14 martie 2024, 2:12

De la spirite păgâne la Batman. O scurtă istorie a costumelor de Halloween

O fotografie alb-negru de la începutul anilor 1900 ilustrează o femeie din America rurală, cu fața acoperită de o mască albă. Într-o altă fotografie datată din 1930, o persoană înaltă se află înfășurată în ceea ce pare a fi o coală albă și o bandă neagră, în timp ce o imagine din 1938 ilustrează trei persoane aflate într-o mașină cu măști craniene și cu părul acoperit.

Sursă foto: cnn.com

Sursă foto: cnn.com

Sursă foto: cnn.com

Costumele de Halloween din prima jumătate a secolului XX erau terifiante. Bazându-se pe rădăcinile păgâne și creștine ale sărbătorii – noaptea în care se îndepărtau spiritele rele sau împăcarea cu moartea – oamenii au optat adesea pentru costume mai morbide și mai serioase decât cele inspirate din cultura pop de astăzi, potrivit Lesley Bannatyne, un autor care a scris pe larg despre istoria Halloween-ului, potrivit CNN.

„Înainte să evolueze într-o petrecere prietenoasă cu familia, se știe, 31 octombrie era profund legată de fantome și superstiții”, a spus ea într-un interviu telefonic. Era văzută ca o zi „în afara normalului”, când acționezi în afara normelor societății.

„Purtarea de costume groaznice – nu inspirate de groază ca astăzi, ci înspăimântătoare – a fost o parte esențială a acesteia”, a mai adăugat aceasta.

Rădăcini antice

Geneza costumelor de Halloween datează de peste 2.000 de ani. Istoricii consideră că festivalul păgân celtic din Samhain, care a marcat sfârșitul verii și începutul jumătății „mai întunecate” a anului din Insulele Britanice, este precursorul sărbătorii.

Se credea că, în timpul festivalului, lumea zeilor devenea vizibilă pentru oameni, ducând la răutăți supranaturale. Unii oameni ofereau gustări zeilor, în timp ce alții purtau deghizări – cum ar fi piei de animale și capete monstruoase – astfel încât spiritele rătăcitoare să-i confundă cu unul de-al lor.

„Ascunzându-se în spatele costumelor, sătenii își jucau adesea farse unul celuilalt, dar învinovățeau spiritele”, a spus Bannatyne.

„Măștile și costumele au ajuns să fie văzute ca mijloace pentru a scăpa de diverse lucruri. Acest lucru a continuat de-a lungul evoluției Halloween-ului”, a mai adăugat aceasta.

Creștinismul a adoptat 31 octombrie ca sărbătoare în secolul al XI-lea, ca parte a eforturilor de reformulare a sărbătorilor păgâne. Într-adevăr, denumirea de „Halloween” derivă din „All Hallows Eve” – cu o zi înainte de Ziua Tuturor Sfinților (1 noiembrie).

Dar multe dintre aspectele folclorice ale Samhain-ului au fost încorporate și transmise – inclusiv costumele. În Anglia și Irlanda medievale, oamenii se îmbrăcau în ținute care simbolizau sufletele morților, mergând din casă în casă pentru a aduna dulciuri sau „prăjituri de suflet”.

De la sfârșitul secolului al XV-lea, oamenii au început să poarte ținute înfricoșătoare pentru a personifica spiritele rele  sau demonii și recitau versuri, cântece și piese populare în schimbul hranei.

Influența americană

Pe măsură ce primul val de imigranți irlandezi și scoțieni a început să sosească în SUA în secolul al XVIII-lea, superstițiile, tradițiile și costumele de Halloween au migrat odată cu ele. Odată ce Halloween-ul a intrat în cultura americană, popularitatea sa s-a răspândit rapid, potrivit directorului programului de masterat în studii de costume ale Universității din New York, Nancy Deihl. 

„Oamenii din America rurală și-au îmbrățișat cu adevărat rădăcinile păgâne”, a spus ea într-un interviu telefonic.

„Purtau îmbrăcăminte înfricoșătoare care se făceau acasă cu tot ce era la îndemână: cearșafuri, machiaj, măști improvizate. Anonimatul a fost o parte importantă a costumelor”, a adăugat ea.

În anii 1920 și 1930, oamenii țineau anual mascarade de Halloween, destinate atât adulților, cât și copiilor, la saloane închiriate sau acasă. Pregătirile pentru confecționarea costumelor începeau uneori încă din august, potrivit lui Bannatyne.

„A fost o modalitate de a ne uni înainte de începerea noului sezon”, a spus Deihl.

„Specialiștii în marketing au jucat foarte mult pe măsură ce Halloween-ul a devenit mai comercializat”, a adăugat aceasta.

Aceleași decenii au văzut, de asemenea, apariția costumelor influențate de cultura pop, alături de primele mari companii de fabricare a costumelor.  Compania J. Halpern (mai cunoscută sub numele de Halco) din Pittsburgh, Pennsylvania, a început să licențieze imagini cu personaje fictive precum Batman, Popeye, Olive Oyl, Little Orphan Annie și Mickey Mouse în această perioadă, potrivit lui Bannatyne.

Pirații sau persoanele fără adăpost au devenit alegeri obișnuite pentru ținute, a mai adăugat Bennatyne.

De asemenea, farsele de Halloween au devenit un fenomen obișnuit în America de Nord –  care au dus uneori până la vandalism și revolte.

Până la mijlocul anilor 1940, presa numea anarhia nopții (sau gardurile distruse și ferestrele sparte, cel puțin) „problema Halloween-ului” – iar costumele ar fi putut „permite parțial acel comportament”, a spus Bannatyne.

În efortul de a descuraja daunele, oficialii locali și naționali au încercat să reformeze sărbătoarea – și să se îmbrace pentru aceasta – ca o activitate pentru copiii mai mici.  Consiliul orașului Chicago a votat chiar în 1942 pentru desființarea Halloween-ului și pentru a stabili „Ziua Conservării” pe 31 octombrie.

„De-a lungul istoriei sale, Halloween-ul a trecut prin schimbări de proprietate”, a spus Anna-Mari Almila, cercetătoare în sociologie la London College of Fashion, la telefon.

„Conexiunea sa inițială cu moartea a devenit din ce în ce mai slabă, ceea ce a făcut loc pentru diferite tipuri de costume”, a mai spus aceasta.

Sursă foto: cnn.com

După cel de-al doilea război mondial, pe măsură ce televiziunea a adus cultura pop în casele oamenilor, costumele americane de Halloween au luat din ce în ce mai mult din supereroi, personaje comice și figuri de divertisment.

Abordare diferită

A fost momentul în care adulții au început să se îmbrace din nou pentru Halloween, potrivit lui Deihl.

La fel ca și costumele pentru copii, abordarea lor a fost adesea mai mult distractivă decât înspăimântătoare.

Sursă foto: cnn.com

„În general, anii ’60 au marcat o schimbare în modul în care ne îmbrăcăm pentru Halloween”, a adăugat Deihl.

Totuși,  o serie de filme de groază au început să apară în anii 1970 și 80, încurajând sărbătoarea – de la „Halloween” -ul lui John Carpenter la „Un coșmar pe strada Elm” a lui Wes Craven.

În aceste decenii, comunitățile gay din toate statele au adoptat sărbătoarea ca ocazie de a purta ținute revoltătoare și de a organiza parade, contribuind la un boom al petrecerilor de Halloween și la popularizarea costumelor provocatoarea.

Astăzi, este o mare sărbătoare capitalistă complet detașată de orice vestigiu al creștinismului sau păgânismului și mai concentrată în exprimarea fanteziilor oamenilor – ceea ce explică și succesul său la nivel global.

Sursă foto: allthatsinteresting.com


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol