24 aprilie 2024, 22:17

Ce au făcut cei de la RAR în 2022 (în afare de ce știm cu toții că au făcut). Atunci când festivismul devine normă

Mașini sudate din mai multe bucățele – în funcție de tipul de accident suferit – serii șterse, kilometraje date înapoi de piarul bătrânicii din Germania (o știți voi, aia care nici măcar la piață nu prea mergea), volane pe dreapta, basculante care te fac să ții nasul în batistă…toate acestea sunt simple răutăți.

Avem un parc auto cu o medie de vârstă de 13,9 ani (în UE media e 12), circulăm pe unde putem, mai mult stăm, și totuși România are cea mai mică rată de motorizare din Europa – 396 de mașini la 1.000 de locuitori.

Am scos pe piață unul dintre cele mai populare modele electrice, care a prins anul trecut top 10 și o să mai urce, în ciuda unui design și caracteristici pe care preferăm să nu le comentăm.

O situație profund paradoxală în totalitatea și complexitatea ei…așa că nu ne mai mirăm că RAR – Registrul Auto Român – cel însărcinat cu verificarea mârțoagelor de pe șosele – dă comunicate în care se raportează, triumfal, importante producții la hectar…

Ce spune RAR

În anul 2022, Registrul Auto Român a verificat în trafic, din punct de vedere tehnic,  76.440 de vehicule la nivelul întregii țări. În urma controalelor, inspectorii RAR au constatat că 45,04% dintre acestea aveau deficiențe tehnice majore și/sau periculoase, motiv pentru care au fost declarate neconforme.

Comentariu: ai verificat în trafic 75.000 din cele 10.000.000 mașini, adică 0,75% și ai constatat că jumătate sunt petarde.

Cele mai multe neconformități au fost constatate la:

instalația electrică de iluminare-semnalizare (27,62%);

emisiile poluante (22,65%);

punți, jante, anvelope și suspensie (13,86%);

vizibilitate (12,6%)

șasiu și elemente atașate șasiului (11,85%).

Comentariu: dacă un bec se poate arde peste noapte, emisiile poluante (la un sfert dintre mașinile testate) nu reflectă o mult prea superficială trecere a ITP-ului? Întrebăm și noi…

Mai departe…

Neconformități la sistemul de frânare au fost depistate la 5,71% dintre vehiculele controlate şi în 1,75% din cazuri au fost constatate probleme la sistemul de direcţie. În urma verificărilor s-au identificat deficiențe din sfera poluării la aproximativ 6.000 de vehicule (7,86%) dintre cele controlate. Inspectorii RAR au depistat în trafic şi vehicule cu defecțiuni periculoase la sistemele de frânare, direcţie sau la punţi și fuzete. Astfel, inspectorii RAR au considerat că 5.262 de vehicule prezentau pericol iminent de accident.

Comentariu: regula de trei simplă ne spune că dacă din 76.440 de mașini circa 5.262 reprezintă “pericol iminent de accident”, înseamnă că dintr-un parc de 10 milioane, vreo 700.000 de bucăți ar trebui trase pe dreapta. Pentru că așa mori, ca prostul, deși ai ITP-ul făcut, toate asigurările și tot ce trebuie, pentru că sârma mașinii care vine de pe contrasens a decis să cedeze exact când tu treci prin dreptul ei.

Aproximativ 3% dintre vehiculele verificate prezentau probleme legate de dovada efectuării inspecției tehnice periodice – ITP fals, expirat sau anulat.

În urma controalelor mixte desfăşurate de RAR şi Poliţia Rutieră, pe parcursul anului 2022, au fost aplicate 25.690 de sancțiuni, au fost retrase 21.854 de certificate de înmatriculare, au fost imobilizate 264 de vehicule și 408 ITP-uri au fost anulate.

Comentariu: 408 ITP-uri au fost anulate. Ați auzit cumva de 408 arestări în ultima vreme?

București și Ilfov

În București și județul Ilfov au fost verificate, în perioada menționată, 4.887 de vehicule. Dintre acestea, 78,6% prezentau diferite neconformități tehnice sau legate de acte și 1.200 (24,56%) prezentau pericol iminent de accident. Din totalul autovehiculelor oprite, în 18,93% din cazuri s-au constatat deficiențe din sfera poluării, 11,58% aveau probleme legate de identificare și 4,89% aveau ITP fals, expirat sau anulat.

În urma controalelor mixte desfășurate de RAR și Poliția Rutieră, în această regiune au fost aplicate 3.571 de amenzi contravenționale și au fost retrase 3.207 certificate de înmatriculare.

Comantariu: să traducem. O mașină din 10 a fost furată sau avea elemente de identificare false, adică arăta ca eroul din Frankenstein, recompus din componente luate din toate direcțiile. Trei mașini din patru trase pe dreapta au avut probleme (indiferent de care).

Sfârșit en fanfare

Atragem atenția că rezultatele controalelor desfășurate în trafic NU reflectă starea generală a parcului auto din România, deoarece echipajele mixte RAR-Poliție opresc pentru verificare doar acele vehicule care sunt susceptibile de a prezenta defecțiuni.

Comentariu: pe voi vă liniștește treaba asta? Pe mine nu!

 


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol