29 martie 2024, 8:46

Dansatorii vor putea să-și protejeze mișcările prin legea dreptului de autor?

În vasta istorie a dansurilor care au avut impact cultural – „Macarena”, omul care alergă, toboganul electric, toboganul cha cha – niciunul dintre ele nu a fost protejat prin drepturi de autor. Dacă aceste mișcări par prea simple pentru a garanta dreptul de autor, ce se poate spune despre munca unor coregrafi precum Michael Peters („Thriller”), Anthony Thomas („Rhythm Nation”), Brian Friedman („I’m a Slave 4 U”), sau Laurieann Gibson („Bad Romance”)?

„Single Ladies”, „The Milly Rock”, „The Carlton”, „The Floss”

Din punct de vedere istoric, a fost mai ușor pentru coregrafi să câștige protecție legală în cadrul formelor mai tradiționale de dans, cum ar fi baletul sau dansul modern. Dar JaQuel Knight se luptă pentru ca videoclipul muzical și coregrafia din social media să fie protejate. El a devenit unul dintre cei mai importanți coregrafi și directori de creație în divertisment, lucrând cu Megan Thee Stallion, Cardi B, NERD și Victoria Monet.

Munca sa cu Beyoncé este cea care i-a pus în mișcare inițiativa de a-și proteja nu numai propria lucrare, ci și pe cea a coregrafilor și dansatorilor din urma lui. În 2020, Knight și-a asigurat cu succes un drept de autor pentru coregrafia sa din videoclipul muzical „Single Ladies” al lui Beyoncé.

Avocatul David L. Hecht îl ajută pe Knight să navigheze în legalitatea dansului cu drepturi de autor. Hecht a contestat unele dintre cele mai proeminente și recente cazuri de coregrafie folosită fără permisiune sau despăgubire. În 2018, Hecht a luat legătura cu rapperul 2 Milly, care a susținut că Fortnite și-a însuşit mișcarea sa de dans, „The Milly Rock”. Hecht a intentat un proces în numele lui 2 Milly împotriva companiei Epic Games în 2018 și în curând s-a trezit reprezentând alți animatori care aveau pretenții similare.

Alfonso Ribeiro, cunoscut cel mai bine ca personajul Carlton din serialul „Prințul din Bel-Air”, a susținut că Fortnite a încorporat dansul său semnătură în joc. Mișcarea din Fortnite numită „Fresh” era o versiune digitalizată a dansului cunoscut în mod popular sub numele de „The Carlton” din serial.

2 Milly a renunțat la proces în martie 2019, după o hotărâre a Curții Supreme care, practic, a declarat că oamenii nu pot da în judecată pentru încălcarea drepturilor de autor decât dacă există un drept de autor aprobat pentru proprietatea intelectuală în cauză. Cu toate acestea, procesul lui 2 Milly și acoperirea media din jur au adus la iveală o întrebare pe care nu și-au pus-o destui oameni: cum faci mișcări de dans cu drepturi de autor?

Situația din România

Conform Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, sunt protejate operele coregrafice și pantomimele (articolul 7, paragraful d). Prevederea este însă interpretabilă: opera coregrafică este o operă în sine (spectacol de balet) sau poate fi și o bucată dintr-o operă mai largă (mișcări de dans dintr-un film, videoclip sau piesă de teatru)?

De asemenea, la secțiunea a III-a – „Contractul de reprezentare teatrală sau de execuţie muzicală”, legea prevede:

„Prin contractul de reprezentare teatrală ori de execuţie muzicală titularul dreptului de autor cedează unei persoane fizice sau juridice dreptul de a reprezenta ori de a executa în public o operă actuală sau viitoare, literară, dramatică, muzicală, dramatico-muzicală, coregrafică ori o pantomimă, în schimbul unei remuneraţii, iar cesionarul se obligă să o reprezinte ori să o execute în condiţiile convenite.”

Este vorba aici despre dreptul de autor patrimonial, adică decizia autorului ca opera sa să fie reprodusă în anumite condiții, în așa fel încât să nu-i fie denaturată viziunea.


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol