28 martie 2024, 13:11

EVO Horeca – o poveste de succes în care eșecul s-a dovedit a fi cea mai bună lecție de business

Alin Truşcă este tânărul care la 20 de ani şi-a luat destinul în propriile mâini şi a ales calea antreprenoriatului. La criza din 2008  s-a văzut nevoit să închidă toate afacerile. Curajul şi determinarea au fost singurele neatinse de faliment. A învăţat din propriile greşeli și a demonstrat că poate merge mai departe.

Din 2011 a pus bazele afacerii EVO Horeca, furnizor de mobilă nişat, care amenajează lanţuri de benzinării, hoteluri, cafenele. Evo Horeca a ajuns în 2017 la o cifra de afaceri de 2 milioane de euro.

 

Am stat de vorba cu Alin Trușcă, care ne-a împărtășit experienţele pe care lea acumulat în lungul lui drum spre  succes. Ne-a spus o poveste despre determinare şi ne-a dat o lecție de business pe care el a învăţat-o din propriile greşeli.

Care este povestea alegerii domeniului de producție și amenajare de mobilier? De unde a apărut această idee? Aveai cunoștiințe despre acest domeniu?

Alin Trușcă: La începutul anilor 2000 am început cu un coleg de școală sa oferim servicii de webdesign pentru clienți din țară dar și din afara României. Mă aflam în cadrul unei colaborări cu o companie românească ce oferea servicii de vânzare și montaj de aparate de aer condiționat, centrale telefonice și alte electronice dar și electrocasnice.

În acel moment, era foarte propice să lansezi o afacere pe internet, nefiind foarte mulți jucători. Pentru această companie am lansat și am gestionat o perioadă primul magazin online (virtual se numea atunci).

sursa: magazindemobila.ro

De ce te-ai gândit să vinzi mobilă și nu altceva?

 În 2002, un prieten de familie mi-a povestit despre o afacere simplă, pe care el o începuse deja, producție de mobilier generalist, cu precădere pentru sectorul rezidențial. Făcea serviciul acesta de mobilă la comandă direct acasă la beneficiari. Știind cu ce ma ocup, mi-a propus să fim parteneri, iar eu să mă ocup să lansez un site de prezentare pe internet, lucru pe care l-am și făcut. Nefiind o persoana prea tehnică, nu am putut fi mai mult de ajutor in afacerea cu mobilier a prietenului, așa că am decis să îmi caut de lucru, și pentru 3 luni am avut primul și singurul meu job într-o companie mare de telecom.

Însă mi-a rămas în minte că totuşi pare mai atractivă ideea de a începe ceva pe cont propriu, astfel că am decis să plec şi să îmi lansez cu acelaşi prieten ceea ce a urmat să fie primul magazin online de mobilă din România MagazinMobila.ro, în 2004.

Ideea mea era să facem o reţea de mai multe magazine online în mai multe industrii, şi am cumpărat domenii şi lansat câteva magazine şi în domeniile electro, IT, haine, flori s.a. Însă singurul care a avut succes, neavând concurenţă timp de aproape 1 an şi jumătate a fost cel de mobilă. Astfel că am rămas să ne ocupam doar de acesta. Aşa am ajuns în acest domeniu, practic întâmplător.

Care au fost cele mai grele încercări cu care te-ai confruntat?

Fiind o fire expansivă, îmi doream să continui dezvoltarea pe plan orizontal a afacerii de mobilier, prin extinderea activităţii de distribuţie şi retail la cea de producţie, astfel ca mi-am luat un partener şi am deschis o fabrică la sfârşitul anului 2006.

Nu am avut fonduri suficiente, pentru că ne doream o fabrică ultrautilată şi mare, şi am achiziţionat toată linia de utilaje industriale prin leasing şi credit, însă a fost o decizie gresită, pentru că a urmat criza. Din lipsă de experienţă, nu am  ştiut să gestionez corect perioada grea ce a urmat, şi astfel că la nici 2 ani de la deschiderea fabricii am fost nevoiţi să închidem tot, rămânând cu datorii foarte mari şi chiar şi fără casă, punând familia în situaţia de a merge în chirie.

Care a fost sentimentul care te-a încercat atunci când ai dat faliment prima dată? Te gândeai că o să o iei de la capăt?

Când eşti foarte tânăr şi începi pe cont propriu direct o afacere, lipsa de experienţă şi ceea ce înveţi pe parcursul timpului, în general are un cost foarte mare.

În momentul în care am închis toate activităţile m-a încercat un puternic sentiment de revoltă interioară, pentru că în primă fază nu am înţeles unde am greşit. Expunerea financiară pe credit de la acel moment mi-a fost şi cel mai mare ajutor ca să încep o activitate de producţie şi în acelaşi timp a fost şi cea mai mare capcană în care am căzut, neanticipând că ceva ar putea merge rău, noi fiind pe creştere accelerată înainte de criză. O lecţie bună de afaceri aşa cum s-a dovedit mai târziu.

De unde a venit determinarea de a o lua de la capăt de fiecare dată? Te-ai gândit vreodată să renunți  la ideea de a mai avea propria afacere?

Având datorii foarte mari, era exclusă posibilitatea să le pot plăti cu un salariu la un job obişnuit, astfel că am luat calea consultanţei, şi am prestat această activitate timp de aproape 3 ani pentru câteva companii. Este normal ca atunci când ţi se intamplă ceva neaşteptat să îţi mai pierzi încrederea în tine, dar sunt un om optimist în general.

În tot acest timp, mi-a fost oarecum teamă de eşec, să mai continui ceva pe cont propriu, dar am decis să mă relansez de această dată tot cu o afacere de mobilier, însă nişat în industria horeca, şi am lansat EVO Horeca în 2011.

Aceasta industrie este ceva mai dinamică în România, datorită apetitului românilor de a petrece timp în oraş la club sau restaurant, şi aveam putină experienţă din trecut cu câteva amenajări de acest tip.

sursa: facebook.com

Ți-ai imaginat punctul în care ești acum?

Cred că într-un fel. De când eram foarte tânăr mi-a plăcut această cale, de a decide pentru mine şi de a fi independent, astfel că a începe ceva pe cont propriu mi-a venit foarte natural, şi deşi am rămas la fel de expansiv ca în trecut, totuşi am gândit sistematic paşii de urmat. Astfel că într-o afacere sau alta, cumva mi-am prevăzut poziţia actuală. Acest tip de gândire este oricum specific antreprenorilor, un fel de optimism combinat cu puţină nebunie. 

Dacă ai privi în urmă, ce sfat crezi că te-ar fi ajutat ?

Dacă e să ţinem cont de faptul că am făcut o fabrică cu mult mai mare decât aveam iniţial nevoie, cred că era bun un sfat să fiu mai moderat în investiţii, să nu mă expun prea tare pe credit, şi să am minim un plan de back-up.

sursa: facebook.com

Cum au decurs lucrurile la Evo Horeca?

Cu EVO Horeca lucrurile au mers bine chiar de la început, pentru că am luat-o pas cu pas, folosindu-mă de exprienţa anterioară. Nu am mai luat şi nici nu am oferit marfă pe credit, iar orice investiţie am făcut a fost din profit. Planurile cu această afacere sunt pe termen mare în general, iar planul pe primii 5 ani a fost realizat în 3 ani, deci pot să spun că e mai mult decât mi-am propus.

Cum plănuiești să îți dezvolți afacerea?

În acest moment pregătim verticale noi, pe industrii conexe cu amenăjările de spaţii publice, astfel că anticipez că parcursul companiei va fi la fel ca şi pană acum, unul stabil de creştere.

Prima este amenajarea de spaţii indoor şi outdoor de locuri de joacă şi parcuri , atât pentru sectorul privat cât şi cel de stat.

 


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol