat Kulit Sombatsiri, secretarul permanent al Ministerului thailandez al Energiei, în cadrul unei ședințe de informare de luni. Dacă prețurile GNL continuă să crească, a adăugat el, guvernul va trebui să ia în considerare măsuri precum închiderea magazinelor de proximitate și a altor afaceri cu consum mare de energie.

Temerile furnizorilor de GNL

Furnizorii de GNL se tem că aceste națiuni nu vor putea plăti pentru livrările promise. Prețul combustibilului este stabilit în dolari americani, iar un singur transport costă în prezent aproape 100 de milioane de dolari. Pentru comparație, livrările de GNL au fost în medie de 33 de milioane de dolari în anii 2010. Iar costurile sunt și mai mari în moneda națională, deoarece dolarul s-a apreciat rapid, ceea ce sporește presiunea asupra finanțelor asediate ale țărilor.

Rezervele valutare ale Pakistanului s-au diminuat luna trecută la cel mai scăzut nivel din ultimii trei ani, împingând ratingul de către Moody’s Investors Service al națiunii dincolo de categoria junk. Rezervele Bangladeshului, Indiei și Filipinelor se află la cel mai scăzut nivel din ultimii doi ani. În Thailanda, unde inflația este deja la un nivel maxim al ultimilor 14 ani, iar rezervele la cel mai scăzut nivel din ultimii cinci ani, banca centrală a avertizat că situația se va înrăutăți dacă baht-ul nu se stabilizează în curând.

Fără gazul rusesc din Europa, piețele globale de gaz vor rămâne tensionate. Prețurile spot vor rămâne ridicate, iar fără capacitatea de a asigura aprovizionarea pe termen lung, țările în curs de dezvoltare ar putea să se orienteze către combustibili mai murdari sau către alți parteneri.

Încetinire

Ritmul de creștere a gazelor naturale în economiile în curs de dezvoltare a încetinit, în special în Asia de Sud și de Sud-Est, ceea ce a afectat credibilitatea gazului ca combustibil de tranziție, a declarat Agenția Internațională pentru Energie în raportul său World Energy Outlook 2022. Gazul natural este cel mai curat combustibil fosil și emite mai puțin CO2 decât cărbunele atunci când este ars.

Penuria de energie a adus deja lumea emergentă și Rusia mai aproape una de cealaltă. Rusia a fost mai mult decât fericită să ofere combustibil Pakistanului, Indiei și altor țări excluse de pe piața spot.

„Am stabilit contactul cu partea rusă. Suntem, bineînțeles, foarte interesați de achiziția de GNL”, a declarat Shafqat Ali Khan, ambasadorul Pakistanului în Rusia, pentru agenția de presă de stat Tass. „Dacă țările bogate iau tot GNL-ul, ce se va întâmpla cu noi?”

În timp ce importurile de GNL ale Chinei au scăzut în general, în parte din cauza prețurilor spot ridicate, națiunea a crescut achizițiile de GNL rusesc la un preț foarte scăzut. Livrările din Rusia către China au crescut cu aproximativ 25% până acum în acest an, potrivit datelor de urmărire a navelor compilate de Bloomberg.

Țările sărace s-ar putea orienta spre combustibili mai ieftini

Țările mai sărace ar putea, de asemenea, să se orienteze către combustibili mai ieftini, precum cărbunele și petrolul. Sau vor căuta să-și dezvolte propriile resurse interne. Camera Internațională de Comerț-Bangladesh a îndemnat guvernul să accelereze explorarea gazelor naturale atât pe uscat, cât și în larg, pentru a înlocui GNL-ul scump. Criticii guvernului pakistanez se întreabă de ce nu au exploatat rezervele de gaz din anumite părți ale țării.

„Singura salvare va fi să nu se răcească prea tare afară”, a declarat Shaiq Jawed, director general la JK Group, un furnizor de textile pentru lanțurile hoteliere globale, cu sediul în Pakistan. În această vară, pentru prima dată în 25 de ani, compania a primit doar jumătate din gazul de care avea nevoie, a spus el. În caz de nevoie, se poate baza pe electricitate și pe energia generată de cărbune. „Aceasta este ultima soluție, dar închiderea nu este o opțiune.”

Îngrijorările celor preocupați de schimbările climatice și de mediu

Pentru oamenii îngrijorați de schimbările climatice și de mediu, niciuna dintre aceste opțiuni nu este bună. Cărbunele și petrolul sunt mult mai murdare decât gazul. Procesul de extragere a noilor combustibili fosili este intensiv din punct de vedere energetic și este legat de creșterea poluării și a activității seismice.

„Dacă gazele naturale vor fi peste posibilitățile noastre, evident că trebuie să revenim la cărbune într-o anumită măsură, deoarece este nevoie de un nivel de bază în privința energiei electrice”, a declarat luna trecută Nirmala Sitharaman, ministrul de Finanțe al Indiei. „Iar acest lucru pur și simplu nu poate fi realizat doar prin energie solară sau eoliană.”

Energiile regenerabile, precum cea solară, ar putea oferi o ușurare în cele din urmă. Până atunci, prețurile ridicate vor face o parte din muncă. Creșterea cererii de gaze din Asia emergentă a încetinit „în mod semnificativ” între ianuarie și iulie, deoarece prețurile foarte mari au redus consumul, potrivit AIE. Thailanda, principalul utilizator de gaze din regiune, a înregistrat o scădere de 12% a cererii în această perioadă, deoarece prețurile ridicate au redus utilizarea în sectorul energetic, iar scăderea producției interne a redus oferta.

Va dura până la patru ani ca piața să se echilibreze

Guvernele vor trebui să se ocupe de restul, raționalizând combustibilul și programând pene de curent atunci când nu există suficientă energie pentru toată lumea.

Va dura până la patru ani pentru ca piața să se echilibreze, a declarat Mathur de la WoodMac. Până atunci, prețurile volatile vor fi norma și, a spus el, „GNL va aparține în primul rând celor «dezvoltați», iar resturile vor rămâne pentru cei «în curs de dezvoltare».”

Țările din America de Sud, cum ar fi Brazilia și Argentina, ar putea fi puțin mai izolate, având în vedere investițiile în energia hidroelectrică. Chiar și așa, factura de import a Braziliei s-a dublat în primele șapte luni ale acestui an, ajungând la 3,7 miliarde de dolari, ca urmare a creșterii prețurilor de peste mări și a întârzierilor la un proiect de gazoduct intern. În cazul în care sezonul ploios va întârzia în acest an, Brazilia ar putea fi nevoită să câștige timp cu și mai multe importuri de GNL.

„Nu ar trebui să uităm că partea de GNL pe care o primim noi, altcineva nu o primește”, a declarat directorul general al Gunvor Group Ltd., Torbjorn Tornqvist.

Între timp, Filipinele și Vietnamul își regândesc planurile legate de importurile de GNL. Filipine continuă să amâne demararea primului lor terminal de import, în timp ce guvernul din Vietnam ia în considerare reducerea capacității pentru centralele electrice planificate pe bază de gaz. Aceste proiecte au fost concepute pentru a satisface cererea internă în creștere. Factorii de decizie politică nu au prezentat încă o alternativă, conchide Bloomberg.


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol