16 aprilie 2024, 20:26

Cine conduce mai bine (sau mai prost)? Femeile sau bărbații?

Statistic vorbind, bărbații nu sunt șoferi mai buni decât femeile ”la volan”. Cu toate astea, prejudecățile persistă, și chiar femeile spun despre femei că sunt șoferițe mai slabe. La ”Ediția de dimineață”, acest subiect controversat este dezbătut de Lucian Mîndruță și invitații săi, în ediția de duminică, de la 10:30, ca în fiecare săptămână.

Deci cine e șofer mai bun? Femeia sau bărbatul?

Ei bine, nu există un răspuns definitiv deoarece şi bărbaţii şi femeile au atât calităţi cât şi defecte şi în plus, nu e OK să generalizăm un exemplu negativ la întreaga categorie.

Un factor care poate deveni primul indiciu în mica aventură de cercetare ar fi primele de asigurare. Cu cat ai mai putine incidente la volan, cu atât prima ta de asigurare va fi mai mică.

Firmele de asigurare spun că nu e bine să dai o primă mică celui care tocmai și-a cumpărat o mașină roșie. Pentru că, statistic vorbind, mașinile roșii sunt cele mai implicate în accidente. OK, culoarea mașinii pare a fi importantă? Dar sexul celui aflat la volan?

Statisticile realizate în ultimii ani la nivel european arată că românii sunt cei mai neexperimentați șoferi. Locul întâi în clasamentul accidentelor confirmă acest lucru.

Numărul bărbaților implicați în accidente auto este de două ori mai mare decât al femeilor. Pe de altă parte, și numărul bărbaților care dețin carnet de șofer este de două ori mai mare decât al femeilor cu carnet.

Ca să răspundă la marea și vechea întrebare legată de rivalitatea asta la volan, Lucian Mîndruță i-a invitat pe Titi Aur, expert în conducerea defensivă, și pe Alice și Sorin Ene, campioană și vicecampion la drifting. Alice a fost supranumită ”Regina Europei la drift”, după ce a ajuns în Cartea Recordurilor la 14 ani. Și chiar așa, dacă ești specialist în drift, ești un șofer mai bun în timpul zilei, la volanul mașinii tale? La această întrebare răspunde expertul Titi Aur, printre multe altele.

Numărul accidentelor rutiere petrecute anul trecut în România a crescut cu 8% față de cele din 2020. Cifrele sunt încă mai mici decât cele înregistrate înainte de pandemie. Șoferii pasionați de viteză și drifturi reprezintă doar 15% din totalul persoanelor implicate în accidentele rutiere, dar pasiunile lor își au locul în raliuri special organizate.

Pentru anul 2021 România a raportat o medie de 93 de decese la un milion de locuitori, locul 1 în topul Uniunii Europene , fiind urmată de Bulgaria și Letonia. Comportamentul șoferilor este subiectul de discuție la ”Ediția de dimineață”.

Din tinerețe, bărbații sunt mult mai predispuși în a fi implicați în accidente rutiere comparativ cu femeile. Aproape 73% dintre accidentele rutiere cauzatoare de decese sunt făcute de șoferi tineri cu vârstă sub 25 de ani. Bărbații sub 25 de ani sunt de 3 ori mai predispuși la a fi implicați într-un accident mortal comparativ cu femeile de aceeași vârstă, potrivit Organizației Mondiale a Sănătății (OMS).

Titi Aur vine cu detalii, ”dând din casă”, adică explicându-ne care este situația în România. Nu or să vă placă datele aduse de el, garantat!

Deşi există încă o diferenţă între numărul şoferilor şi al şoferiţelor, este clar că prezenţa femeilor în trafic nu mai este de mult una minoritară. Cu toate acestea, diverse stereotipuri privind lipsa de îndemânare a femeilor la volan, dar şi agresivitatea masculină în trafic persistă şi astăzi. Acestea nu pot fi combătute decât prin promovarea unor exemple şi modele de urmat, menite să arate lumea traficului nostru zilnic aşa cum este în realitate, fără a trece prin filtrul prejudecăţilor, opinează reprezentanţii Asociaţiei pentru Promovarea Asigurărilor (APPA). Părerea invitaților lui Lucian Mîndruță o puteți afla urmărind emisiunea.

 


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol