25 aprilie 2024, 13:48

EXCLUSIV Facultatea, între așteptări și realitate. Ce ar schimba studenții la mediul academic

Trecerea de la liceu la facultate reprezintă o etapă foarte importantă pentru tineri, deoarece aceștia își aleg drumul profesional. Unii dintre aceștia analizează foarte mult opțiunea pentru facultate, iar alții aleg un domeniu pe ultima sută de metri.

Se întâmplă ca de multe ori așteptările să nu coincidă cu realitatea, iar studenții să rămână dezamăgiți de alegerea făcută. Motivele ar fi: mediu academic neprielnic, puține opțiuni după terminarea studiilor, examenele grele.

Editiadedimineata.ro a vorbit cu studenți de la diverse facultăți pentru a afla cum a fost această experiență pentru ei. I-am întrebat întâi cum a fost trecerea de la liceu la facultate:

„Pot spune că, trecerea de la liceu la facultate a reprezentat prima treaptă a maturizării mele. Ideea de “nou” mi-a surâs încă de la început, cel mai probabil pentru că, am fost sustinută de familie şi am aşteptat cu încredere ceea ce avea să urmeze. Cand privesc înapoi, îmi dau seama că, fiecare încurajare a facut ca începutul vieţii de studenţie să fie unic şi plin de momente frumoase, de care sigur îmi voi aduce aminte peste ani.”Alexandra P., Facultatea de Administrație și afaceri. 

”Trecerea de la liceu la facultate, hmm… personal, această trecere nu a fost marcată de ceva special, doar de un sentiment de maturitate și de un nou colectiv. Dacă mă pot raporta la titlul unei cărți, :”Ciocnirea civilizațiilor”, așa a fost și experiența facultății, deoarece am putut descoperi oameni noi, cu obiceiuri noi, cu perspective diferite, din care am putut să învăț – mai ales câteva regionalisme sau expresii. Trecerea de la liceu la facultate s-a marcat și prin schimbarea modului de evaluare. De la teste regulate la 2 sesiuni pe an. Personal, nu mi-a displăcut acest mod de evaluare, a fost dificil uneori, dar nu am avut probleme în a mă adapta cerințelor.” – Alexandru D., Facultatea de Științe Politice.

„Pot spune că trecerea de la liceu la anii studenției a fost una destul de drastică pentru mine. În primele luni am fost dezorientată, însă am reușit să mă adaptez cu noul stil de predare.”Sabina D., Facultatea de Comunicare și Relații Publice.

„A reprezentat o tranziție lentă și armonioasă datorită profesorilor universitari.”Florina U., Facultatea de Psihiologie și Științe ale Educației.

„Trecerea de la liceu la facultate a fost una destul de dificilă la început pentru ca diferențele sunt foarte mari din foarte multe puncte de vedere, dar ulterior m-am obișnuit.” – Elena P., Facultatea de Limbi și Literaturi Străine.

„A fost ușoară, plină de entuziasm. Ceva cu totul nou, însă frumos. Prima sesiune a fost dificilă, însă interesantă, căci îmi punea ambiția la bătaie. Per total, m-am bucurat mai mult de experiență și de aceea nu am simțit o schimbare prea puternică de la liceu la mediul universitar.” – Teodora P., Facultatea de Administrație Publică, ASE.

„Una foarte așteptată și dificilă. Nu este tocmai ușor să pleci dintr-un mediu cunoscut în care ți se spunea atât de către profesori cât și de părinți ce e bine să faci și ce nu, într-un mediu necunoscut în care alegerile sunt ale tale 100%.”Simona C., Facultatea de Științe Politice. 

„Trecerea a fost naturală. O etapa firească. Nimic ieșit din comun.”George C., Facultatea de Informatică Economică, ASE.

„Trecerea de la liceu la facultate a fost destul de dificilă, având în vedere faptul că a trebuit să mă mut în București și să stau la cămin departe de familie. La început, nu aveam absolut nicio cunoștință, niciun prieten care să fi dat la aceeași facultate. A fost mai greu primele două luni, până m-am acomodat și mi-am făcut câțiva prieteni. Îmi amintesc că mă duceam acasă în fiecare weekend, iar acum uit să mai dau pe acasă. Cât despre facultate, la început am avut un șoc. Orarul era foarte dezordonat și aveam zile când îmi petreceam toată ziua la facultate. În plus aveam multe teme și  proiecte . În final, am trecut cu bine de cele 10 examene pe care le-am avut în prima sesiune.” – Andrei R., Facultatea de Geografie.

„Etapa facultății a reprezentat pentru mine un mijloc de maturizare, responsabilizare și mai ales de curaj. Spre deosebire de liceu, unde eram obișnuiți cu grija domnului diriginte, în facultate esti oarecum nevoit să te descurci singur și să îți dai seama cum se mișcă treburile. Aș putea spune că schimbarea a fost una destul de majoră.” Alina P., Facultatea de Drept.

O altă întrebare pe care le-am adresat-o a fost ce așteptări au avut și dacă acestea au coincis cu realitatea sau dacă experiența a fost diferită:

„Înainte de plecarea la Bucureşti toată lumea îmi spunea că, studenţia va fi cea mai frumoasă perioada a vieţii. Aşadar, am avut multe aşteptari. Mi-am imaginat cum mediul academic îşi va pune amprenta în dezvoltarea mea şi astfel voi fi pregatită pentru viitoarea carieră. Ce-i drept, stagiile de practică m-au ajutat să aplic cunostinţele acumulate, luând contact cu administraţia din diferite instituţii publice. O altă aşteptare ce s-a concretizat a fost faptul că, de fiecare dată, meritele mi-au fost apreciate,oferindu-mi un sentiment de încredere.” – Alexandra P.

„Așteptările sunt mari în orice moment, indiferent dacă ești la o facultate, la un job sau oriunde altundeva. Într-o proporție de 65% așteptările mele au coincis cu ceea ce facultatea mi-a oferit. Fiind perfecționist, logic, mi-am dorit și mai mult, dar cu timpul, poate- cine știe- mediul academic se va perfecționa astfel încât astfel de întrebări să aibă un raspuns universal valabil -„da, ceea ce mi-am dorit am gasit și aici.” Ce așteptări am avut eu? Mi-am dorit un mediu elitist în care să descopăr un alt nivel de cunoștințe, un alt stil de a oferi informații și de a gestiona astfel de informații. Mi-am dorit ca în anii de facultate, materia să fie axată pe specializarea pe care mi-am ales-o, însă nu a fost chiar așa.” – Alexandru D

„Am avut așteptări destul de mari deoarece credeam că la facultate se va pune mai mult accentul pe partea practică.”Sabina D.

„A fost exact așa cum mi-am imaginat, referitor la program (mai multe ore de curs decât la liceu), alt nivel de dificultate, mulți profesori cu diferite stiluri de predare, standarde ridicate.”Florina U.

„Nu știam la ce sa ma aștept exact la început, fiind ceva nou mă putea aștepta orice așa că am preferat să nu îmi creez niște așteptări neapărat.”Elena P.

„În primul rând, așteptările mele au fost legate de noii colegi, despre care îmi doream a fi mai uniți decât în liceu, însă acest lucru nu s-a întâmplat decât în primul an.  În al doilea rând, am crezut că profesorii de la facultate nu vor fi la fel de indulgenți ca cei din liceu, însă au fost situații care au demonstrat contrariul și ceva mai mult decât atât, mergându-se până la favoritisme.”Teodora P.

„Așteptările au fost create cel puțin în cazul meu din ce povesteau prietenii mai mari. M-am așteptat să cunosc oameni noi, din toate colțurile țării și așa a fost. Mi-am dorit să nu fiu nevoită să învăț 10 domenii diferite și să mă pot axa doar pe ce îmi place, zis și facut. În mare, cam toate așteptările mele s-au concretizat. Singurul lucru dificil pentru mine a fost și este lipsa părinților, cu asta nu te obișnuiești prea ușor.”Simona C.

„Nu a fost așa cum am vrut eu. Aș fi vrut oameni mai pasionați.”George C.

„Pot spune simplu că mi-au fost depășite cu mult așteptările. Sincer, eu credeam că la facultate o să învăț  în continuu și că voi avea doar câțiva prieteni cu care voi mai ieși câteodată. Chiar mă pregătisem să îmi “sacrific” acești ani din viață pentru facultate. În realitate, pot spune că au fost și încă sunt cei mai frumoși ani din viața mea. Am văzut că facultatea nu îmi ocupă chiar atât de mult timp cât mă așteptam eu, asta și pentru că fac ceea ce îmi place, Geografia. Am reușit să îmi fac o mulțime de prieteni, oameni frumoși cu chef de viață, și să călătoresc mai mult decât visasem vreodată. Aceste lucruri au fost posibile în mare parte pentru că sunt voluntar ASG (Asociația Studenților Geografi) și astfel am reușit să interacționez cu cât mai mulți oameni și să mă dezvolt cât mai mult pe plan personal.” – Andrei R.

„Așteptările au fost mari și spre uimirea mea, s-au adeverit atât cele în privința profesorilor și a profesionalismului lor cât și în privința utilității cursurilor predate.”Alina P.

Analizând așteptările lor, i-am intrebat dacă ar avea posibilitatea să aleagă din nou, ar rămâne la prima opțiune sau și-ar schimba decizia:

„Deşi sunt momente în care mă gandesc cum ar fi fost daca aş fi studiat într-o altă ţară, nu am suficientă convingere că ar fi exact ce mi-as dori de la viitor. Aşteptările mele s-au concretizat treptat, de la an la an. Cel mai probabil şi aprecierile familiei, profesorilor şi apropiaţilor  m-au motivat să raman pe parcursul celor trei ani printre primii cinci studenti ai specializării. Aprob expresia “Când faci ceva din plăcere, rezultatul e garantat”, iar dacă aş avea ocazia să aleg din nou, aş opta pentru aceeaşi facultate, privind cu încredere în viitor.”Alexandra P.

„Dacă aș putea alege din nou, decizia ar fi una grea. Într-o anumită măsură m-aș întoarce, dar într-o proporție egală aș alege altceva, deoarece, cu timpul, mi s-au deschis noi orizonturi. Am descoperit noi lucruri care îmi plac și pe care aș vrea să le fac pe viitor.” Alexandru D.

„Dacă aș avea posibilitatea să aleg din nou, aș alege tot această facultate, deoarece am învățat multe lucruri interesante. Îmi place foarte mult colectivul și proiectele pe care le-am avut de-a lungul anilor. Cred că marketingul este un domeniu de viitor, iar campaniile ce țin de advertising ne stârnesc foarte mult creativitatea și capacitatea de a lucra într-o echipă.”Sabina D. 

„Cu siguranță da.”Florina U.

„Da, chiar dacă aș putea să îmi schimb decizia, aceasta ar fii aceeași pentru că fac ceea ce îmi place și mă simt bine la facultatea la care sunt.”Elena P.

„Da și nu. Da, pentru că nu regret faptul că am ales să studiez domeniul administrației publice, căci informațiile învățate sunt utile unui cetățean. Nu, pentru exemplele negative date de unele cadre didactice, fapt ce m-a determinat să mă îndepărtez de această facultate.”Teodora P.

„Clar da! Contează foarte mult să faci ceea ce-ți place. Exact cum am spus mai sus, odată ajuns la facultate te bazezi în mare doar pe un singur domeniu și totul devine captivant.”Simona C.

„Dintre alternativele pe care le avem aici, tot pe aceeași aș alege-o.”George C.

„Cu siguranță ! Chiar nu mă văd făcând altă facultate. Îmi place ceea ce învăț și ceea ce fac, chiar dacă nu am foarte multe perspective de viitor.”Andrei R.

„Da, cu siguranță as alege aceeași varianta. Nu regret decizia facuta si o consider ca fiind cea mai potrivită pentru mine.”Alina P.

Nu în ultimul rând, studenții au explicat dacă ar schimba ceva la mediul academic și ce anume:

„Nu spun asta doar pentru că am avut o medie de admitere foarte bună, însă ar fi benefic dacă ar exista o selecţie mult mai riguroasă. Este adevarat că, sunt departajări însemnate de tipul buget/taxă şi posibilitatea de a lua bursă de merit, studiu ori performanţă, însă nu este de ajuns pentru a pune în valoare studenţii cu adevărat merituoşi. Aşadar, ar trebui ca mediul academic să creeze mai multe programe de internship,stagii de practică ,prin care s-ar putea recruta mai uşor tinerii cu adevărat pregătiţi.”Alexandra P. 

„La mediul academic, personal, aș schimba multe, dar pentru că nu se poate, mă raportez doar la anumite chestiuni pe care le-am sesizat în mod repetat. În primul rand, aș schimba modul în care se propagă informațiile. Pe timpul facultății am trăit experiențe puțin plăcute în care ceream o informație și primeam din partea responsabililor mai multe raspunsuri diferite. Acest lucru mi s-a părut lipsit de profesionalism. Ce aș mai schimba? Probabil aș încerca să ofer noi condiții pentru studenți, să nu trăiască „rușinea” de a fi nevoiți să scrie ceva pe tablă fără să aibă elementul cheie ( cretă sau marker) și să umble prin facultate pentru a face rost. Aș încerca să ofer condiții mai bune la capitolul igienă, să nu lipsească săpunul, hârtia igienică sau orice alt accesoriu. Aș dota fiecare sală cu aparat de aer condiționat. Eu cred că dacă mediul de învățare este unul apropiat cât mai mult de confortul tău, rezultatele bune apar într-un timp mult mai scurt și la o intensitate mai mare. Studentul trebuie să vina de drag la facultate, nu de nevoie. Și aș schimba modul în care se fac evaluările profesorilor. cu tot respectul pentru anii pe care acești profesori i-au petrecut învățând, dar unii dintre ei nu au ce căuta la catedră. Cum, tu ca profesor, îți susții cursul dictând din foi?! Cum îți susții cursul dacă ceea ce vrei să transmiți nu urmează un fir logic?” – Alexandru D.

„Consider că în mediul academic actual ar trebui să se puna mai mult accentul pe nevoile studentului. De asemenea, cred că ar fi necesar să existe un program de mentorat prin care studenții să aibă oportunitatea de a vedea ce presupune efectiv un job în domeniul în care se presupune că vor lucra după terminarea studiilor.”Sabina D.

„Spațiul propriu-zis, mai multe săli de curs, mai încăpătoare, săli de lectură pentru studenți (pe care le pot folosi în timpul ferestrelor).” Florina U.

„Momentan nu pot spune despre schimbări cu privire la mediul academic deoarece sunt încă la început și nu prea pot să îmi dau seama dacă ar trebui schimbat ceva sau nu.”Elena P.

„Da, ar trebui ascultate mai mult părerile studenților exprimate în cadrul evaluarilor profesorilor și, după caz, înăsprite sancțiunile aplicate cadrelor didactice, dacă rezultatele relevă o neregulă în activitatea acestora din urmă.”Teodora P.

„În primul rând condițiile din unitățile de învățământ. De ce spun asta? Pentru că este frustrant să ai prieteni din alte țări care să-ți spuna cum „s-au jucat fotbal cu roboții” și tu cu greu să ai căldură în sălile de curs. Acesta este doar un exemplu, din fericire nu are legatură cu profesorii care (cu mici excepții) dau tot ce au mai bun pentru studenți, are legatură cu oamenii de la putere, dar asta este o altă discuție.”Simona C.

„Avem nevoie de profesori mai implicați și de eliminarea lecțiilor pe care trebuie să le memorezi doar să le reproduci la examen.”George C.

„Consider că se pune foarte mare accent pe partea teoretică, lăsând partea practică pe plan secundar. Ar trebui să existe un echilibru între cele două. Pentru noi geografii este foarte important să ieșim pe teren, să observăm mediul înconjurător, anumite procese, fenomene. Până acum am avut practică în anul 1și 2 de facultate, care a durat mai puțin de o săptămână fiecare, timp insuficient după părerea mea . În anul acesta (anul 3) nu voi mai avea practică deloc, desi consider că ar fi fost necesară. O altă problemă este cea a plagiatului. Mulți dintre colegii mei au proiecte pur și simplu copiate de pe internet sau proiecte unde nu sunt citate sursele. Am observat că acest lucru se întamplă și în cazul unor lucrări de doctorat ale unor oameni cu funcții importante, ceea ce nu este ok.” Andrei R.

„Singurul lucru pe care l-aș schimba în mediul academic ar fi suplimentarea numărului de burse de studiu deoarece consider că este o metoda foarte bună de motivare a studenților.”Alina P.


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol