29 martie 2024, 9:42

India: nu plătești rata, nu poți folosi telefonul!

În ciuda accesului pe scară largă la smartphone-urile ieftine, indianul mediu trebuie să lucreze 63 de zile pentru a-și permite unul. De aceea, finanțarea telefoanelor a devenit un important motor al vânzărilor în India. Se estimează că 40% – 60% dintre toate telefoanele inteligente de ultimă generație (din gama 100 de dolari – 400 de dolari) sunt vândute cu abonamente bazate pe rate.

În ultimul an, cel mai simplu mod pentru comercianții cu amănuntul și magazinele online de a introduce dispozitive de ultimă generație în buzunarele oamenilor din clasa muncitoare a fost printr-o nouă metodă de creditare: garantarea smartphone-urilor:

  • furnizorii vând telefoane către debitori, în cadrul unor planuri de plată cu dobândă ridicată, finanțate de companiile de împrumut,
  • dar numai după ce utilizatorii instalează o aplicație la punctul de vânzare;
  • Aplicația poate apoi monitoriza comportamentul de rambursare pe toată durata împrumutului.

 

Întârzierea unei plăți duce la blocarea instantanee a telefonului, făcându-l inutil. Pentru furnizorii de împrumuturi și vânzătorii de smartphone-uri, această formă de creditare își deschide produsele către o nouă clasă de consumatori. Dar utilizatorii care cumpără telefoane împrumutate poartă greul tacticii de rambursare coercitivă încorporate în dispozitivele lor.

Dreptunghiul inutil din buzunar

În decembrie anul trecut, Roshan Zameer, în vârstă de 28 de ani, a fost cuprins de panică: telefonul lui încetase brusc să funcționeze. În calitate de reparator electric la periferia orașului Bangalore, Zameer a trebuit să sune pentru a verifica dacă linia electrică principală a fost oprită înainte de a începe să lucreze într-o clădire. Pe ecranul său a apărut un mesaj: „Vă rugăm să plătiți AMT online prin intermediul site-ului nostru, pentru a vă debloca dispozitivul”. Telefonul său Samsung Galaxy A71 a fost blocat de o aplicație preinstalată, restricționând accesul la toate funcțiile, inclusiv la posibilitatea de a efectua apeluri telefonice.

Zameer cumpărase telefonul mobil la mâna a doua online online în august 2020. Se pare că proprietarul inițial l-a cumpărat cu promisiunea de a plăti dispozitivul prin rate lunare echivalente, un program fix de plăți. Zameer nu știa că telefonul aparține unui plan de plată până a doua zi după ce l-a cumpărat. La 15 zile după ce l-a achiziționat, dispozitivul s-a blocat automat și l-a alertat că are aproximativ 40 de dolari datorie.

Pentru clienții din clasa medie și inferioară din India, lipsa punctajelor bune de credit sau a garanțiilor formale face dificilă evaluarea valorii împrumutului. Soluția a fost un software sofisticat care-l bate la cap pe client să-și plătească datoriile. În fiecare zi, aplicația este instalată pe aproximativ 1.800 de telefoane în India, Malaezia, Bangladesh și Coasta de Fildeș – piețe în curs de dezvoltare.


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol