CITIRE

Cum se pregătesc catolicii de Paște? INTERVIU cu P...

Cum se pregătesc catolicii de Paște? INTERVIU cu Prodecanul Facultății de Teologie Romano Catolică din București

Anul acesta, Paștele Romano – Catolic se va sărbători pe 21 aprilie, în vreme ce ortodocșii și greco – catolicii îl vor sărbători la o săptămână distanță, pe 28 aprilie. Calcularea datei la care credincioșii sărbătoresc Învierea Domnului ține atât de fenomene naturale, cât și utilizarea a două calendare diferite.

Părintele Emil Moraru este prodecan al Facultății de Teologie Romano – Catolică din București. A absolvit masterul la Paris în 2001 și doctoratul la București în 2010. A fost hirotonit preot la 21 iunie 1997 în Catedrala Romano – Catolică „Sf. Iosif” din București și este încardinat în Arhidieceza Romano – Catolică de București.

Într-un interviu acordat site-ului nostru, editiadedimineata.ro, părintele Emil Moraru a prezentat modul în care se pregătesc creștinii romano – catolici pentru Celebrarea Învierii Domnului și a oferit detalii despre semnificația pe care o are vizita Papei Francisc în România.

Sursa arcb.ro

Ce trebuie să cunoască societatea românească despre comunitatea cetățenilor catolici din România?

Pr. Emil Moraru: „Un creștin catolic nu e diferit de un cetățean al unei națiuni în sensul că apartenența la un cult catolic sau ortodox nu înseamnă că ești diferit ca român. Un catolic respectă regulile, legile, trăiește în aceeași comunitate, se implică în toate domeniile, și social și politic și religios. Un credincios catolic nu e împotriva statului. Este obligat în conștiință să respecte, să dea mărturie, să fie un bun român. Mai întâi, ca cetățean, respectă legea și totodată este un bun creștin, un bun român.”

Având în vedere că se apropie Sărbătoarea Paștelui Romano – Catolic, care sunt cele mai importante ritualuri practicate de catolici?

Pr. Emil Moraru: „Sărbătoarea Paștelui pentru orice creștin are în vedere Săptămâna Sfântă și mai ales Triduumul Pascal: Joia Sfântă, Vinerea Sfântă, Sâmbăta Sfântă și Duminica Învierii. Lucrul acesta înseamnă că în Joia Sfântă a avut loc ultima Cină a Mântuitorului, împreună cu Apostolii. Noi, în Joia Mare, comemorăm înființarea Sacramentului Sfintei Preoții, Taina Euharistiei și Porunca Iubirii. Mântuitorul ne-a dat un exemplu atunci când a spălat picioarele Apostolilor și acest lucru se întâmplă în Joia Sfântă. În toate bisericile, dimineața are loc Liturghia cu episcopul, unde se amintește de Sfânta Preoție și se binecuvântează uleiurile și apoi seara se celebrează Cina Domnului, iar ulterior urmează un moment de Adorație Euharistică.

Sursa Romania Libera

În Vinerea Sfântă, credincioșii meditează la suferințele Mântuitorului, începând cu rugăciunea din Ghetsemani, trădarea Mântuitorului, apoi drumul calvarului. Este un ritual în Vinerea Sfântă care se numește Drumul Crucii (la ortocși se numește Prohod), unde credincioșii meditează asupra drumului Mântuitorului, întâlnirea cu Sfânta Fecioară, cele trei căderi și apoi Răstignirea. În Vinerea Sfântă mai există și un ritual al venerării Crucii prin care credincioșii fac un gest de adorație față de crucea Mântuitorului. Este un timp de rugăciune și post.

În Sâmbăta Mare este ziua tăcerii totale, iar credincioșii trăiesc într-o atmosferă de rugăciune. Apoi, seara, se Celebrează Vigilia Pascală, Litughia care include mai multe momente: ritualul binecuvântării focului și venirea Luminii Sfinte prin care credincioșii sunt luminați de Cristos. Apoi sunt citite diferite lecturi din Vechiul și Noul Testament care culminează cu epistola Sf. Paul referitoare la Învierea lui Cristos, iar, mai apoi, urmează reînnoirea făgăduințelor de la botez. Urmează Liturghia ca atare și în funcție de regiuni, se fac diferite procesiuni cu Lumânarea Pascală. În unele locuri, credincioșii merg să vestească acest moment în cimitire. Este ceea ce se cheamă Bucuria Pascală”.

Sursa ziare.com

Ce reprezintă pentru credincioși vizita Papei Francisc în România? 

Pr. Emil Moraru: „Pentru noi reprezintă un moment de har, de binecuvântare pentru că Papa, urmașul Sfântului Petru, este un simbol al comuniunii și al întăririi în credință. El este cel care ne vizitează, ne binecuvântează și ne întărește. E un moment de har mai ales pentru că actualul Papă Francisc are o sensibilitate aparte față de cei săraci, abandonați, bolnavi. El vine să ne sensibilizeze pe noi asupra credinței și asupra faptului că suntem o Biserică vie, nu un spital. Vizita Sfântului Părinte pentru credincioșii catolici și nu numai este o vizită pentru întărirea în credință, pentru că Papa este un păstor care vine să ne încurajeze în drumul nostru spre credință. Papa nu vine pentru prozelitism, ci vine să ne încurajeze pe toți să fim conștienți ce înseamnă urmarea lui Cristos”.

Obișnuiesc tinerii să vină la biserică? Ce modalități aplicați pentru a-i atrage?

Tineri-ARCB-Sursă-Facebook-CDPT

Tinerii ARCB. Sursă: Facebook CDPT

Pr. Emil Moraru: „Tinerii sunt destul de receptivi și implicați în ceea ce privește răspândirea Evangheliei, atât în biserică, cât și în societate. De exemplu, în urma incendiului din Paris, referitor la Catedrala Notre-Dame, aceștia au început să se roage și să facă un fel de pelerinaj. În Biserica Romano – Catolică, datorită Sfântului Papă Ioan Paul al II-lea, periodic se fac întruniri mondiale ale tineretului. De exemplu, anul acesta s-a organizat în Panama. De altfel, în toate parohiile există grupuri de tineri, iar aceștia participă la activități, cateheze și evenimente care-i ajută să-și clădească viața creștină, latura spirituală și să o împărtășească cu cei din jur. Așadar, pentru Biserică, tinerii reprezintă speranța și viitorul ei.”

ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

By using this form you agree with the storage and handling of your data by this website.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.