2 mai 2024, 10:25

Câştig record pentru industria festivalurilor din România în 2019

Un studiu recent al analiştilor de la Frames estimează că piaţa festivalurilor din România va produce anul acesta peste 600 de milioane de lei, aproape de 9 ori mai mult decât în 2010.

Concertele celor de la Bon Jovi, Metallica, The Cure, Ed Sheeran, dar şi festivaluri care au căpătat deja prestigiu internaţional precum Electric Castle, Untold şi Neversea atrag peste 1 milion de participanţi în 2019.

Cifrele arată că industria de entertainment din România cunoaşte o expansiune remarcabilă şi că publicul devorator de muzică în aer liber e pregătit să plătească în plus de la an la an pentru a vedea live artiştii preferaţi.

De la Michael Jackson la Afrojack

Primul eveniment de entertainment major ce a avut loc in România după 1989 a fost concertul lui Michael Jackson de pe arena Lia Manoliu din Bucureşti. Venirea regelui muzicii pop a fost evenimentul anului 1992 pentru români şi a atras la acea vreme aproape 90.000 de spectatori.

Evenimentul făcea din Marcel Avram cel mai cunoscut organizator de concerte într-o ţară în care industria festivalurilor era încă în epoca de piatră şi care avea drept capete de afiş Cerbul de Aur şi Festivalul Național de Muzică Ușoară de la Mamaia.

Aproape 30 de ani mai târziu, Marcel Avram încă mai organizează evenimente de live, open-air entertainment în România, doar că azi trebuie să concureze cu peste 1.200 de companii pe o piaţă ce se dezvoltă într-un ritm ameţitor.

Studiul Frames arată că numărul de firme organizatoare din industria de entertainment a crescut de la 366 în 2010 la 1238 în 2018. Sectorul cuprinde companii care se ocupă de negocierea aducerii artiştilor în ţară, de logistică, marketing, vânzarea de bilete şi promovare.

În 2019, doar la Neversea au fost prezenţi peste 240.000 de spectatori care au plătit între 275 şi 990 de lei pentru a vedea live artişti de nivel internaţional precum Afrojack, Jessie J sau Lost Frequencies. Electric Castle a atras nu mai puţin de 200.000 de participanţi, iar trupe legendare precum Bon Jovi, The Cure şi Metallica au vândut peste 50.000 de bilete la concertele lor.

Toată lumea câştigă din organizarea unui festival

Un festival creează conexiuni profitabile de business între companii din diferite sectoare. La un astfel de eveniment pe lângă firmele organizatoare participă industria de transport, sectorul de street food, autoritaţile locale şi operatorii de turism.

Acest conglomerat financiar mamut a făcut ca profitul net al industriei să crească de la 19.358 lei în 2010 la 71.069 lei în 2018, iar media capitalului total să atingă nivelul de 91.708 lei.

Studiul Frames arată că cifra de afaceri medie la nivelul industriei a crescut semnificativ în ultimii ani, de la 225.268 de lei în 2010 la 381.633 de lei în 2018, iar pierderile nete s-au redus la o medie de 18.134 de lei în 2018, faţă de 22.883 lei în 2017.

Potrivit analiştilor Frames, extinderea numărului de participanţi şi creşterea investiţiilor în industria de entertainment va ridica nivelul pieţei la 1 miliard de lei în următorii 3 ani.

Surse imagini cover foto: Neversea| Untold | Electric Castle


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol