19 aprilie 2024, 18:05

EXCLUSIV Guide-Romania.ro: De la rulotă la offroad – 12000 de legende de vizitat în România

Dumitru Chisăliță, un român care a avut curajul de a crede că țara încă mai poate spune povești a deschis site-ului www.Guide-Romania.ro și a vorbit în exclusivitate pentru Editiadedimineata.ro despre un altfel de turism în România: legende care pot fi trăite, povești care pot fi încă spuse, trasee de vis, de la rulotă la cort, hotel sau offroad.

1. Sunteți proprieterul unui site care promovează turismul în România. Care este profilul vizitatorului care caută destinațiile despre care vorbiți?

Site-ul www.Guide-Romania.ro este în faza de testare nefiind finalizat și necesitând încă corecții asupra unor subrutine. Scopul construirii site-ului a fost de a prezenta și alte obiective turistice decât cele arhicunoscute în România. Experiența de peste 25 de ani de Turist în România, în toate formele sale, m-a determinat să concep și să lansez acest site. România are 100.000 de obiective turistice din care noi am identificat până în prezent cca. 12.000, pe care vrem să le romanțăm folosindu-ne de legendele și poveștile românilor. Fiind la început de drum, chiar dacă avem un numar de peste 130.000 de accesări într-un an de zile, nu putem vorbi înca despre un profil al vizitatorului. În general sunt accesări aleatorii.

2. S-a schimbat comportamentul turistului roman comparativ cu acum 10-15 ani? Călătorește românul mai mult și, de ce nu, mai neconvențional? Cu rulota, să spunem. Sau în circuite offroad.1. S-a schimbat comportamentul turistului roman comparativ cu acum 10-15 ani? Călătorește românul mai mult și, de ce nu, mai neconvențional?

Cu rulota, să spunem. Sau în circuite offroad. Din păcate nu pot să apreciez o schimbare în comportamentul turistului. În schimb, se întrevede o tendință ușoară, la nivelul românilor de a se reorienta spre a face turism în România.  Turismul cu rulota, deși s-a triplat în ultimii 2-3 ani, este o abordare marginală a turistului român, ponderea turiștilor care preferă un astfel de turism nu cred că atinge nici măcar 1% din totalitatea turiștilor români. A crescut mult numărul turiștilor străini care vin cu rulota în România, deși și aici ponderea turiștilor străini care vin în România cu ruloata nu cred că este de 1% din totalul turiștilor străini care vin în România. Turiștii români pasionați de circuitele off road sunt relativ puțini și, in general,această activitate se reduce la excursii locale de câteva ore.

 

3. Pe ce atracții turistice poate miza România în demersul de a atrage mai mulți turiști și ne referim în special la turiștii străini? Mai sunt Transilvania și Dracula o atracție?

Guide-Romania a documentat 101 circuite turistice în România (20 fiind publicate pe site) și consider că România are cel puțin 101 teme (multe unice la nivel European sau mondial) pe care poate miza în a atrage turiștii români și străini în România. România atrage turiștii in mod cu totul aleator, individual și bazat pe inițiative izolate. Așa cum este și inițiativa creării acestui site și a promovării unor circuite în România, și alte inițiative în diferite locuri din România, determină venirea turiștilor în România. Țări cu o importantă activitate turistică au dezvoltat strategii adecvate, în care promovarea era exclusiv o politică de stat; în care statul a impus rigoarea necesară aducerii și menținerii turiștiilor în țară (rigoarea locațiilor de cazare, a alimentație publice, a seriozității agențiilor de turism, a calității serviciilor de transport public etc.).  Turiștii vin atrași de povești, legende, istorisiri (ceea ce găsim în Transilvania, Maramureș și în Povestea lui Dracula), dar au nevoie și de sentimentul de siguranță că vor găsi ceea ce li s-a spus (pentru ce au plătit) la calitatea sperată și securitatea dorită.  Îmi permit să afirm că turismul în România este unul cu potential enorm, poate cel mai mare dupa agricultură, dar astăzi el se desfășoară exclusiv datorită unor inițiative private, iar lipsa garantării turistului siguranței găsirii în România a ceea ce și-a dorit, poate transforma ușor avântul din ultimii ani de a veni în România, în situația în care aici doar aventurierii vor mai veni.

4. Știm că Europa a trecut în anii trecuți printr-o serie de evenimente neplăcute, atentatele afectând grav sectorul turistic din mai multe țări. După aceste evenimente, ați observant o creștere a cererii pentru destinații din România?

Cu siguranță aceste evenimente au determinat reorientarea multor turiști din țări ale Uniunii Europene spre România. Dar de această situație România nu profită suficient. Așa cum am mai arătat, turismul românesc se desfățoara la un nivel individual care din păcate nu cred că este suficient în a face din România o țară în care turismul să fie valorificat la adevărata valoare. Lipsa jucării acestei cărți, a reorientării turiștilor europeni către alte zone turistice decat cele care erau mult căutate în urmă cu 3-5 ani de către statul român este dezavantajoasă pentru turismul românesc.

5. Ne puteți face o listă cu destinațiile aflate în preferințele românilor pentru perioada Sărbătorilor și ,eventual, câteva recomandări?

Pentru sărbatorile de iarnă, destinațiile preferate sunt zonele montane în care se gasesc pârtii de schi și zonele din Maramureș, Bucovina, Transilvania în care se desfășoară anumite obiceiuri tradiționale românesti. Românul are o vorbă, încă din anii comunismului: Vara la mare și iarna la munte. Recomandări punctuale îmi este greu să le aleg deoarece sunt foarte multe locații extraordinare în România unde poți să-ti petreci sărbatorile. Aș recomanda totuși zone montane mai puțin cunoscute din Munții Rodnei, Maramureșului, Trascău, Suhard, Stănișoarei, Gutâi etc. care pe lângă practicarea sporturilor de iarnă, îți ofera o priveliște și mai ales liniștea pe care nu o găsești în zonele montane consecrate.

 

 


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol