12 decembrie 2023, 8:48

China: Combustibil pentru avioane din resturi alimentare de la restaurante

În restaurantele din orașul chinez Chengdu, fondue, celebrul preparat de origine elvețiană care constă dintr-un amestec de brânzeturi topite într-un sos de vin, ulei și alte ingrediente, a devenit o specialitate foarte căutată. Dar clienții care se bucură de el nu știu că resturile pe care le lasă în farfurie vor fi folosite drept… combustibil pentru avioane.

În fiecare an, unitățile alimentare din Chengdu, capitala provinciei Sichuan (sud-vestul Chinei), produc 150.000 de tone de deșeuri uleioase.

„Motto-ul nostru este: lăsați uleiul folosit să zboare spre cer!”, a declarat pentru AFP Ye Bin, patronul companiei Jinshang.

În fiecare seară, agenții de colectare ai Jinshang fac turul a sute de restaurante din oraș.

De îndată ce clienții pleacă, chelnerii trec sosul de fondue printr-un filtru pentru a separa uleiul și a obține o consistență mai fină.

Echipa de colectare poartă șorțuri groase și mănuși de cauciuc care acoperă întregul braț pentru a se proteja de grăsimea roșie, strângând ulterior bidoanele.

„Este un job minunat! Joc mah-jong în timpul zilei și lucrez noaptea”, se bucură unul dintre acești agenți, domnul Zheng, în timp ce încarcă într-un vehicul utilitar butoaiele cu amestecul gros.

”Combustibil sustenabil pentru aviație”

Aceste reziduuri sunt transportate la fabrica Jinshang, la periferia Chengdu, unde sunt turnate în cuve imense înainte de a fi supuse unui proces de rafinare care elimină apa și impuritățile rămase. Rezultatul: un ulei de calitate industrială, de culoare galben deschis.

Acest produs este apoi exportat către clienți, în principal în Europa, Statele Unite și Singapore. Aceștia îl transformă ulterior în „combustibil sustenabil pentru aviație” (CDA).

Acest tip de combustibil poate juca un rol în reducerea amprentei de carbon a sectorului aviației, care a reprezentat 2% din emisiile globale de dioxid de carbon (CO2) legate de consumul de energie în 2022, potrivit Agenției Internaționale pentru Energie (AIE).

Cu toate acestea, CDA-urile reprezintă mai puțin de 0,1% din combustibilul utilizat în prezent de avioane. Cauza: costurile de prelucrare și numărul mic de furnizori.

Dacă producția va crește considerabil, acestea ar putea „contribui cu aproximativ 65% din reducerea emisiilor necesare pentru ca sectorul aviației să atingă zero emisii nete până în 2050”, potrivit Asociației Internaționale a Transportului Aerian (Iata).

Jinshang își propune acum să construiască propria sa instalație de producție a CDA.

China își intensifică eforturile pentru a face față munților de deșeuri alimentare generate de cei 1,4 miliarde de locuitori ai săi.

Viermii gurmanzi

Aproximativ 350 de milioane de tone de produse agricole – mai mult de un sfert din producția anuală a țării – sunt irosite în fiecare an în țară de către restaurante, supermarketuri și consumatori, potrivit unui studiu publicat în revista Nature în 2021.

În gropile de gunoi, deșeurile alimentare în descompunere emit metan, un gaz cu efect de seră, mai repede decât majoritatea celorlalte materiale, potrivit Agenției americane pentru protecția mediului.

China a publicat recent un plan de combatere a emisiilor de metan, care prevede în special construirea unor proiecte inovatoare de tratare a resturilor alimentare.

Shanghai, de exemplu, folosește larvele de „muște soldat negru” (Hermetia illucens) pentru a recicla aceste deșeuri.

La uzina de procesare din Laogang, o sală imensă adăpostește 500 de milioane de larve, care consumă zilnic până la 2.500 de tone de resturi alimentare, explică Wu Yuefeng, directorul adjunct al site-ului.

Prin defecare, aceste larve produc o substanță care poate fi folosită ca îngrășământ. După ce sunt bine hrănite, ele sunt apoi transformate în hrană pentru animalele de fermă.


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol