Patru cercetători ai Universităţii Babeş-Bolyai au realizat un studiu în care au intervievat 1427 de profesori din România, de la care au încercat să afle care sunt părerile lor în legătură cu aspecte sau teme de actualitate.
Rezultatele cercetării arată că: 45% dintre profesorii români sunt de acord cu un regim dictatorial, 40% dintre ei se declară pentru pedeapsa cu moartea și tot 40% sunt de părere că homosexualitatea nu poate fi acceptată. De asemenea, aproximativ unul din trei dascăli nu vrea să fie vecin cu persoane de etnie romă, nu vrea să aibă de a face cu membri ai comunității LGBT sau cu cuplurile în care partenerii nu sunt căsătoriţi. Totodată, peste 50% dintre respondenții din rândul profesorilor îi resping pe cei care consumă droguri sau sunt depedenți de alcool, iar 31,6% dintre profesori cred că uneori părinţii sunt îndreptăţiţi să-şi bată copiii.
Editiadedimineata.ro a luat legătura cu Cristina Tunegaru, profesoară de Limba și Literatura Română, pentru a dezbate rezultatele studiului:
Considerați că acest referendum este valid? Reflectă o realitate a învățământului românesc?
„Am avut șansa să mă uit peste raportul acesta și m-a întristat foarte tare, însă știu că este așa, mă așteptam să fie așa, pentru că am fost în multe școli și am văzut cum stau lucrurile, am văzut atitudini discriminatorii față de rasă și gen și cred că este inacceptabil ca în școlile dintr-o Românie europeană să se întâmple lucrul acesta. Din păcate, ne concentrăm prea puțin pe profesori și cred că ar trebui să învățăm să îi educăm și pe profesori, pentru că ceea ce sunt ei, identitatea lor și viziunea lor asupra lumii se transmite indirect în ceea ce se întâmplă în clasă. Un profesor care are o atitudine negativă față de copiii rromi, de exemplu, indirect va acționa în defavoarea lor, se ajunge la inegalități și la situații absolut triste în care, copiii, cei mai vulnerabili, pe care ar trebui să îi sprijinim cel mai mult, primesc cel mai puțin ajutor. ”
Mentalitatea aceasta afectează întreg sistemul educational sau cum este privit?
„Cred că e un eșantion reprezentativ în studiul acesta și cred că au selectat profesori din toată țara. Afectează întreg sistemul educational, doar că sunt anumite zone mai afectate decât altele, în funcție de populația din aceea zonă. Deci, într-o școală foarte bună, urbană, din București, unde vin părinți care își doresc să își trimită copiii acolo, va fi mai puțin afectată, pentru că acolo standardele sunt mai înalte, nu se pun probleme de tipul acesta.”
În ce măsură afectează aceste convingeri elevii? Credeți că această gândire reflectă doar sistemul din trecut sau se va propaga și în rândul generațiilor viitoare?
„Aici este problema, de fapt. Nu știu dacă vor crede același lucru, dar ceea ce cred profesorii se transmite indirect copiiilor, prin practicile de la clasă, prin discurs, prin ceea ce spun. Lucrurile acestea se transmit și copiii le învață. Poate că învață că nu e bine să facă precum profesorul, poate că învață că așa e lumea, că așa trebuie să gândim, așa gândesc adulții și așa reușesc ei să treacă prin viață. Eu sper că între timp, ne vom concentra mai mult pe educarea profesorilor și vom pune preț mai mult pe valorile democratice și îi vom învăța că un profesor are obligația să transmită valorile democratice, europene și să nu aibă atitudini discriminatorii.”
Comentariile sunt oprite pentru acest articol