19 aprilie 2024, 8:52

Ignatul Și Crăciunul – străvechi Sărbători solare

Ignatul și Crăciunul demonstrează permanența și continuitatea sărbătorilor precreștine în calendarul nostru popular. Înainte vreme, în noaptea de Crăciun se ardea un butuc iar tăciunele rămas se păstra de leac peste an. Butucul era un substitut al zeului autohton Crăciun, zeu solar întocmai ca Saturn al romanilor sau iranianul Mithra, a cărui moarte şi renaştere era sărbătorită în apropierea solstițiului de iarnă. Calendarul popular e din bătrâni iar legea lor e sfântă, scrie specialista în folclor Iulia Gorneanu, în pagina sa, iuliagorneanu.ro.

Ignatul, în denumirea populară, se mai numește Inătoarea sau Ignatul porcilor, căci în această zi se sacrifică porcii pentru a pregăti bucatele care vor poposi pe masa de Crăciun și de Revelion, scrie folclor-romanesc.ro. Această tradiție de sacrificare a porcului în ziua de Ignat este o practică din vremuri foarte vechi, care a rămas în datinile românilor.

În aproape toate mitologiile popoarelor focul reprezintă proiecția Soarelui pe pământ iar animalele sacrificate ritual în timpul sărbătorilor solare sunt întruchipările zoomorfe ale astrului venerat. Slăbit de efortul depus peste an, Soarele are nevoie de viață, de sânge, iar momentul în care omul arhaic s-a gândit să intervină pentru a-l salva, a fost în preajma solstițiului de iarnă, atunci când acesta lumina cel mai puțin, notează Iulia Gorneanu. 

La noi, ziua în care s-a împământenit acest străvechi ritual se celebrează pe 20 și portă numele de IGNAT. Iar animalul sacrificat este porcul. La fel ca în cazul butucului, și de această dată este sacrificat, prin substituţie, zeul care moare şi renaşte anual, odată cu timpul.

Potrivit etnologului Ion Ghinoiu, atât sacrificarea sângeroasă a porcului (animal asociat în antichitate divinităților vegetației) cât și ritualul de după înjunghiere (pârlitul – procedeu ce mimează incinerarea, spălatul şi acoperitul corpului, folosirea scării de lemn drept targă funerară, semnele făcute pe frunte, ceafă, spate, prepararea unor alimente ceremoniale şi pomana porcului) sunt reminiscențele unei practici preistorice strămutată de la echinocțiul de primăvară la solstițiul de iarnă.

Se pare că la noi a ajuns pe filieră romană, obiceiul fiind atestat în perioada Saturnaliilor (17 – 23 decembrie), timp festiv consacrat lui Saturn, la origini zeu al semănăturilor. Porcul era considerat întruchiparea acestei divinități, a cărei moarte și reînviere avea loc la cumpăna dintre ani, adică – după vechiul calendar roman – la începutul primăverii.

În ziua de Ignat nu se lucrează, se taie porcul. Se crede că omul care n-are porc gras de Crăciun și cuțit în vremea pepenilor nu a cunoscut fericirea, scrie Irina Nicolau în ”Ghidul sărbătorilor româneşti” (Humanitas, 1998), citată de Muzeul Național al Țăranului Român, în pagina sa de Facebook.
”Dacă totuși n-ai porc, tai măcar o găină, căci trebuie să vezi sânge în ziua de Ignat. Când tai porcul, zici „Ignat, Ignat/ Porc umflat”. Se crede că în noaptea de dinaintea Ignatului porcul își vizează cuțitul sau se visează la gât cu mărgele roșii. Care porc n-a fost tăiat de Ignat nici că se mai îngrașă…
La tăiatul porcului nu trebuie să fie de față oameni miloși. Atunci porcul moare greu și carnea lui nu mai e bună. Ca să nu se strice sămânța porcului din casă, adică pentru a asigura porcul din anul care vine, femeia moaie în sânge un smoc de păr din coada lui și îl pune la păstrare.
Cu sânge de porc se face semnul crucii pe fruntea copiilor, ca să fie sănătoși. După ce a fost tăiat, capul porcului se cântărește. Trupul se zice că este de zece ori mai greu.
Când porcul este negru, se adună sânge într-o strachină cu mei. După ce se usucă, femeia aprinde meiul și afumă cu el copiii ca să-i scape de sperietură. Untura de la porc e bună de vrăji. Cei care au ajutat la porc primesc pomana porcului. Femeile care nu țin ziua de Ignat sunt pedepsite.
În Muscel se vorbește de o ființă lacomă și rea care se numește Înătoarea. Într-o povestire se arată că Înătoarea a încercat s-o opărească pe o femeie care voia să toarcă de Ignat. Femeia a scăpat numai cu un sfat bun primit de le o vecină.
Sărbătorile, între alte funcții, o au și pe aceea de a ritma munca. Există un timp al torsului, alt timp al țesutului… Femeile știu aceste lucruri”, mai scrie Irina Nicolau în ”Ghidul sărbătorilor româneşti”.
Sursa foto: Arhiva de Imagine MȚR – Colecția Clișoteca MAP | Tăierea porcului, Transilvania, 1880-1945 (CS-467)

ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol