27 aprilie 2024, 23:09

Expoziție inedită de pălării inspirate din picturi celebre spaniole și hispano-americane, la Cazarma U din Timișoara

Institutul Cervantes din BucureștiAmbasada Spaniei în România și Fundația Interart TRIADE aduc la Timișoara unul dintre cele mai îndrăgite proiecte ale Institutului: expoziția „Pălăria spaniolă”. Timp de trei săptămâni, în perioada 12 octombrie – 5 noiembrie 2023, „Pălăria spaniolă” va putea fi văzută de publicul timișorean la Cazarma U, în camerele 6, 7 și 8.

Poate fi pălăria o extensie a expresiei plastice a sculpturii? – aceasta este întrebarea la care organizatorii își doresc să propună un răspuns.

Vernisajul expoziției va avea loc joi, 12 octombrie 2023, începând cu ora 18.00. Orarul de vizitare al expoziției „Pălăria spaniolă” este următorul: în zilele de miercuri și joi – cu programare telefonică pentru grupuri organizate și între orele 14:00 – 18:00 în zilele de vineri până duminică.

„«Călătoria» sculpturii prin propria ei devenire cucerește în cursul lunii octombrie alte teritorii: acum, obiectul vestimentar. Glisând pe muchia dintre estetic și funcțional, «Pălăria spaniolă» descoperă lumea fascinantă a geniului pictural iberic concentrată într-un obiect”, a mărturisit Sorina Jecza, președinta Fundației Interart TRIADE. 

Fidelă conceptului curatorial al proiectului după Sculptură/Sculptură după, potrivit căruia în arta contemporană obiectul tridimensional și-a depășit condiția sau limitele, expoziția „Pălăria spaniolă” invită publicul iubitor de frumos la o călătorie atipică și provocatoare în istoria picturii spaniole și a țărilor de limbă spaniolă. Mai mult decât un simplu accesoriu, pălăria reprezintă în abordarea designerului și artistei Cosmina Nicolescu „o notă personală care întregește personalitatea celui care o poartă și prin care, la o privire mai atentă, se pot citi timiditatea, emoția, respectul, politețea rece, dorința de a seduce, nerăbdarea sau pedanteria. Felul în care este purtată pălăria, înclinarea sa, lungimea penelor sau dimensiunea ornamentelor, culoarea și textura pot fi mărci ale identității, intențiilor, calităților, statutului, cantității de alcool consumat, stilului, averii, modestiei, vârstei posesorilor ei”.

Designerul a abordat acest element vestimentar din perspectiva sa de obiect pictorial: parte dintr-o capodoperă și o formă de expresie artisticăAu fost alese câteva pălării ilustrate în picturi în care rolul acestora are o încărcătură mai mare decât cel superficial de obiect doar uneori folositor. Poate în mod surprinzător, pălăriile reușesc să conțină complexitatea și forța culturii spaniole.

Cele 16 pălării le oferă ocazia vizitatorilor expoziției să-i redescope pe Joaquín Sorolla, Ricardo Balaca, Alonso Sánchez Coello, Claudio Coello, Francisco Goya, Adelardo Covarsí, Pablo Picasso, Francisco Zurbarán, Raimundo de Madrazo, Antonio Berni, Miquel Barceló, Carmelo Fernández, Frida Kahlo, Remedios Varo și Diego Velásquez.

„Îmi plac pălăriile și muzeele. De fapt, de multe ori, mă uită Dumnezeu în muzeu. E o expresie interesantă care cred că înseamnă că s-a blocat contoarul, că momentele de hipnoză în spațiul acela utopic și vidat înseamnă, pentru unii, o prezență atât de completă, încât suma lor se scade pe loc. Privirea mea de acolo este influențată de ceea ce fac în timpul obișnuit, timpul cel curgător în care lucrez pălării, cos pene, observ felul în care pălăria se așază pe cap, caut pălăria în rima cea mai bună cu cel ce o va purta. Această familiaritate influențează relația mea cu un tablou. Mă uit instinctiv la pălărie. Dacă există acolo, este evident că a fost esențială pentru un artist: are un sens, participă cu ceva sau tace, doar semnalează, explică, face cu ochiul, e un citat. 

Astfel, pălăria din tablou e pălăria mea utopică, pe care un artist a pus-o acolo când a organizat în interiorul ramei ceva ce scapă contoarului. Am ales 16 astfel de pălării, din tablouri mari, din lumea hispanică, și am lucrat, așa, ca un mod de a admira, 16 replici, asemănătoare sau distincte, în relație de amor sau dezbatere, încercând să arăt / transpun / împart starea de hipnoză euforică pe care o induc”, a mărturisit Cosmina Nicolescu.

Cosmina Nicolescu și-a înființat atelierul de pălării Fandacsia în 2007 în București, după mulți ani în care a visat la acest proiect, timp în care a lucrat ca regizor de film și producător. Pe parcursul carierei sale bogate de-a lungul a 20 de ani, a regizat o telenovelă pentru Prima TV, realizată în coproducție cu SonyPictures, o serie de câteva emisiuni culturale pentru TVR Cultural și o emisiune educativă destinată antreprenorilor, pentru TVR2, pentru care a primit Premiul Clubului Român de Presă pentru jurnalism economic. Ulterior, Cosmina Nicolescu s-a concentrat exclusiv pe confecționarea de pălării, a lansat numeroase colecții sub brandul Fandacsia, a realizat câteva mii de pălării, prezentate în cadrul a diferite expoziții, și a fost invitată să facă parte la evenimente precum Design Month Graz – UNESCO City of Design.

Proiectul după SCULPTURĂ/SCULPTURĂ după face parte din Programul cultural național „Timișoara 2023 – Capitală Europeană a Culturii” și este finanțat prin programul Inside Timișoara 2023, derulat de Centrul de Proiecte al Municipiului Timișoara, cu sume alocate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Culturii și este cofinanțat de Consiliul Județean Timiș, prin Programul TimCultura 2023.


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol