19 aprilie 2024, 18:29

LES FILMS DE CANNES > „Rien à foutre” („Zero Fucks Given”)

Mda, titlul are cuvinte vulgare în ambele limbi și încă nu știu cu ce denumire va fi distribuit în Ro. Dacă va fi distribuit… Dar titlul spune totul despre atitudinea Cassandrei, stewardesă la o companie low cost, cu unele aspirații.

Poate e doar o coincidență a șirului de vizionări de până acum la festivalul Les Films de Cannes à Bucarest, dar au fost trei filme cu o structură formată din două părți clare:

  • „Miracol” conține în prima parte povestea și întâmplările măicuței tinere, iar partea a doua se concentrează pe ancheta polițistului;
  • „Drive My Car” are în prima parte povestea soților, pentru ca în partea a doua să vedem tot ce ține de punerea în scenă a piesei „Unchiul Vania” de către regizorul de teatru.

 

În „Rien à foutre”, prima parte este un tablou al modului în care trăiesc și lucrează angajații de la compania aeriană low cost Wing, cu toate părțile aferente:

  • minciuni corporatiste și limbaj de lemn;
  • consum de alcool și droguri în timpul zborului sau cu foarte puține ore înainte de zbor;
  • râca dintre colegi;
  • scăpări la nivel de siguranță a pasagerilor.

 

Cassandra a noastră este tânără, singură, veselă pe dinafară și tristă pe dinăuntru. Încă este afectată de moartea mamei ei, într-un accident de circulație (a intrat în bolovanii dintr-un sens giratoriu). Lucrează pentru a strânge bani, dar nu are un plan de viață clar. Mai mult pentru a-și demonstra sie însăși că poate, încearcă să se angajeze la Emirates, o companie care bifează pentru ea toate standardele: profesionalism, eleganță, salariu baban, perspective de avansare.

Partea asta este savuroasă pentru spectacolul din spatele zborurilor cu avionul, mai ales cu companiile low cost. Există umor ce pare involuntar și scene tragicomice.

A doua secțiune a filmului este viața de familie a Cassandrei. Intrăm în casa părintească, unde tatăl încearcă să creeze un echilibru în relația sa cu cele două fiice. Cassandra cea curajoasă din prima parte este aici vulnerabilă, împăciuitoare, pe alocuri amuzantă.

Adèle Exarchopoulos este credibilă mai ales în prima parte, cea profesională. Există unele prim-planuri în care actrița arată ce poate. Am apreciat scena cu pasagera din Republica Moldova, care mergea pentru a-și face o operație la cap, în timp ce însoțitoarea de zbor Cassandra încearcă să o consoleze. Pe Adèle am văzut-o în „Éperdument”, unde, din păcate, calitatea filmului o trage în jos pe actriță, dar și în „La vie d’Adèle”.

Festivalul Les Films de Cannes à Bucarest continuă până în 31 octombrie. În mare parte, biletele s-au vândut, dar zilnic apar schimbări – bilete noi și proiecții suplimentare, așa că este bine să urmăriți programul.


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol