2 mai 2024, 13:25

LES FILMS DE CANNES > „Lebensdorf” de Valentin Hotea

Mimi Brănescu este simpatic în acest film, unde are vreo trei registre actoricești între care se împarte. Pe Ana Covalciuc nu o mai văzusem, dar este aici o surpriză plăcută. Colaborarea dintre români și nemți la producția filmului este fără cusur.

„Lebensdorf” spune povestea lui Ducu Dobrescu, un scriitor care se confruntă cu un divorț și criza vieții mijlocii. El pleacă din București pentru a prelua o rezidență de creație la Berlin și astfel ajunge să penduleze între două țări și două femei: Andra (Ioana Flora) – soția sa temperamentală și Giulia (Ana Covalciuc) – marea lui dragoste din tinerețe, stabilită acum într-un sat ecologic din Germania, numit Lebensdorf. În încercarea de a-și reconstrui viața, Ducu va trece printr-o serie de întâmplări când mai stranii, când mai amuzante, posibil revelatoare.

Am găsit că Lebensdorf înseamnă „Satul vieții”, cu ajutorul lui Google Translate. Filmările s-au realizat chiar într-un sat de acest tip: o așezare ecologică, departe de zgomotul orașelor, în care locuitorii lucrează, colaborează, comunică permanent și respectă reguli precum compostarea deșeurilor, lipsa telefoanelor mobile etc. Valentin Hotea a dezvăluit că sătucul Sieben Linden (Șapte Tei) le-a dat posibilitatea de a transpune scenariul în realitate, după o serie de cercetări la fața locului.

Filmul se desfășoară pe trei paliere:

  1. Viața lui Ducu. Acesta încearcă să-și termine romanul psihologic la care lucrează de ceva timp, în timp ce soția vrea să divorțeze. Andra însă începe să aibă remușcări și, la un moment dat, mărturisește că ar vrea să renunțe la divorț, moment în care Ducu devine cel care dorește separarea cu tot dinadinsul.
  2. Proiecțiile minții lui Ducu. Sunt secvențe de tip oniric, suprarealiste, în care bărbatul devine liber. Scenariile includ persoanele importante din viața lui – soția, Giulia, mama. Acesta este palierul în care Ducu se simte bine, dar și angoasat.
  3. Viața la Berlin. În marele oraș, scriitorul nostru face descoperiri, participă la evenimente, explorează locuri ciudate. Este perioada în care Ducu își dă seama cum ar fi fost viața lui dacă nu s-ar fi căsătorit cu acea femeie și n-ar fi urmat traiectoria de până atunci.

Cele trei componente se îmbină foarte bine și fiecare dintre ele aduce lucruri noi în film, mai ales la construcția personajelor. Ducu este eroul, iar în jurul lui gravitează cele trei femei – soția, iubita și mama. Fiecare dintre ele îl solicită într-un fel sau altul, îl fac să-și pună întrebări și să ia decizii.

Comedia reiese atât din condiția scriitorului, cât și din interacțiunile cu mama și din confruntarea cu stilul de viață din satul ecologist. Acolo, bărbatul își găsește un stimulent antagonic în persoana unui fel de guru al așezării, datorită căruia Ducu devine curajos și sincer.

Fondurile pentru realizarea filmului au fost integral românești, a spus producătoarea Ada Solomon (care a și jucat rolul concis al notarei). Într-un caz rar, partea germană a fost angajata celei române, iar colaborarea a fost bună. Probabil cea mai savuroasă informație despre producție a fost faptul că s-a făcut casting pentru a se alege pisica, un personaj important în film și a fost singura ființă de pe platou care avea mereu două asistente. Evident, felina era adusă zilnic cu mașina la filmări și avea parte de mâncare aleasă.

Filmul va fi lansat în cinematografele din România probabil în februarie 2022. Astăzi este ultima zi a festivalului Les Films de Cannes à Bucarest, dar săptămâna viitoare unele dintre filmele participante vor fi proiectate la Muzeul Țăranului Român.


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol