8 mai 2024, 18:48

Dezamăgită de şcoala românească, o profesoară din Bihor a demisionat şi a devenit freelancer

Roxana Caciora este unul dintre profesorii bihoreni care, deşi a învăţat mult ca să ajungă unul de top, a renunţat la cariera dintr-o şcoală publică. Dezamăgită de sistemul de educaţie românesc, a demisionat şi a devenit primul profesor „freelancer” din Bihor, proprietară şi angajată a unei firme care vrea să-i înveţe pe elevi matematică, scrie Bihoreanul.

După absolvirea cu brio a Colegiului Naţional Emanuil Gojdu, Roxana a devenit studentă la Facultatea de Ştiinţe din Oradea, specializarea Matematică-Informatică, în toţi anii de studiu fiind bursieră, datorită notelor mari.

Titularizare cu mutare

După ce a absolvit facultatea printre fruntaşi, Roxana s-a înscris la titularizare, fără să aibă habar la ce să se aştepte.

Spera că reuşita îi va asigura un post bun, dar a prins o catedră doar departe de casă, la Colegiul Tehnic Unirea din Ştei. Mutată  în capătul judeţului, a descoperit că viaţa de dascăl era oricum, numai idilică nu. Nu putea nici măcar să spere că-i va ajuta pe elevi să înţeleagă matematica, pentru că cei mai mulţi dintre ei nu dădeau, pur şi simplu, pe la şcoală…

În anii următori, Roxana a promovat cu 10 toate examenele de grad didactic, dar tot n-a prins un post de titular mai aproape de casă. Pentru că între timp şi-a întemeiat o familie la Oradea, a preferat să fie suplinitor aici, schimbând şcoala în fiecare toamnă.

Dezamăgiri

Oricât de mult îi plăcea să predea matematică, viaţa de dascăl n-a făcut-o să se simtă împlinită.

Recunoaşte că şi mulţi colegi au dezamăgit-o. „Îmi imaginam că în cancelarie vom vorbi despre elevi şi perfecţionarea noastră, dar discuţiile se rezumau la ce-am făcut, ce-am mâncat…„. În acelaşi timp, îi vedea pe profesori cum, pentru a compensa propria ineficienţă de la clasă, îşi chemau elevii la meditaţii plătite. „Eu niciodată nu am dat meditaţii propriilor elevi, mi s-a părut o gravă incompatibilitate”.

În 2015, după concediul de maternitate prilejuit de naşterea celui de-al doilea băiat, Roxana era îngrozită de gândul că se va reîntoarce la catedră şi ştia că nu asta ar trebui să simtă. Aşa că, deşi ar fi putut rămâne în sistemul public până la pensie, fără să aibă grija salariului şi bucurându-se de vacanţe, a decis să demisioneze.

O vreme, a predat la şcoala privată Agora din Oradea, dar nici acolo nu şi-a găsit locul.

Și-a luat cariera în propriile mâini

În 2019, a decis să-şi ia cariera în propriile mâini şi a făcut ceea ce niciun alt dascăl din judeţ nu mai îndrăznise: a devenit profesor freelancer. Concret, a înfiinţat o firmă, Matematica de 10 SRL, în care ea este unicul angajat, ca să poată preda matematică elevilor din clasele III-VIII care doresc să compenseze carenţele de la clasă.

Într-un apartament pe care ea şi soţul ei îl au în Piaţa 1 Decembrie din Oradea, a amenajat o cameră ca pe o sală de clasă (foto), cu masă de studiu, două table şi dulapuri în forme de cifre.

Predarea

Înainte de a primi un elev la lecţiile private, Roxana îl testează pentru a vedea câtă matematică ştie. Predă unor grupe de maximum cinci copii şi toţi trebuie să fie la un nivel similar de cunoaştere. Fiecare elev vine la meditaţii o dată pe săptămână, timp de o oră şi jumătate.

Explic fiecare problemă în 3-4 feluri, ca să fiu sigură că înţeleg toţi. Îi laud de fiecare dată când reuşesc să rezolve un exerciţiu, pentru că un copil apreciat pentru reuşita sa va vrea să fie cea mai bună variantă a lui. Nu putem vorbi despre excelenţă la fiecare copil, dar despre progres cu siguranţă da„, spune profesoara. La finalul fiecărei ore, elevii primesc teme, iar fiecare părinte o fişă cu observaţii, ca să ştie cum evoluează copilul său.

Roxana afirmă că cel mai mult vrea să-i ajute pe copii şi pe părinţi să nu se mai certe din cauza matematicii. „Pentru că nu înţeleg la clasă, copiii nu pot să-şi facă temele singuri, aşa că cer ajutorul părinţilor, care seara, după serviciu, numai de teme nu au chef”.

Predare online

Din pricina pandemiei, şi Roxana predă acum online. „În urmă cu un an, nu ştiam nimic despre tehnica predării online. În prima săptămână am ţinut lecţiile gratuit, că nu ştiam dacă vor fi eficiente. Părinţii au vrut să continuăm”.

Tocmai pentru că, spre deosebire de mulţi alţi profesori, dă meditaţii „pe faţă”, plătind impozite, profa îşi promovează serios „brandul”: are un site frumos ilustrat (matematicade10.ro) şi o pagină de Facebook pentru „Matematica de 10”, marcă pe care a şi înregistrat-o. Şi-a făcut şi tricouri personalizate, iar copiii primesc mape şi pixuri cu acelaşi logo.

În plus, pe lângă lecţiile săptămânale de matematică, Roxana are şi alte două programe: un club de lectură, pe care îl ţine în luna iunie, şi un curs de recapitulare pentru matematică, în luna august.

Anul trecut, a ţinut online şi cursul de recapitulare, ceea ce i-a deschis noi orizonturi, pentru că a avut elevi nu doar din Oradea, ci şi din Bucureşti, Iaşi şi Constanţa. „Mi-am dat seama că o uşă închisă a deschis o alta”, spune Roxana.


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol