20 aprilie 2024, 14:49

Decizie istorică: din 2035, în UE se vor mai vinde doar mașini electrice. Vom avea un ”efect Havana” în Europa?

Parlamentul European a votat miercurea trecută ca, începând din 2035, în Uniunea Europeană să fie interzisă vânzarea altor mașini în afara celor electrice, scrie ReutersAcest lucru înseamnă că, din acel moment, nu se vor mai putea comercializa mașini cu motoare pe benzină, motorină, gaz sau hibride. Unii analiști se tem de așa-zisul ”efect Havana” în Europa. 

Votul vine pentru a susține planurile Uniunii Europene de a reduce emisiile de gaze cu efect de încălzire a planetei cu 55% până în 2030, raportat la nivelul din 1990.

Propunerea a fost făcută de Comisia Europeană anul trecut și prevedea reducerea cu 100% a emisiilor de CO2 ale mașinilor noi până în 2035, ceea ce ar face imposibilă vânzarea în UE a vehiculelor alimentate cu combustibili fosili începând cu această dată.

Prin votul de miercuri s-a pus capăt și încercărilor făcute de unii europarlamentari de a schimba ținta de reducere a noxelor de la 100% la 90%.

Reuters menționează că legea nu e încă definitivă, dar exprimă poziția Parlamentului European în negocierile viitoare cu țările UE privind forma sa finală.

O decizie necugetată și nerealistă, ale cărei consecințe asupra populațiilor, stilului de viață, industriei, economiei și chiar emisiilor de gaze cu efect de seră sunt foarte prost măsurate, scrie TransitionEnergies.

Europa va deveni astfel singurul continent ale cărui străzi vor fi, la fel ca cele din Havana din Cuba, pline de mașini vechi peticite pentru că mașinile noi nu vor fi disponibile în cantități suficiente sau nu vor fi accesibile, consideră sursa citată.

Legislația europeană, rezultată dintr-un acord încheiat între europarlamentari și Consiliu, are meritul de a fi clară. Mașinile și autoutilitarele noi vândute în Uniunea Europeană nu vor mai trebui să emită CO2 până în 2035. Aceasta înseamnă sfârșitul în puțin peste 12 ani de comercializare a vehiculelor noi cu motor cu combustie, inclusiv a mașinilor hibride. Vehiculele electrice cu baterie vor fi singurele de pe piață. Instituțiile europene impun producătorilor și consumatorilor o tehnologie. Dar nu este deloc sigur că au măsurat în mod corespunzător consecințele deciziei pe care tocmai au luat-o asupra populațiilor, stilului de viață, industriei, economiei și chiar emisiilor de gaze cu efect de seră, arată analiza citată.

Este imposibil astăzi să produci o mașină electrică în Europa care să coste mai puțin de 25.000 de euro pentru cumpărător. Și la acest preț, producătorul are și toate șansele să piardă bani. Cea mai ieftină mașină electrică de pe piață, Dacia Spring, este fabricată în China.

Chiar și în cadrul Parlamentului European, multe voci denunță o decizie necugetată și nerealistă. De partea PPE (grupul creștin-democraților), raportorul alternativ al CDU, Jens Gieseke, a glumit despre „efectul Havana” al legislației. „După 2035, străzile noastre ar putea deveni pline de mașini vechi, deoarece mașinile noi nu vor fi disponibile sau accesibile. Acordul de astăzi a închis poarta noilor dezvoltări tehnologice și a pus toate ouăle într-un singur coș. Este o greșeală”, a spus el.

PPE a militat pentru conservarea unui sector de motoare cu ardere în Europa, pentru perfecţionarea cercetării asupra motoarelor cu emisii foarte scăzute şi pentru susţinerea competitivităţii industriei europene pe numeroasele pieţe din lume care nu sunt pregătite să treacă la motorul electric. Această abordare a avut sprijin și în cadrul Comisiei, inclusiv pe cel al lui Thierry Breton, comisarul francez responsabil pentru piața internă. Ce va câștiga Europa prin blocarea în tehnologia vehiculelor electrice, care ar putea fi doar o tehnologie de tranziție?

Carlos Tavares și Luca de Meo, cei doi șefi respectiv ai Stellantis și Renault, au acordat împreună în urmă cu o lună, înainte de Salonul Auto de la Paris, un interviu cotidianului francez Le Parisien. Ceea ce este neobișnuit. Acest lucru le-a permis să transmită două mesaje împreună. Primul este că cei doi producători francezi s-au îmbarcat hotărât pe vehiculul electric, oricum nu au de ales și, implicit, că e o nebunie. Pentru că Europa a inventat motorul cu ardere, pentru că l-a stăpânit perfect și este în fruntea tehnologiei în acest domeniu, pentru că nu are componentele bateriilor electrice, în special materiile prime, și că ar fi fost mult mai eficient de a căuta alte soluții în ceea ce privește emisiile.

După anunțul acordului dintre instituțiile europene, comentariul lui Oliver Zipse, președintele Asociației Constructorilor Europeni de Automobile și Director General al BMW, rezumă bine situația. „Vrem acum să vedem îndeplinite condițiile necesare pentru atingerea acestui obiectiv stabilit de politicile UE. Acestea includ o abundență de energie din surse regenerabile, o rețea fără întreruperi de infrastructură de încărcare privată și publică și acces la materii prime.”

În primul rând, să ne amintim că mașinile și utilitățile ușoare reprezintă 16% din emisiile europene de CO2 și că amprenta de carbon a producției de vehicule electrice este de 2 până la 3 ori mai mare decât cea a vehiculelor cu ardere internă, în primul rând din cauza bateriilor cu litiu.

Iar câștigul în ceea ce privește emisiile se realizează în timp cu utilizarea vehiculelor electrice. Pentru ca amprenta de carbon a vehiculului electric să devină relativ rapid mai mică decât cea a vehiculului termic, aceasta depinde în special de modul în care este produsă electricitatea pentru reîncărcarea bateriilor, fără carbon sau nu.

 


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol