28 martie 2024, 11:14

LEGISLAȚIE. Garanția de conformitate pentru conținut și servicii digitale crește la 5 ani. Cea pentru bunuri rămâne la 2 ani

Guvernul a aprobat prin ordonanțe de urgență (OUG) două modificări privind garanția legală de conformitate a bunurilor fizice și a conținutului și serviciilor digitale, anunță TRUSTED.ro.

Prin „Ordonanţa de urgenţă nr. 140/2021 privind anumite aspecte referitoare la contractele de vânzare de bunuri”, se păstrează termenul de 2 ani al garanției legale de conformitate a bunurilor fizice, cu excepție pentru bunurile cu elemente digitale cu durata medie de utilizare de peste 5 ani, unde termenul este acum de 5 ani.

În schimb, „Ordonanţa de urgenţă nr. 141/2021 privind anumite aspecte referitoare la contractele de furnizare de conţinut digital şi de servicii digitale”, schimbă termenul garanției pentru conținut digital și servicii digitale la 5 ani.

Prima OUG a intrat în vigoare pe 1 ianuarie 2022, iar a doua va fi valabil din 9 ianuarie 2022.

Directiva europeană astfel implementată și la noi permite statelor membre ale Uniunii Europene să crească această durată, deși prevede termene de 2 și respectiv 1 an.

„Va însemna practic o presiune suplimentară pentru toți vânzătorii (online și offline) de produse care vor trebui, pe de o parte să-și planifice resursele prin care să poate oferi această garanție o perioadă mult mai lungă, iar pe de altă parte sa modifice informările adecvate și procesele de păstrare a datelor personale, conform Regulamentului General de Protecția Datelor (GDPR), pentru a păstra datelor personale minimum cinci ani din momentul vânzării acestora”, explică Bogdan Manolea.

O mai bună protecție a consumatorilor

Iată câteva noutăți pentru clienții magazinelor fizice și online:

  • Dacă neconformitatea este descoperită în primele 30 de zile, consumatorul poate alege metoda corectivă (adică: reparație, reducerea prețului, anularea contractului);
  • Pentru produsele folosite, consumatorul şi vânzătorul pot conveni reducerea termenului, dar nu la mai puţin de un an de la data livrării bunului;
  • Viciile ascunse pot fi invocate pe toată durata medie de utilizare a produsului;
  • Dacă este cazul, conformitate va include și situația în care produsele sunt livrate împreună cu accesoriile, inclusiv ambalajul, instrucțiunile de instalare sau alte instrucțiuni pe care consumatorul se poate aștepta în mod rezonabil să le primească;
  • În cazul bunurilor cu elemente digitale, “vânzătorul se asigură că consumatorul este informat cu privire la actualizări și că îi sunt furnizate actualizări”.

Ce este garanția de conformitate

Garanția legală de conformitate nu trebuie confundată cu garanția comercială. Prima este obligatorie prin lege, a doua este opțională și poate fi oferită de magazin. Informațiile privind garanția legală de conformitate trebuie obligatoriu să existe pe site-ul magazinului.

Garanția de conformitate este obligatorie din punct de vedere juridic pentru ofertant. Clauzele contractuale sau înțelegerile încheiate înainte ca lipsa de conformitate să fie cunoscută de consumator și comunicată vânzătorului, care limitează sau înlătură, direct sau indirect, drepturile consumatorilor, sunt nule de drept. Vânzătorul are obligația de a livra produse care sunt în conformitate cu contractul de vânzare-cumpărare, indiferent de forma în care se încheie, verbal sau scris.

Prezumția lipsei de conformitate presupune considerarea produsului ca fiind lipsit de calitate și performanță încă de la achiziționare. Astfel, orice lipsă de conformitate apărută într-un termen de 6 luni de la data livrării produsului se considerată a fi existat la momentul livrării.


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol