28 aprilie 2024, 2:55

Cele mai rapide trenuri din lume

În anumite țări, pe distanțe mici și medii, trenurile fac o concurență serioasă avioanelor. Iată câteva dintre cele mai rapide trenuri din lume.

Trebuie încă de la început să facem o precizare. Se pot face topuri cu cele mai mari viteze atinse vreodată de trenuri, pentru că de fiecare dată constructorii au ținut să testeze acest element. “Japonezul” Maglev, de exemplu, atinge 603 kmh, record atins în 2015. Se pot face și topuri ale vitezelor maxime atinse de aceste trenuri în exploatarea lor normală, în cursele cu călători. Shanghai Malev merge cu până la 350kmh (deși viteza sa maximă este de “doar” 501kmh). În fine, s-ar mai putea face și topuri ale vitezelor medii atinse de aceste garnituri.

Cele mai rapide trenuri din lume

Când vine vorba de călătorii, avioanele sunt adesea prezentate ca fiind cel mai rapid și eficient mod de a călători – și în multe cazuri, așa este. Dar, pe anumite rute, la timpul necesar pentru a ajunge la aeroport (care este adesea la mare distanță de oraș), pentru a trece de controlul de securitate și pentru a lua o gustare înainte de zbor se pot adăuga câteva ore. Aici este locul în care trenurile de mare viteză strălucesc. Gările tind să fie situate în centrul orașului sau în apropierea acestuia și nu trebuie să ajungeți cu două ore înainte de plecare pentru a trece de cozile de înregistrare și de securitate.

Și în timp ce SUA nu este cunoscută pentru sistemele sale de trenuri rapide, Europa și Asia sunt. Infrastructura lor de trenuri de mare viteză este bine dezvoltată, iar cele mai rapide trenuri din lume circulă în mod regulat între marile orașe, cum ar fi Shanghai și Beijing sau Paris și Strasbourg. Aceste trenuri nu ating maxim 100 sau chiar 200 de mile pe oră, ci călătoresc cu viteze de până la 374 de mile pe oră în timpul testelor. Vorbim despre eficiență.

Citiți în continuare care sunt cele mai rapide trenuri din lume, clasificate în funcție de viteză, scrie Travel&Leisure.

 

  1. Seria L0 Maglev: 374 mph

Acest tren japonez, care este în prezent dezvoltat și testat de Central Japan Railway Company (JR Central), deține recordul de viteză pe uscat pentru vehiculele feroviare, ajungând la 374 mph. Deși ar putea fi tentant să vă rezervați un bilet spre Tokyo, rețineți că acest tren este încă în curs de dezvoltare pentru o utilizare comercială obișnuită. Primul segment (Tokyo – Nagoya) urmează să fie deschis în 2027, înainte de a fi extins până la Osaka. Când va fi finalizat, seria L0 va circula cu o viteză maximă de operare de 310 mph, făcând călătoria de la stația Shinagawa din Tokyo la Osaka (peste 500 km) într-o oră și șapte minute.

Tehnologia L0 Series, numită Maglev (magnetic levitation train), face ca trenul să leviteze de fapt la viteze care depășesc aproximativ 93 mph. Tehnologia este folosită în prezent în întreaga lume (a se vedea numărul patru) și se vorbește despre utilizarea ei pentru un tren între Washington, D.C. și Baltimore.

 

  1. TGV POS: 357 mph

Franța a introdus călătorii pe calea ferată de mare viteză de mulți ani. Iar în 2007, TGV POS a stabilit recordul mondial de viteză pentru vehiculele feroviare la o viteză impresionantă de 357 mph, înainte de a fi depășit de seria L0 din Japonia în 2015. Trenul este operat de compania feroviară franceză SNCF pentru a fi utilizat pe ruta LGV Est, care circulă între Paris, estul Franței și sudul Germaniei. În timpul serviciului regulat, trenul atinge o viteză maximă de 320 km/h. Nu este 357 mph, dar este totuși șocant de rapid.

  1. CRH380A Hexie: 302 mph

În timp ce CRH380A Hexie din China (numit și Harmony) poate avea o viteză maximă de 236 mph pentru operațiunile comerciale, acesta a atins o viteză uriașă de 302 mph în timpul testelor. Și ceea ce este și mai impresionant este faptul că trenul electric de mare viteză este doar una dintre cele patru serii de trenuri chinezești dezvoltate pentru a funcționa pe liniile principale de mare viteză nou construite. Poate că CRH380A este cel mai rapid, dar celelalte trei nu sunt deloc de neglijat – vezi CRH380B, CRH380C și CRH380D.

G5827 CRH380A-0251

  1. Shanghai Maglev: 268 mph

Similar cu seria L0 din Japonia, Shanghai Maglev (numit și Shanghai Transrapid) este un tren cu levitație magnetică care operează din Shanghai, China. Și, deși se situează solid pe locul patru în această listă, datorită unei viteze maxime de 268 mph, este de fapt cel mai vechi tren Maglev comercial încă în funcțiune. Dacă zburați la Aeroportul Internațional Pudong din Shanghai, este ușor să mergeți cu acest tren. Puteți coborî în centrul Shanghaiului sau îl puteți lua până la periferia centrului Pudong, unde se termină linia.

  1. HEMU-430X: 262 mph

Deși HEMU-430X din Coreea de Sud a fost construit pentru a funcționa la o viteză maximă de 267 mph, acesta a atins doar 262 mph (421,4 km/h) în martie 2013. Deși s-ar putea să nu fi fost pe măsura așteptărilor (cel puțin până acum), trenul a oferit Coreii de Sud câteva drepturi de laudă: Este acum a patra țară din lume (după Franța, Japonia și China) care a dezvoltat un tren care circulă la peste 261 mph (420 km/h).

  1. Fuxing Hao CR400AF/BF: 260 mph

Trenul Fuxing Hao din China (cunoscut și sub numele de Fuxing sau seria CR EMU) funcționează în mod regulat la viteze de până la 220 mph – dar în timpul testelor, a atins o viteză impresionantă de 260 mph, ceea ce îi conferă un loc bine meritat pe această listă. Fuxing Hao călătorește pe mai multe linii de mare viteză din China, inclusiv pe ruta populară dintre Beijing și Shanghai.

  1. Frecciarossa 1000: 245 mph

Poate că această listă este dominată de China, dar Frecciarossa 1000 din Italia (cunoscut și sub numele de ETR 400) călătorește la viteze impresionante prin locuri fierbinți precum Milano, Florența, Roma și Veneția. În timp ce Italia își limitează trenurile la o viteză de 190 mph, se pare că Frecciarossa 1000 a atins o viteză maximă de 245 mph (393,8 km/h) în 2016.


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol