CITIRE

Istoria necunoscută a motorsportului în România. P...

Istoria necunoscută a motorsportului în România. Prima cursă a avut loc acum 113 ani

În urmă cu 113 ani, în România a avut loc prima cursă de automobile din țară și de asemenea, a fost una dintre primele state din lume care a găzduit un astfel de eveniment. Această cursă a avut loc pe  22 septembrie 1904, pe ruta București – Giurgiu și a fost organizată de Automobil Clubului Român (ACR), asociație înființată în același an.

Înainte de cursa din România, doar  Franța, Statele Unite ale Americii, Anglia, Germania și Italia au mai organizat curse motorsport.

Valentin Bibescu, primul proprietar independent de automobil și inițiatorul ACR

Valentin Bibescu, nepotul lui Gheorghe Bibescu, Domnitorul Valahiei, a fost unul dintre primii pasionați de automobilistică, iar faptul că făcea parte dintr-o familie bogată, l-a ajutat în a-și îndeplini visul de a deține propriul automobil. Această dorință a devenit realitate în 1900, când Bibescu devine primul proprietar independent de automobil, comandându-și din străinătate  un FN Herstal (Belgia) și un Mercedes, informează 4tunning.ro.

Sursă imagine: alchetron.com

Pasionat și de cursele de mașini, tânărul Bibescu reușește să devină primul pilot român care stabilește un record internațional. Cu un Buick Roadster, el reușește să parcurgă distanța Geneva-București de 1827 kilometri în doar 73 de ore, asta în condițiile în care drumurile nu erau încă dezvoltate.

Dat fiind numărul în creștere al automobilelor înscrise în România, în 1904, Bibescu a înființat Automobil Clubului Român, iar pe 5 aprilie 1904 are loc la București prima întâlnire a pasionaților de motoare, la care participă 20 de persoane. Scopurile acestei asociații sunt diverse și cuprind multe aspecte importante, precum: îmbunatățirea drumurilor, întocmirea legislației rutiere (apare și primul Regulament de circulație a automobilelor), înființarea unor școli de mecanici auto și a unor ateliere de reparații auto. Între 1910-1943 este singura instituție care se ocupa cu confecționarea și instalarea semnalizării rutiere, în conformitate cu prevederile europene.

Prima cursă automobilistică din România

Situația financiară a românilor, și nu numai, la începutul secolului al XX-lea nu era una extraordinară pentru toată lumea, iar acest lucru se poate observa și prin faptul că, indiferent de numărul în creștere, existau în 1904, doar 51 de automobile înscrise în România. De asemenea, foarte ușor de intuit este faptul că numai cei proveniți din familii bune îți permiteau un automobil, iar organizarea unei curse nu era decât un mod de a-și etala achizițiile pe patru roți.

Sursă imagine: media.tvrnews.ro

Așadar, organizatorii de la ACR au decis ca ruta cursei să fie București – Giurgiu și înapoi în Capitală. Alegerea pentru acest drum a fost destul de simplă deoarece era singurul drum mai drept și de câmpie existent la data aceea.

Pentru această cursă nemaiîntâlnită în România, s-au înscris nouă echipaje, însă doar șase dintre ele au reușit să plece când s-a dat startul. Acestea sunt:

  • George Valentin Bibescu – MERCEDES
  • Leon Leonida – MERCEDES
  • N. Niculescu Iarca – CUDELL
  • C. Vidal – GOBRON
  • Al. Prager – OLDSMOBILE
  • Alexandru Darvari – FIAT

Însă, dintre acești șase, doar patru au reușit să termine cursa, câștigătorul fiind nimeni altul decât Valentin Bibescu, care a condus un automobil marca Mercedes și care avea doar 16 cai putere, dar cu care a reușit să înscrie un record european al curselor de regularitate, pentru că media orară a vitezei a fost de 66 km/h.

Comemorarea primei curse din România

În 2015, la 111 ani de la prima competiție de automobile din România a avut loc cursa omagială București – Giurgiu. La această reconstituire au participat zeci de mașini, atât contemporane, cât și de epocă, relatează Acr.ro.

Cu acest prilej, Preşedintele Automobil Clubului Român, ing. Constantin Niculescu, a donat Muzeului Teohari Antonescu din Giurgiu, o amplă lucrare monografică, numită Cronica Centenarului ACR 1904 – 2004, precum și o fotografie de la cursă istorică. În plus, Niculescu a donat și un portret în peniță al lui Valentin Bibescu.

La această comemorare au participat și Clubul Trabantiştilor din Bucureşti, cu numeroase automobile de epocă, GT Auto Club Sportiv, care patronează Campionatul Naţional de Îndemânare al ACR, dar și primul automobil Dacia 1100 din colecţia ACR, primul automobil Dacia Logan din colecţia ACR (nerulat), autoplatformele ACR de asistenţă rutieră, automobile ale Şcolii de Şoferi ACR.

Sursă imagine: acr.ro

 

[Sursă imagine cover: retromobil.ro]


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

By using this form you agree with the storage and handling of your data by this website.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.