Inițiativa civică “Fără penali în funcții publice ” dorește să interzică persoanelor care sunt condamnate, să dețină funcții publice prin modificarea Constituției, reușind să adune, până duminică, 22 iulie, 340.000 de semnături.
Inițiatorii trebuie să mai strangă încă 160.000 într-o lună, pentru a atinge pragul de 500.000 de semnături necesare pentru a solicita Parlamentului un referendum național. Ce se va întâmpla în urma strângerii numărului total? Ce impact are această campanie la nivel public și cum se va concretiza?
Iată ce crede analistul Cristian Pîrvulescu în legătură cu acest subiect!
Ce părere aveți despre inițiativa cetățenească “Fără penali în funcții publice ”? Ce beneficii considerați că aduce ?
Este o inițiativă a unui partid politic inspirată din tacticile și practicile organizațiilor nonguvernamentale. Nu este deloc de mirare având în vedere experiența multora dintre membrii USR. Ea încearcă să sensibilizeze opinia publică. Este o campanie care atrage atenția asupra unor anumite probleme
În ceea ce privește eficacitatea campanii, aceasta este greu de analizat în momentul de față. Eficiența acestor campanii poate fi evaluată numai la final, în funcție de obiectivele pe care le urmăresc. Cred că dacă intenția a fost aceea de a atrage atenția asupra subiectului, atunci este o reușită.
Spre exemplu, a avut loc o strângere de semnături sâmbătă (21 iulie 2018), la Festivalul de Film și Istorii de la Râșnov în momentul în care era prezent și ambasadorul S.U.A., ambasadoarea Franței și ambasadorul Germaniei care s-a finalizat cu o știre de presă – deci a atras atenția asupra subiectului. Este clar că domnul Dan Barna a fost prezent acolo tocmai pentru că intenționa să asigure, chiar în prezența domniei sale, o cât mai mare publicitate a acestei campanii.
Dacă această campanie va fi urmată de consecințe practice în ceea ce privește legislația, este foarte greu de spus având în vedere configurația Parlamentului. Deci, o văd ca pe o campanie de sensibilizare a opiniei publice într-un context politic particular.
Considerați că această campanie poate fi văzută ca o armă politică împotriva Puterii actuale ?
Campanie chiar așa este gândită. Este o campanie de sensibilizare, dar este și o încercare de a atrage, într-un moment destul de complicat – cu zece luni înaintea alegerilor europene – un public deschis față de problema asta ; altfel spus, un public care în general este nemulțumit de schimbările legate de legislația anticorupție: statul de drept, legile justiției ș.a.m.d
Credeți că această campanie poate fi văzută ca o formă de marketing politic pentru viitoarele alegeri ?
Dacă vrem să traducem în termeni de marketing, ea poate fi văzută ca o formă de marketing. O campanie este gândită în termenii de marketing după regulile marketingului comercial și politic. Este o campanie prin care se urmărește atragerea unor ”clienți” care sunt sensibili la subiectul respectiv.
Asta nu înseamnă că dacă sunt atinși devin neapărat și susținători ai campaniei, dar subiectul este interesant și o bună parte a populației urbane din orașele mari a fost sensibilizată de această campanie. Partidul care a trecut prin momente dificile încearcă să trieze imaginea singurei formațiuni politice care este decisă să meargă pe linia anticorupției până la capăt.
Având în vedere că s-au strâns 340.000 de semnături din cele 500.000 necesare, ce credeți că se va întâmpla dacă va fi strâns numărul total?
Nu se va întâmpla absolut nimic pentru că dincolo de semnăturile respective și de propunerea de lege făcută, este decizia Parlamentului, iar aritmetica parlamentară nu este de partea USR-ului. Parlamentul nu poate fi în niciun fel constrâns să ia anumite decizii deoarece are libertate totală.
Ca urmare, vorbim mai de grabă de sensibilizare politică decât de legiferare. În momentul de față este greu să vorbim despre posibilatea legiferării în acest domeniu.
Comentariile sunt oprite pentru acest articol