1 decembrie 2020, 12:55

De ce prieteniile de la locul de muncă au impact major, chiar și atunci când lucrăm din bucătăria de acasă

Prieteniile de la birou se pot atrofia pe fondul muncii la distanță. Dar puteți obține beneficii tangibile depunând efortul de a păstra o relație apropiată cu colegii de birou.

A fost o vreme, în trecutul nu atât de îndepărtat, când ieșirea la prânz, zi de zi, cu același grup de colegi era o parte a vieții de zi cu zi, la fel de banală ca întâlnirea de dimineață sau naveta de seară.

Sursă foto: networking-romania.ro

Acum, în timp ce lucrăm de la mesele noastre din bucătărie, multe dintre relațiile noastre cu colegii s-au atrofiat.

Este un fenomen care poate avea aspecte negative. Există dezavantaje în a te îndepărta de prietenii tăi de la locul de muncă. Experții sugerează că, deși prieteniile noastre profesionale sunt, în general, cele mai delicate, ele sunt, de asemenea, unele dintre cele care au cel mai mare impact asupra fericirii noastre generale.

Munca la distanță a schimbat dinamica relațiilor noastre de muncă. Putem – și, în multe cazuri, ar trebui – să încercăm să menținem acele prietenii sau chiar să creăm unele noi. Dar, deoarece birourile noastre funcționează online, este mai ușor de spus decât de făcut.

„Prietenii de conveniență”

„Munca este locul numărul unu în care oamenii își fac prieteni”, spune Shasta Nelson, autorul cărții The Business of Friendship: Profitând la maximum de relațiile noastre acolo unde ne petrecem cea mai mare parte a timpului.  

„Este, de asemenea, locul unde se termină cele mai multe prietenii, deoarece oamenii își schimbă locul de muncă”, a mai adăugat autorul.

Fără interacțiunea personală cu care suntem obișnuiți, mulți descoperă că cele mai bune prietenii de lucru nu sunt atât de strânse sau ușor de întreținut.

În comparație cu acele prietenii care încep în afara muncii – care sunt adesea mai puternice și mai sustenabile, datorită unei baze de interese comune și cunoștințe personale profunde – prieteniile la muncă sunt adesea fragile, deoarece tind să se construiască aproape exclusiv pe circumstanțe comune și interacțiuni ocazionale.

Aceste relații cu colegii sunt de obicei ceea ce Ho Kwan Cheung, profesor asistent de psihologie la Universitatea din Albany din New York, numește „prietenii de conveniență, din lipsa unui termen mai bun. Este persoana cu care vorbești când faci o pauză de cafea sau mergi la cămară. Persoana care este ușor disponibilă atunci când aveți o problemă, deoarece biroul său este lângă dvs.”.

Și acum, fără acele oportunități de interacțiune în timp ce lucrăm de acasă, mulți au găsit că prieteniile formate la serviciu se estompează. Pentru mulți, găsirea altor modalități de a le menține vii nu a fost o prioritate majoră, potrivit unui studiu publicat pe BBC.

„Prieteniile de muncă mor destul de repede cu lipsa experiențelor comune”, spune Nelson.

„Dacă nu lucrați pentru a crea un nou model și mod de a fi împreună. Chiar și după șase luni, mulți oameni simt că trecerea la munca la distanță este temporară, așa că nu o tratăm cu intenție. Cred că creierul multor oameni nu a făcut această ajustare, „OK, trebuie să fac ceva dacă vreau ca această prietenie să continue”, explică acesta.

Plăcere și productivitate

Există motive întemeiate să investești în prietenii de muncă, mai ales acum, potrivit lui Cheung, ale cărui cercetări se concentrează pe discriminarea la locul de muncă și bunăstarea angajaților.

„Nu sunt (n.r. prieteniile la munca) o distragere a atenției”, spune ea.

„Mulți dintre noi derivăm majoritatea nevoilor noastre sociale din acele relații de muncă. Acestea oferă oamenilor un sentiment de apartenență la locul de muncă. Uneori, există o idee că, atunci când petreceți timp cu prietenii la serviciu, nu veți face nimic, dar cercetarea spune că fericirea angajaților depinde de interacțiunile sociale”, mai adăugă aceasta.

Fără oportunități de interacțiune cu biroul în timp ce lucram de acasă, mulți au găsit că prieteniile formate serviciu se estompează. La fel și productivitatea.

Sursă foto: pikist.com

Într-un sondaj efectuat pe mai mult de 12.000 de lucrători din SUA, Germania și India, firma de consultanță în management Boston Consulting Group a constatat că mai mult de jumătate dintre respondenții care au trecut la muncă de la distanță în timpul pandemiei au raportat o scădere a productivității atunci când a venit vorba de sarcini de colaborare – lucruri precum lucrul în echipă și interacțiunea cu clienții. Analiza a arătat o legătură directă între productivitate și conexiunea socială. Printre cei care au spus că s-au simțit mai puțin conectați cu colegii lor, 80% au spus că sunt și mai puțin productivi.

Rezultatele unui sondaj Gallup al angajaților din SUA au arătat că mai mult de jumătate dintre respondenți care au spus că au un prieten cel mai bun la locul de muncă au raportat, de asemenea, că se simt pasionați de slujba lor, având o legătură puternică cu compania pentru care lucrează. Doar 10% dintre persoanele care nu aveau un prieten apropiat la serviciu ar putea spune același lucru.

„Prietenia profesională este foarte importantă pentru satisfacția muncii”, spune Cheung.

Într-un studiu din 2016 publicat în Personnel Psychology, un grup de profesori condus de Jessica Methot de la Universitatea Rutgers a arătat că grupurile de colegi care s-au gândit unul la altul ca prieteni au obținut un scor mai mare la recenziile de performanță. Cercetătorii au oferit o serie de explicații posibile: oamenii erau mai predispuși să ceară ajutor și să solicite sfaturi de la colegii pe care îi considerau prieteni, rețelele informale făceau schimbul de informații mai eficient și moralul era ridicat în general. Pe scurt, sentimentul de apartenență în rândul colegilor tăi te face mai bun la locul tău de muncă, iar lăsarea acestor prietenii să dispară în timpul pandemiei ar putea face ca munca ta să sufere.

Dezavantaje?

În timp ce beneficiile de a fi membru al unui grup de prieteni la lucru sunt bine documentate, astfel de prietenii pot avea și dezavantaje.

Într-un studiu din 2018 intitulat Prieteni fără beneficii: Înțelegerea laturilor întunecate ale prieteniei la locul de muncă, cercetătorii de la Wharton School of Business de la Universitatea din Pennsylvania au scris că „oricine a suportat complexitățile sociale ale unei cafenele școlare poate atesta că grupurile de prietenie strânse și exclusive poate duce la percepții de excludere. Această conștientizare a prieteniei celorlalți poate fi în detrimentul persoanelor din afară și poate avea consecințe negative asupra funcționării organizaționale”.

Deci, cei care sunt excluși sau se simt ostracizați de ei nu au aceleași beneficii. Acest lucru este și mai problematic atunci când luați în considerare persoanele care sunt cel mai adesea lăsate deoparte.

Cheung explică faptul că adesea se formează grupuri între oameni cu medii rasiale și culturale comune, iar dacă un birou nu este foarte divers, înseamnă că oamenii sunt marginalizați.

„Știm că multe dintre oportunitățile de formare a relațiilor disting femeile și minoritățile, pentru că nu ești invitată la prânz sau la happy hour”, spune ea.

Munca la distanță poate distruge un  grup, dar asta ar putea însemna și mai multe oportunități pentru cei care au fost mai izolați social în trecut.

„Acum, este interesant, deoarece [prânzurile și orele fericite] nu mai sunt un lucru. Toată lumea este acasă și asta a egalizat terenul de joc”, mai spune ea.

„Se va simți puțin ciudat”, adaugă aceasta.

Acest lucru nu înseamnă că nu veți fi niciodată unul dintre cei mai populari colegi. Dar, la fel ca majoritatea lucrurilor dintr-o lume post-pandemică, legătura cu colegii dvs. necesită acum o abordare ușor diferită.

Prieteniile au o formulă, spune Nelson, bazată pe trei factori principali: consistență, vulnerabilitate și pozitivitate.

„Aveți nevoie de toți trei pentru a crea o prietenie”, explică ea.

„Locul de muncă ne-a oferit piesa de coerență. Nu a trebuit să ne invităm reciproc să venim la muncă, astfel încât consistența de a ne vedea în fiecare zi a fost încorporată. Atâta timp cât am ajuns să cunoaștem oamenii – aceasta este piesa de vulnerabilitate – și ne-am bucurat de ea, ceea ce ne-a dat pozitivitatea, prietenii formate”. Este încă posibil să ai o viață socială solidă printre colegii tăi, adaugă Nelson, „dar trebuie să fii mult mai bine intenționat în privința asta”, mai explică aceasta.

Asta înseamnă stabilirea consecvenței pe cont propriu, poate prin angajarea la apeluri telefonice zilnice la ora prânzului cu prietenul dvs. de lucru sau planificarea de luni dimineață a unei întâlniri pe Zoom ca o șansă de a vorbi despre weekend. Prieteniile profesionale tind să fie mai fragile, deoarece sunt conduse de proximitate – dar sunt încă vitale pentru satisfacerea nevoilor noastre sociale.

„Uneori, când aștepți ca restul oamenilor să se conecteze la o întâlnire Zoom, poți discuta puțin”, spune ea.

„Este posibil să găsiți și să creați astfel de situații informale, chiar și atunci când lucrați de acasă, cum ar fi pornirea unui chat într-o fereastră separată”, adaugă aceasta.

Interacțiunea care se simte personală – doar lansarea unei conversații despre evoluția pandemiei sau schimbul de filmulețe TikTok amuzante, de exemplu – „îi fac pe oameni să simtă sentimentul de apartenență”.

„S-ar putea să te simți uneori forțat, dar este în regulă”, spune ea.

„Când începem să ne deschidem, aceasta îi ajută pe oameni să se simtă văzuți, ne crește aprecierea unul pentru celălalt și ne ajută să ne bucurăm unul de celălalt. Nu vă puteți concentra doar pe munca în sine pentru că sănătatea relațională, productivitatea muncii și fericirea vin pe cealaltă parte”, conchide aceasta.

Sursă foto: pov21.ro


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

By using this form you agree with the storage and handling of your data by this website.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.