28 martie 2024, 19:11

Despre metavers: nu Facebook l-a inventat, iar piața e deja aglomerată

Într-un separeu de la restaurantul Ted’s Fish Fry, în Troy (New York), Ethan Zuckerman și prietenul său, Daniel Beck, au schițat planurile pentru metavers. Era noiembrie 1994, exact când Web-ul vizual devenea un lucru important și ei s-au gândit că 3D-ul ar putea fi aproape. În versiunea lor a metaversului, un server urmărea identitatea obiectelor și locul lor în spațiul virtual, dar și reda obiectele local, încărcate pe un hard disk sau un CD-ROM. Totul avea un anumit sens: majoritatea utilizatorilor aveau atunci modemuri sub 56kbps pentru a se conecta la Internet.

Preistoria realității virtuale

Metaversul este o altă viziune din cărțile SF pe care unii o vor transpusă astăzi, din nou, în realitate:

  • Neal Stephenson o schițase în cartea sa din 1992, „Snow Crash”;
  • „True Names” de Vernor Vinge din 1981 fusese sursa lui Stephenson;
  • o serie de romane de William Gibson din anii ’80 popularizase ideea și a fost la baza seriei de filme „Matrix” – „Neuromancer” (1984), „Count Zero” (1986), „Mona Lisa Overdrive” (1988);
  • o sursă timpurie a fost viziunea lui Morton Heilig despre o mașină imersivă numită Sensorama, din 1962;
  • dacă vrem să ne întoarcem și mai mult în timp, ajungem la umbrele lui Platon de pe peretele unei peșteri.

 

Concepte de metavers au tot existat:

  • firma islandeză OZ Virtual a introdus un metavers cu avatare 3D în haine de stradă sexy, care dansează pe un ring de dans infinit.
  • Netscape a lansat un plug-in;
  • Blaxxun a construit un spațiu de chat 3D.

 

Nimeni nu mai știe aceste momente din istoria Web-ului, pentru că niciun concept nu s-a consacrat.

Apoi a apărut Second Life. Când Linden Lab a lansat acest joc metavers în 2003, a existat o scurtă explozie de entuziasm – firmele și universitățile au cumpărat și au construit propriile insule în lumea virtuală proprietară a lui Linden. Baza de utilizatori ai jocului Second Life s-a stabilizat la aproape un milion de utilizatori lunari.

Și acum, Facebook Metaverse!

Metaversul de la Facebook arată nasol. De la primele imagini, în care corpuri de oameni fără picioare stau în jurul unei mese, uitându-se la un ecran de videoconferință asemănător lui Zoom, până la turul lui Zuckerberg în dulapul virtual, plin cu ținute negre identice, metaversul FB arată cam așa cum ne-am imaginat că va arăta în 1994. Sunt acolo lucruri pe care le puteai face deja în Second Life acum zece ani și sunt acolo vectori unghiulari realizați în VRML acum 20 de ani.

Fondatorul lui FB nu construiește metaversul pentru că are o nouă viziune remarcabilă despre cum ar putea fi lucrurile, ci pentru a încerca să fie înaintea lui Apple în această cursă. Se știe că Apple așteaptă ca alte companii să lanseze gadget-uri interesante, pentru ca apoi ea să vină cu versiuni sofisticate ale acelorași aparate.

În viitorul univers creat de Facebook, ni se promite că vom socializa, învăța, colabora și ne vom juca, într-un spațiu virtual 3D interconectat, pe care Zuckerberg îl descrie drept un „Internet întruchipat”. Acest spațiu va fi produsul unei rețele de creatori și dezvoltatori.

Companiile mari și mici au testat platforme bazate pe avataruri pentru lucrul de la distanță și hibrid, de când au început blocările cauzate de Covid-19:

  • Folosind căștile Oculus VR, Horizon Workrooms de la Facebook are în vedere un viitor în care oamenii se întâlnesc virtual într-o lume fără suflet.
  • Mesh pentru Hololens 2 de la Microsoft speră să faciliteze întâlniri similare de realitate mixtă corporativă.
  • Platforma canadiană de comerț electronic Shopify tocmai a lansat jocul său bazat pe browser Shopify Party, în care angajații apar ca avataruri.

 

Eileen Quirk Baumann, președinta companiei de marketing tehnologic Uncork-it, lucrează într-un birou permanent în Gather.town, precum și în spațiul fizic din Blacksburg, Virginia. Principala ei prioritate atunci când alege un avatar este ca acesta să se potrivească mult cu modul în care este ea în viața reală, astfel încât o conexiune online să poată continua offline.

Alegerea noastră de avatar la locul de muncă ne va face să ne adaptăm comportamentul, dar va afecta și modul în care managerii și colegii ne percep. Drept urmare, unii aleg platforme virtuale care nu sunt bazate pe avatar, pentru a atenua tensiunea personalizării și a transferului de prejudecăți. Dacă forța de muncă se îndreaptă către metavers, unul deținut de Meta (FB) sau nu, atunci regulile și defectele acestor lumi virtuale vor conta din ce în ce mai mult, notează cyberculture.ro.

Dating în metavers

Match Group și-a detaliat de curând viziunea pe termen lung pentru Tinder, care se va extinde pentru a include experiențe exclusive, partajate live și o economie virtuală bazată pe bunuri, susținută de noua monedă Tinder Coins. Match vrea să creeze un metavers de întâlniri, iar Tinder Coins sunt deja testate pe mai multe piețe, inclusiv în câteva țări din Europa.

Hyperconnect va fi o componentă de întâlniri bazate pe avatar, într-un metavers numit Single Town (Orașul celor Singuri), în care utilizatorii interacționează folosind comunicare audio în timp real și se întâlnesc în spații virtuale, cum ar fi un bar, unde au conversații audio live. Utilizatorii își pot exprima interesul unul față de celălalt în lumea virtuală, apoi pot alege să se conecteze în mod privat pentru a-și continua conversațiile.

Project Starline, metaversul „googlian”

Google lucrează de câțiva ani la Project Starline, un proiect tehnologic care combină progresele hardware și software, pentru a le permite prietenilor, familiilor și colegilor să se simtă împreună, chiar și atunci când sunt în orașe (sau țări) diferite. Google descrie astfel experiența:

Imaginează-ți că te uiți printr-un fel de fereastră magică și prin acea fereastră vezi o altă persoană, în mărime naturală și în trei dimensiuni. Poți să vorbești natural, să faci gesturi și să ai contact vizual.

 

De asemenea, Google a dezvoltat un sistem inovator de câmp de lumină, care creează o senzație de volum și profunzime, fără a fi nevoie de ochelari sau căști. Efectul este senzația unei persoane care stă chiar vizavi de tine, ca și cum ar fi chiar acolo fizic.

Starline este folosit, în mod experimental, în unele dintre birourile fizice ale companiei Google. Firma a realizat demonstrații cu parteneri de afaceri din domenii precum asistența medicală și mass-media, pentru a obține feedback din timp despre tehnologie și aplicațiile acesteia.

Deocamdată, metaversul nu este o afacere. Nimeni nu a acumulat încă destui dezvoltatori sau destui consumatori pentru a-l face interesant. Desigur, au fost și vor mai fi încercări și fiecare dintre ele s-a dezvoltat într-o afacere în sine. Doar că nu s-a ajuns la un „univers” sau un „multiunivers” integrat, care să ofere tot ce oferă viața reală: socializare, lucru, joc, familie, sex etc.

Sunt mulți factori de care trebuie ținut cont, dar cel mai important lucru va fi dacă trebuie să-ți plasezi pe cap ditamai căștile VR sau poți accesa metaversul cu niște ochelari subțiri și ușori sau printr-un ecran din aburi care plutește în fața ta. Cert este că, și în acest domeniu al afacerilor, rămâne valabilă expresia: „Mulți veniți, puțini chemați”.

 

Surse info, foto: The Atlantic / Wired / Gadgets 360° / Microsoft / Techcrunch / Platformer / Google


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol