28 martie 2024, 14:48

FILM. “Neidentificat” de Bogdan George Apetri, prototipul detectivului american în spațiul carpatic

Iată un film românesc cu polițiști, cu un caz ce pare complex la început, totul situat în Piatra Neamț. Însă genul policier este adaptat la spațiul carpatic, cu un comandant de unitate pasionat de bancuri cu… polițiști, un detectiv fără scrupule și niște polițiști profund xenofobi, semidocți și lipsiți de cunoștințe de bază.

Filmul Neidentificat” dă senzația de benzi desenate clasice, cu un investigator părăsit de iubită, neglijent cu apariția exterioară, în aparență preocupat de un caz ce fusese abandonat temporar de un coleg plecat în concediu. Există multe prim-planuri, multe detalii cu gesturi, mimică și mici acțiuni, menite să ne facă să plonjăm în acțiune de la nivelul personajelor.

La început, nu înțelegem de ce acest polițist (Bogdan Farcaș) ține foarte mult să preia cazul, în ciuda refuzurilor repetate ale comandantului (Vasile Muraru). Pe măsură ce filmul se derulează, începem să ne dăm seama care este miza bărbatului. Povestea capătă proporții dramatice, pentru a ajunge la un punct culminant cu unele accente neverosimile. Ceea ce părea investigarea incendierii a două cabane ale un proprietar înstărit din oraș devine o dramă personală pentru investigatorul nostru.

Deciziile pripite și acțiunile fără judecată ale polițistului Florin Iespas ne fac să ne dăm seama că, atât timp cât nu empatizăm, nu avem cum să apreciem comportamentul semenilor noștri, mai ales dacă aceștia se află într-o situație sufletească ieșită din comun.

„În ciuda filonului polițist, Neidentificat ni se dezvăluie, treptat, ca un film subiectiv, introspectiv, introvertit, îndreptat decisiv înspre interior, și nu înspre exterior. Este eminamente o poveste despre spațiul sufletesc uman, despre alegerile care izvorăsc din dorințe ascunse și conflicte lăuntrice, mândrie, patimi, taine, ego, vise neîmplinite și demoni interiori. Filmul vorbește despre balansul emoțional dinăuntrul fiecărei persoane, echilibru care este cu mult mai fragil decât ni-l imaginam și care are nevoie doar de o mică implozie internă pentru a duce la un dezechilibru sufletesc profund și o explozie externă cu consecințe devastatoare”.

Bogdan George Apetri

Am remarcat cu plăcere jocul actoricesc credibil și cu tușe personale al lui Vasile Muraru, pe care l-am apreciat și în “Cea mai fericită fată din lume”. Însă Bogdan Farcaș mi s-a părut că a chinuit un pic personajul, din dorința de a-i accentua sau scoate în evidență trăirile interioare: prea mult zbucium, prea multă încrâncenare și poate prea mult efort depus pentru a se răzbuna.

Acest film merită văzut pentru că aduce în spațiul românesc tema americană a polițistului care nu se odihnește până nu-și vede cazul rezolvat, chiar dacă rezolvarea implică să-și dea viața peste cap și să se întoarcă împotriva celei pe care o iubea.

Pelicula a fost votată drept cel mai bun lungmetraj de către publicul Festivalului Internațional de Film Independent Anonimul. Astfel, Trofeul Anonimul 2021 și premiul în valoare de 3.000 de euro se duc către echipa filmului „Neidentificat”.

Filmul este primul dintr-o trilogie; al doilea, „Miracol”, va avea premiera mondială la Festivalul Internațional de Film de la Veneția (1-11 septembrie), marcând și prima participare din ultimii 12 ani a unui lungmetraj românesc în secțiunea competițională Orizzonti.

(Articol publicat inițial la Cyberculture.ro)


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol