25 aprilie 2024, 8:40

Fiecare român va avea propriul cod poștal. Poșta Română se modernizează

Poșta Română va introduce coduri poștale unice pentru fiecare persoană. Acestea le vor înlocui pe cele existente care sunt împărțite geografic, pe localități, străzi sau cartiere. Schimbarea a fost anunțată de directorul general al Companiei Naționale Poșta Română, Valentin Ștefan, într-un interviu acordat Radio România Actualități.

„Noi lucrăm la un cod poștal pe persoană. Dacă până acum codurile poştale sunt împărțite geografic, pe localități, sau străzi, sau cartiere, credem că e momentul în care să facem un pas digital important și să ne asigurăm că fiecare persoană are propriul cod poștal şi indiferent unde se află persoana respectivă poştaşul să o găsească şi să îi ducă coletul, dacă optează pentru genul ăsta de livrare”, a declarat directorul Poștei Române, pentru sursa citată.

Poșta Română a împlinit 160 de ani de la înființare

Poșta Română a împlinit 160 de ani de la înființare și lansează cu această ocazie un nou proces de modernizare a serviciului poștal românesc. Atenția este îndreptată spre angajați, dar și spre calitatea serviciilor, iar, în plus, pentru cei interesați, aniversarea Poștei este marcată inclusiv printr-un NFT, considerat un nou trend în lumea poștală.

Este vorba despre primul NFT al unei entități din portofoliul statului român, prezentat sub forma unui timbru digital, pe care dacă alegi să-l cumperi poți susține îngrijirea unui pacient cu o boală incurabilă.

Rețea de cutii poștale digitale

Poşta Română a lansat primele cutii poştale digitale. Acestea oferă posibilitatea destinatarilor să-şi ridice oricând pachetele, fără să mai interacţioneze cu salariaţii de la poştă.

Avizarea clienţilor care au de ridicat un colet se va face prin sms sau e-mail. În plus, destinatarii pot face plata direct la POS-ul integrat al cutiei digitale, aceasta fiind dotată şi cu un ecran tactil, ce oferă o interacţiune intuitivă cu utilizatorul.

În total, Poşta Româna va avea 3.000 de astfel de lockere, care ar urma să fie instalate în perioada următoare pe întreg teritoriul naţional, potrivit unui comunicat de presă.

Primele două cutii digitale funcţionează deja la oficiul poştal 66 pe strada Constantin Titel Petrescu din capitală, şi în oraşul Buftea din judeţul Ilfov, la oficiul poştal din localitate.

Valentin Ștefan a explicat că Poșta Română va crea o rețea de cutii poștale digitale care îi va ajuta pe oameni să ridice produsele, fără să mai depindă de programul oficiilor poștale sau de programul poștașilor.

„Vom implementa o rețea de cutii poștale digitale care să permită oamenilor să beneficieze de ridicarea produselor fără să mai depindă de programul poștei sau de programul poștașilor. Proiectul este deja în curs de derulare. Noi, ca orice investiție majoră, vrem să o testăm mai întâi și la începutul anului am deschis câteva locații unde testăm acest produs, iar acum suntem în procedură de achiziționare a 3.000 de cutii poștale și 75 ghișee poștale”, a afirmat Valentin Ștefan.

Serviciu rapid și convenabil

Directorul Poștei Române vrea ca astfel serviciul poștal să fie unul rapid și convenabil.

„Serviciul poştal modern trebuie să aibă câteva elemente. În primul rând, trebuie să fie rapid. În al doilea rând, trebuie să fie convenabil. Şi, nu în ultimul rând, trebuie să fie customizat pe nevoile oamenilor”, a mai spus directorul Poștei Române.

Poșta Română are o rețea de 1.500 de spații, greu de întreținut.

”Uitaţi-vă la Poşta din Germania, au doar două oficii poştale în toată țara. Poşta din Estonia nu are niciun oficiul poștal. Pur şi simplu, este o cheltuială pe care o companie de poştă nu o poate susţine”, a explicat Valentin Ștefan.

Livrare cu drona?

Se vor face livrări cu drona și la Poșta Română? Jurnaliștii de la Radio România Actualități au dorit să afle dacă această metodă de livrare modernă va fi posibilă și la noi.

”Este un subiect foarte la modă, fizic este posibil, deci, putem face livrări cu drona … doar că nu este rentabil. Ne costă mult mai puţin să trimitem un colet cu un om, cu o persoană, decât cineva care să controleze o dronă. Dacă lumea este dispusă să plătească pentru livrări cu drone, sigur că da, dar nu văd ca cineva să poată să accepte livrarea unui pachet de 50 de lei la un cost de livrare de 10-20 de ori mai mult”, a spus Valentin Ștefan.

Cum funcționează codul poștal în alte țări din lume

Codul poștal este folosit de 160 de țări din lume. Sistemul a fost introdus inițial în marile orașe. De exemplu, Londra a fost împărtită în 10 districte în 1857. Alte patru a fost create în Liverpool în 1864, iar trei ani mai târziu codurile poștale au fost utilizate în Manchester, care a fost delimitat în opt districte, scrie Euronews România.

Până la izbucnirea Primului Război Mondial, codurile poștale în funcție de districte sau de zone au fost implementate în marile orașe europene. Statele Unite au introdus la nivel local acest sistem de la sfârșitul anilor ’20.

Codurile poștale au fost introduse în decembrie 1932 în Republica socialistă ucraineană, însă a renunțat la acest sistem în 1939.

Germania a introdus codurile poștale în 1951, Singapore în 1950 și Statele Unite în 1963, la nivel național. Prima codificare poștală din România s-a introdus în 1974. Atunci, fiecărei localități i-a fost atribuit un cod format din patru cifre.

Pe 1 mai 2003 a intrat în vigoare un nou cod poștal numeric, format din șase cifre, pentru a scurta timpii de operare în serviciile poștale. Codificarea este astfel detaliată până la nivel de stradă, atât în București, cât și în municipiile reședință de județ.

De exemplu, în SUA serviciul poștal folosește ZIP code (Zone Improvement Plan – plan de îmbunătățire zonală).

Italia folosește codul de expediere poștală (CAP – Codice di Avviamento Postale)

În Irlanda, codul poștal se numește Eircode, în vreme ce brazilienii l-au denumit Código de Endereçamento” (CEP) care înseamnă cod de adrese poștale.

Sursa foto: Poșta Română

 

 

 

 

 


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol