13 noiembrie 2022, 17:47

De ce trecerea la calificativele ”admis” sau ”respins” ar putea motiva elevii să participe la orele de sport

Potrivit proiectului noii legi a educației în învățământul preuniversitar, care va intra în vigoare, cel mai probabil, începând cu anul școlar 2023 – 2024, pentru disciplinele care fac parte din ariile curriculare Arte și Educație Fizică și Sport, precum și pentru alte discipline care pot fi stabilite prin ordin de ministru, se acordă calificative de tip „admis”, „respins” și nu notă de la 1 la 10, cu excepția învățământului vocațional.

Radu Szekely, consilier al ministrului Educației, a explicat, în emisiunea ”Serviciul de noapte cu Maria Țoghină”, la Radio România Actualități, faptul că, prin această măsură, nu se dorește în niciun caz  reducerea importanței educației fizice în școli, ci dimpotrivă se are în vedere motivarea elevilor să participe la aceste ore.

“Au existat multe cazuri în care, de frica unei note mici și a unei evaluări la ora de sport, elevii au luat scutiri de la orele de educație fizică, de aceea acordarea de calificative de tip „admis”/„respins” este de natură să încurajeze participarea. Au existat un număr de ore obligatorii în planul-cadru și standarde după care elevii sunt evaluați și notați. Multi copii, din păcate, și-au  luat scutire de la educație fizică pentru a nu lua o notă mică. Scopul orei de educație fizică ar trebui să încurajeze participarea, nu performanța. Noi ar trebui să educăm în spiritul mișcării si al practicării unor sporturi, sporturile de performanță nu se fac în scoală. Ar trebui să avem în gândirea noilor planuri-cadru, ca  numărul de ore de educație fizică și sport să  crească inclusiv la liceu, dar cu o concentrare pe participare. Ideea de la care a pornit acest mod de evaluare a  discipinei educație  fizică prin „admis”/ „respins” a fost încurajarea participării. Paticiparea de 80 % la orele de educație fizică ar putea să însemne admis, dacă nu participă, elevul e respins. De aici a pornit această propunere de schimbare. Nu ne dorim să reducem importanța educației fizice, dimpotrivă, dorim să motivăm elevii. Frica obținerii unei note mici poate fi demotivantă și cred că, din această  perspectivă, ar fi mai bine să rămanem la această abordare decât la realizarea unor standare de notare si evaluare”, a explicat Radu Szekely, consilier al ministrului Educației, la Serviciul de noapte.

Serviciul de noapte, ediția din 1/2 septembrie, invitat Radu Szekely, poate fi urmărită aici: https://www.facebook.com/romaniaactualitati/videos/2177523849085393

Dorința de a practica sportul “trebuie cultivată în școală”

Pe lângă orele de sport, programa școlară ar trebui să includă și educația în ceea ce privește viața sportivă și beneficiile asupra sănătății.

Ministerul Educației mizează pe o colaborare cu Ministerul Sănătății pentru a crește importanța educației fizice și a sportului atât în școală, cât și în spațiile din afara ei, cum ar fi cluburile sportive.

“Există o dorință de a practica sportul pe care scoala ar trebui să o cultive. Atâta timp cât reușim să avem o colaborare cu Ministerul Tineretului și Sportului, știu ca este în lucru o Strategie Națională pentru Sport, atâta timp cât reușim să avem colabărori cu alte entități din jurul școlii – cluburi sportive – este foarte bine. Nu cred că  este esențial ca educația fizică si sportul să se practie doar în scoală. Trebuie regândită această paradigmă pentru a încuraja participarea la educație fizică și sport”, a mai  spus  Radu Szekely.

În ceea ce privește școlile sportive au existat modernizări, dar pe viitor este nevoie de investiții pentru ca aceste unități să poate fi aduse la standarde moderne.

Educația sanitară, esențială pentru reducerea numărului de cazuri de obezitate

Medicii spun că sedentarismul din perioada pandemică a dus la creșterea cifrelor legate de obezitate, mai ales în rândul copiilor.

De altfel, OMS a cerut implementarea de politici de promovare a dietelor sănătoase și a activității fizice, pentru a evita creșterea excesivă a numărului de cazuri de obezitate în rândul copiilor.

Studiile care s-au făcut în ultimii ani arată că obezitatea infantilă este în creştere, ceea ce atrage patologii, respectiv boli cronice, care până acum erau caracteristice adulţilor.

În această situație, educația sanitară devine esențială pentru reducerea numărului de cazuri de obezitate, a spus secretarul de stat Andrei Baciu, la emisiunea Serviciul de noapte de la Radio România Actualități.

Comportamente pe care le dobândim din copilărie

“Aici putem să ne uităm deja la un lucru, care funcționează foarte mult în alte țări. În medicină, în general, este foarte util să te uiți și către alte zone, către alte societăți, către alte sisteme mai avansate. De ce este util? Pentru că ei au implementat deja soluții curajoase, soluții ambițioase, pentru care credeau că pot să dea rezultate dacă se merge pe o anumită schemă. Și atunci, noi nu mai trebuie să inventăm roata, să ne mai gândim la soluții miraculoase, ci putem să aplicăm modele de bună practică, modele care funcționează. De ce este importantă partea cu educația sanitară? Pentru că ține, cum spuneam, foarte mult de comportament și de aceea,  ceea ce numim o viață sănătoasă aici sunt chestiuni pe care le învățăm din fragedă pruncie. Nu faci diferența între o alimentație sănătoasă și una nesănătoasă și descoperi acest lucru ca pentru prima dată în viață când ai ajuns deja la maturitate. Acest lucru este determinat de comportamente pe care le dobândim încă din copilărie. Aici rezultatele poate le vedem ani mai târziu, inclusiv creșterea incidenței foarte mari de obezitate infantilă, diabet în rândul copiilor. Sunt chestiuni pe care le observăm cu toții”.

În continuare, secretarul de stat Andrei Baciu a subliniat necesitatea unei colaborări strânse între Ministerul Sănătății și cel al Educației, în ceea ce privește educația sanitară și practicarea sportului.

“Există o colaborare apropiată și se lucrează îndeaproape între Ministerul Sănătății și Ministerul Educației, însă rolul autorităților trebuie să fie acela de a crea condițiile cadru în care aceste lucruri să se întâmple, să se vină cu recomandări, să se creeze toate acestea….. “.

Începe școala: să fim vigilenți!

Secretarul de stat Andrei Baciu îndeamnă la vigilență odată cu începerea noului an școlar, în context pandemic.

“Da, trebuie să fim vigilenți, să fim cu ochii în patru  cât timp este lângă noi la fiecare pas, acest nou tip de virus. Este o chestiune legată de a adopta niște lucruri pe care deja le cunoaștem. Nu trebuie să trăim cu grija: ‘domnule, ce o să pot să fac?’. Adică e un pericol pentru care eu nu am soluție. Este o chestiune într-adevăr neplăcută, dar pe care eu pot o controla într-un fel. Avem deja niște experiențe“.

Colaborarea strânsă dintre cele două ministere, al Sănătății și al Educației,  este esențială și în continuare.

“Acest lucru a fost făcut încă din primele momente și există o colaborare și un dialog în continuare. Mai mult decât atât, există și o experiență nu numai la nivelul conducerii acestor două sisteme, ci și la nivelul individual. Cred că atât la nivelul profesorilor, cât și la nivelul elevilor, al părinților. Adică toată lumea știe despre cum se manifestă acest virus, cum se transmite și ce putem face“.

Cert este că este nevoie de mască de protecție, mai ales în cazul celor cu boli cronice.

“Contează ca noi să putem să adoptăm un comportament și o atitudine adecvate, e nevoie de un singur moment de neatenție să te infectezi. Bun, ce pot eu să fac pentru fiecare situație? Dacă e nevoie de o mască, pot să o am la mine. Dacă sunt o persoană care am diverse boli cronice, să stau puțin mai aproape de medic, îmi fac controale, să monitorizez atent  propria sănătate. Sunt lucruri simple, dar dacă vreți, fac toată diferența“.

Video: Serviciul de noapte cu Maria Țoghină, invitat Andrei Baciu, secretar de stat la Ministerul Sănătății


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol