READING

EXCLUSIV Elevii pierd peste trei ani la școală făr...

EXCLUSIV Elevii pierd peste trei ani la școală fără să învețe nimic. Ecaterina Andronescu: „Nu sunt de acord! Nu pot să accept că se pierde vremea”

Banca Mondială a demarat un studiu care afirmă faptul că elevii pierd peste trei ani la şcoală fără să înveţe nimic, din cei 12 ani de formare în sistemul educaţional. Mai mult decât atât, rezultatele cercetării arată că peste 40 la sută dintre elevi sunt analfabeți-funcțional și social chiar dacă au terminat 12 clase, ceea ce va însemna o catastrofă pentru piața muncii, pentru business și economie în viitor. 

Potrivit unui studiu al Eurostat, România se află și în topul abandonului școlar la niveul european ocupând locul trei. Peste 18 la sută dintre elevi renunță la școală, adica 277 de mii de tineri nu s-au mai întors la cursuri anul trecut. Mai rău decât noi stau Spania, cu 19 procente și Malta cu 19,6 procente.

Principalele motive pentru care elevii români renunță la terminarea studiilor sunt fie sărăcia, fie pentru că așa a decis familia, deoarece au probleme de sănătate sau pentru că ajung la concluzia că au studiat suficient.

Stăm la fel de prost și în ceea ce privește investițiile în sistemul educațional. România alocă cel mai mic procent din PIB pentru educație. În acest an au fost alocate 2,98 de procente, în timp ce media Uniunii Europene a procentului din PIB alocat educatiei este de 5,4%.

Ecaterina Andronescu, fost ministru al Educației, a comentat în exclusivitate pentru Editiadedimineata.ro rezultatele celor două studii. 

Astfel, întrebată cum comentează rezultatele studiului realizat de Banca Mondială, conform căruia elevii pierd peste trei ani la școală fără să învețe nimic, aceasta a menționat: „Nu sunt de acord! Nu pot să accept că se pierde vremea timp de 3 ani. Poate că timpul alocat orelor de școală ar putea să fie mai eficient utilizat și de către profesori și de către elevi. Aici pot să fiu de acord, dar că este pierdere de vreme nu sunt de acord.”

Ce anume ar trebui modificat în sistemul educațional actual pentru a diminua rata abandonului școlar, având în vedere că ocupăm un rușinos loc trei într-un top realizat de Eurostat? 

În primul rând, ministerul ar trebui să aibă o statistică legată de momentul în care se înregistrează apariția abandonului școlar, pentru că acel moment generează și cauzele și cunoscând cauzele poți să cauți soluții ca să le anihilezi. Asta cred că ar trebui făcut. Probabil că cea mai mare înregistrare de abandon școlar, se înregistrează după clasa a opta, ceea ce ne duce cu gândul că ar trebui prelungit cumva învățământul profesional, în locul în care a terminat școala gimnazială. Dacă acolo este nodul cordial, dacă nu, trebuie căutate soluții adecvate fiecărui moment în care copilul părăsește școala și adecvate situației sociale a copilului.”, a mai adăugat Ecaterina Andronescu.

Referitor la rezultatele aceluiași studiu, potrivit cărora România a alocat cel mai mic procent din PIB pentru educație, mai mic decât media Uniunii Europene cu 2,42%, Ecaterina Andronescu precizează că:

În primul rând, nu este cel mai mic procent din PIB alocat. Din păcate în anii anteriori dintr-un PIB mai mic, procentul a fost și mai mic, până în trei sau foarte puțin peste trei. Nu aș fi de acord că este anul cu cea mai mică alocare, pe de-o parte ca procent. Pe de altă parte, ca sumă raportându-ne la un PIB mai mare evident că suma este în creștere. Asta nu înseamnă că sistemul de învățământ nu ar avea nevoie de resurse mult mai numeroase, pentru că în primul rând principala urgență ar fi retehnologizarea predării. La ce mă refer? La faptul că în acest moment, cea mai ieftină resursă educațională este internetul. Atunci, trebuie să îi dai profesorului în fiecare clasă, la fiecare disciplină, să își poată selecta conținutul educațional inclusiv din internet, folosind imagini, pentru că acești copii care se află acum în școală, au crescut cu tableta acasă, cei mai mulți dintre ei și ca o consecință componenta vizuală a memoriei este mult mai dezoltată. Atunci și predarea trebuie să se facă folosind mai multe imagini, filmulețe care să ilustreze subiectul pe care profesorul îl predă. Toate acestea pot fi obțiunte din internet. Ca urmare, cred că fiecare clasă ar trebui să aibă o tablă inteligentă pe care profesorul să o folosească și fiecare copil ar trebui să aibă un laptop. De aceea, după cum vă spuneam, este nevoie să avem în învățământ resurse mai numeroase decât cele pe care le-am avut până acum.

 

 

 


RELATED POST

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

By using this form you agree with the storage and handling of your data by this website.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.