14 martie 2024, 13:17

Cine colorează pereții din București? Tinerii care dau viață orașului, despre cultura graffiti-ului și arta urbană românească

Pe oriunde trecem prin București, vedem pereți colorați de artiști anonimi. Cine sunt grafferii? Există o cultură a graffiti-ului în București? Ce urmează pentru arta stradală din Capitala României? Încercând să răspundă la aceste întrebări, Florin Badea, managerul Sweet Damage Crew, cunoscut drept „Cage”, și Liviu Zorilă, președintele Asociației EDIT, au vorbit pentru editiadedimineata.ro despre arta urbană românească.

Opera lui Kaps

Opera crew-ului KAPS

Ce trebuie să știm despre arta stradală?

Întrebat ce trebuie să știm despre arta stradală, Florin Badea, manager Sweet Damage Crew ne recomandă un citat care-i aparține lui Jeffrey Deitch, fost director al Muzeului de Artă Contemporană din Los Angeles (MOCA) și cunoscut dealer de artă și curator: „După pop art, graffiti-ul este, probabil, cea mai mare mișcare de artă din istoria recentă care a avut un impact major asupra culturii”.

Brâncuși Luchian

Brâncuși. Opera lui Luchian

De ce se apucă tinerii de graffiti?

„Cred că este un cumul de factori ce îi face pe tineri să se orienteze către acest stil de viață. La baza graffiti-ului stă această dorință de marcare a teritoriului. De multe ori această dispută teritorială este alimentată și de anturaj si de dorința de a-și crea un nume -pseudonim- cât mai cunoscut în rândurile acestei comunități. Atractivă este și libera exprimare, faptul că graffiti-ul nu are reguli impuse este un plus. Unii o fac pentru că au înclinații artistice, vor să lase ceva urmă și de multe ori transmit și un mesaj, alții o fac pur și simplu pentru că li se pare cool.”, ne explică Florin.

Floreasca Kaps

Floreasca. Opera crew-ului KAPS

Cultura grafitti-ului din București

Întrebat dacă există o cultură a grafitti-ului în Capitala României, Cage prezintă istoria mișcării din București: „Graffiti-ul a început să apară în București la scurt timp după revoluție. Inițial au fost câțiva prin ‘92-‘93,  dar care au dispărut subit, le-au rămas doar semnăturile pe pereți timp de câțiva ani. Adevăratul boom al grafferilor din Capitală și nu numai a venit mult mai târziu, după 1998. Nimeni nu știa exact care e treaba cu graffiti-ul. Nu existau spray-uri speciale, nu exista informație, doar ce mai vedeai prin revistele venite de afară. Majoritatea pionierilor graffiti-ului din România sunt autodidacți. Tinerii au devenit pasionați de acest fenomen după ce l-au văzut prin filmele americane și mai ales prin clip-urile trupelor hip-hop. Graffiti-ul reprezintă un stâlp al acestei culturi, el este unul dintre cele 4 elemente care stau la baza hip-hop-ului. Însă, în ultimii ani, acesta s-a separat complet de hip-hop și și-a urmat o traiectorie de sine stătătoare si și-a creat la rându-i mai multe ramuri. Ca să-ți răspund la întrebare: da, există o cultură a graffiti-ului în București!”.

Brâncuși. Opera lui Ortaku

Brâncuși. Opera lui Ortaku

Cine sprijină arta stradală?

Întrebat de ce se implică în promovarea artei stradale, Liviu Zorilă, președintele Asociației EDIT explică: „În primul rând, cu toții iubim Bucureștiul și ne-ar plăcea ca orașul nostru să prindă un plus de culoare și de frumusețe. Street-art-ul este modalitatea cea mai eficientă de a însufleți un oraș și de a face o diferență din punct de vedere urbanistic. Mulți au văzut prin Europa capitale pline de artă urbană și ne-am spus că se poate și la noi, mai ales în contextul în care Bucureștiul este un oraș al contrastelor, dar unde, din păcate gri-ul încă predomină. Așa că am trecut la fapte și împreună cu băieții de la Sweet Damage Crew am pus bazele primului Festival de street-art din București – «Outline», în cadrul căruia am desenat 2 centrale termice și 2 blocuri din capitală, în 2018. De atunci, am demarat și alte proiecte în urma cărora s-au desenat școli, licee sau poduri”.

Ștefan cel Mare Lost Optics

Ștefan cel Mare. Opera lui Lost Optics (Sweet Damage Crew)

Cum reacționează oamenii ?

Cu sprijinul Asociației EDIT, au fost desenate școli și licee, centrale termice, blocuri și poduri. Întrebat cum au reacționat oamenii la aceste inițiative, Liviu povestește: „Întotdeauna, la început, oamenii sunt reticenți.  Vă putem spune că în primele etape ale proiectului, când alergam din bloc în bloc după acordul proprietarilor, răspunsurile lor la propunerile noastre variau de la «Nu se poate», «Nu avem noi nevoie de așa ceva» la «Nouă ce ne iese? ». Am găsit touși niște oameni cu mintea deschisă, care ne-au susținut și ne-au dat acordul.  Pe scurt, dacă la început locatarii chemau Poliția, ne luau la rost și ne muștruluiau cu fiecare ocazie, după finalizarea lucrărilor, aceiași oameni le aduceau artiștilor bere, sandvișuri sau chiar ciorbă. Feedback-ul a fost extraordinar, din partea tuturor: cetățeni, elevi, autorități, mass-media”.

Tineretului

Tineretului. Opera lui Recis (Sweet Damage Crew)

Cu ce se confruntă artiștii stradali care vor să coloreze orașele?

Florin Badea explică cu ce se confruntă tinerii care vor să dea culoare orașelor : „Se confruntă cu tot felul de dificultăți logistice și birocratice, dar si cu cetățenii care au o mentalitate învechită și nu acceptă street art-ul și graffiti-ul ca fiind artă urbană și cataloghează orice intervenție cu un spray drept un act de vandalism. Barierele legale există, tocmai asta face graffiti-ul atât de palpitant. Și să termin așa cum am început, cu un citat care îi aparține lui Banksy: «Cele mai mari crime din lume nu sunt comise de oamenii care încalcă regulile, ci de cei care le respectă».

Văcărești

Văcărești. Opera lui Luchian

Ce urmează pentru arta urbană românească?

Liviu este încrezător că mișcarea are un viitor în București. „Suntem foarte bucuroși și mândri că am reușit să schimbăm un pic lucrurile în bine și să schimbăm mentalitățile oamenilor. Plănuim să extindem proiectele pe care le-am desfășurat până acum și ne dorim să dezvoltăm în viitor și alte proiecte de street-art și să punem Capitala României în rândul orașelor cunoscute pentru arta urbană.”, mărturisește președintele EDIT.

Văcărești. Opera lui Luchian

Văcărești. Opera lui Luchian

Foto cover: Stânga sus: Cage/ Stânga jos: Liviu Zorilă/ Dreapta: Ștefan cel Mare. Opera lui Lost Optics


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol