28 martie 2024, 20:13

Fiscul va verifica influencerii, investitorii în criptomonede și NFT și alte categorii de contribuabili

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) este de ceva timp conectată la tot ce se întâmplă în mediul online și a pus ochii pe persoanele fizice care obțin venituri din activități digitale sau din active virtuale.

În decembrie 2021, ANAF a anunțat că se adaptează evoluției tehnologiei și verifică veniturile obținute din activități specifice mediului online, precum:

  • monetizarea publicării de conținut multimedia pe website-uri, rețele de socializare și platforme audio-video (Facebook, YouTube;
  • vânzarea de programe/aplicații software pe platforme dedicate, precum Google Play Store.

 

Influencerii, afiliații și advertiserii

Inspectorii Direcției Generale Antifraudă Fiscală din cadrul ANAF au inițiat controale pentru verificarea veniturilor persoanelor care desfășoară astfel de activități. În 2021, s-a constatat că 35 persoane au obținut venituri de cca 26,33 milioane lei, pe care au omis să le declare, parțial sau integral. Pentru recuperarea obligațiilor fiscale nedeclarate au fost emise decizii de impunere.

Există și persoane care și-au declarat veniturile obținute din aceste activități. De exemplu, o persoană născută în 1985 a
obținut în perioada 2020-2021 venituri totale de cca 1,70 mil lei și a depus declarația unică, în care a declarat venitul net impozabil obținut în 2020 și a achitat impozitul pe venit și contribuțiile sociale aferente.

„Inspectorii antifraudă fiscală vor continua să verifice veniturile obținute din activități specifice mediului online pentru asigurarea creșterii gradului de fiscalizare și a conformării voluntare în rândul tuturor categoriilor de contribuabili”, a anunțat ANAF.

Cei care desfășoară astfel de activități au la dispoziție o broșură despre tratamentul fiscal al veniturilor obținute de persoanele
fizice din postări realizate pe diferite rețele de socializare (fișier PDF). În ea se precizează:

„În situația în care activitatea se desfăşoară cu regularitate, în mod continuu, pe cont propriu şi urmărind obținerea de venituri şi sunt întrunite criteriile unei activități independente, veniturilor obținute de persoanele fizice din postările realizate pe diferite reţele de socializare şi care fac astfel reclamă pentru diverse companii/brand-uri le sunt aplicabile prevederile Cap. II „Venituri din activităţi independente” din Titlul IV – ”Impozitul pe venit” din Codul fiscal”.

Te joci cu NFT-urile? Iată ce trebuie să declari

Dar ANAF este deja la curent și cu domeniul în creștere al NFT-urilor (active non-tangibile – citește detalii aici) și a difuzat o broșură și despre asta (fișier PDF). Iată baza legală:

„Persoanele fizice care obțin venituri din vânzarea, pe platforme specializate, denumite blockchain, de conținut sub forma unor fişiere digitale (NFT), în condițiile Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, au obligația de a declara aceste venituri, indiferent dacă aceste venituri sunt realizate din România sau din străinătate, în declarația unică privind impozitul pe venit şi contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice, cu respectarea prevederilor art. 71 şi art. 72 sau art. 73, după caz, din Codul fiscal”.

Profitul din criptomonede e impozabil

Există o broșură și despre criptomonede (fișier PDF), în care se precizează că veniturile impozabile cuprind atât veniturile în numerar (care presupun o remuneraţie financiară), cât şi cele în natură (spre ex. produse, servicii, călătorii etc.).

Impozitul pe venit datorat pentru aceste venituri se calculează de către contribuabil prin aplicarea cotei de 10% asupra câștigului realizat, determinat ca diferenţă pozitivă între preţul de vânzare și preţul de achiziţie, inclusiv costurile directe aferente tranzacţiei. Câștigul sub nivelul a 200 de lei/tranzacţie nu se impozitează, cu condiţia ca totalul câștigurilor într-un an fiscal să nu depășească nivelul de 600 de lei.

 

 


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol