„Uncanny Order”, cel mai nou proiect de cercetare şi de producţie artistică derulat de Asociaţia Qolony, ce are ca laitmotiv ordinea stranie care se instaurează în mod spontan şi care se numeşte sincronicitate, va putea fi văzut între 16 şi 30 iunie 2023, la galeria MV Sci-Art Center din Timişoara (Bulevardul Mihai Viteazu nr. 1, Cămin Studenţesc 1MV).
În urma cercetării concentrate pe procesul de prelucrare în timp real a datelor asociate unor modele matematice ale teoriei haosului, au fost create o serie de instalaţii interactive ce vor oferi participanţilor posibilitatea de a asista la apariţia tiparelor şi de a explora dinamica complexă a haosului. Vernisajul instalaţiei curatoriate de Mirela Vlăduţi va avea loc vineri, 16 iunie, între orele 18.00 – 21.00.
Teoria haosului reprezintă un domeniu de cercetare al sistemelor dinamice nelineare care este larg cunoscut şi adesea înţeles în imaginarul colectiv ca o teorie deterministă, caracterizată prin paradoxuri şi recursivitate. Această teorie are o multitudine de aplicaţii care stau la baza tehnologiilor cu care interacţionăm în prezent, precum interfeţele om-computer şi mediul digital. Haosul descrie atât structuri complexe şi principii ale lumii naturale cât şi modele matematice care se referă la dinamica sistemelor iterative nelineare şi care sunt fundamentale pentru reprezentările vizibile, imaginea generativă şi sunetul generativ.
Deşi descris adesea ca „aleatoriu” haosul se supune unor reguli matematice stricte care derivă din ecuaţii. Fie ca vorbim de populaţii de insecte pulsând vizual sau sonor la unison, de trilioane de atomi care emit fotoni cu aceeasi frecventă, de celulele cardiace din inimile noastre sau de comportamente sociale de grup, natura pare să aibă o tendinţă către această ordine.
Echipa de artişti formată din Floriama Cândea, Claudia Chiriţă şi Cătălin Creţu, împreună cu programatorul Cristian Bălaş şi cercetătorii Marian Zamfirescu şi Ionuţ Andrei Relu, se concentrează asupra unor modele matematice ale sistemelor dinamice care stau la baza fenomenelor naturale, biologice şi fizice. Aceştia au creat instalaţii artistice bazate pe aceste modele, oferind publicului ghidajul necesar pentru a interacţiona cu obiecte care includ dispozitive electronice ce folosesc algoritmi de randomizare şi optimizare combinatorie, în scopul de a recrea situaţii de sincronie.
Prin prezenţa şi interacţiunea cu aceste instalaţii, publicul devine parte activă în provocarea unor perturbări ale condiţiilor iniţiale, determinând schimbări în comportamentul lucrărilor de artă permiţându-le să urmeze căi neaşteptate şi imprevizibile: sculpturi cinetice bazate pe inteligenţa unui roi hibrid de licurici, aplauze ritmice a căror sincronizare declanşează reacţii vizuale, muzică compusă cu ajutorul comportamentului haotic al emisiei sistemelor laser, sunt cateva dintre direcţiile de cercetare artistică pe care aceştia ni le propun.
Comentariile sunt oprite pentru acest articol