La numai 24 de ani, lt.cdor Simona Maierean a scris istorie în Forțele Aeriene Române fiind prima femeie – pilot de vânătoare din România și la 33 de ani devine copilot pe aeronava C-17 Globemaster în cadrul Strategic Aircraft Capability la baza din Ungaria.
”Vânătoare”
A lăsat ”vânătoarea” destul de repede, înainte să devină pilot operațional, și s-a mutat la ”transporturi”, pe baza de la Otopeni, potrivit aviatiamagazin.com. A plâns când s-a urcat pentru ultima dată în aparatul care i-a marcat cariera de pilot. Chiar ea mărturiseşte că “bătrânul” MIG 21 Lancer i-a lăsat un gol imens.
Ulterior, a profitat de posibilitatea de a trece pe C-17 Globemaster III în cadrul programului NATO Strategic Aircraft Capability și a ajuns în Ungaria, pe baza aeriana Papa, acolo de unde operează avioanele.
Premiera
Locotenent-comandorul Simona Maierean, pilot pe aeronave de tip C-17 Globemaster III în cadrul Unității Multinaționale de Transport Strategic (Strategic Aircraft Capability – SAC) din Baza Aeriană Papa din Ungaria, a devenit, începând de joi, 25 iunie 2020, prima femeie din Europa care a obținut certificarea de pilot comandant de aeronavă din Grupul de Transport Aerian Strategic al SAC, anunță Ministerul român al Apărării Naționale. (MApN).
”Nostalgia după MIG 21 Lancer o am oricum. E altceva. Dar trebuie să te adaptezi la situaţia actuală, nu ai de ales. Pe 13 martie 2009 a fost primul meu zbor cu MIG 21 Lancer, cu instructorul, iar pe 30 iulie 2009 am zburat singură. Pe 7 martie 2012 a fost ultimul zbor cu acest avion. A fost un sentiment ciudat pentru că pot să spun că iubesc acest avion, parcă s-a desprins ceva din mine, am şi plâns. Am cam 50 de ore de zbor cu MIG-21 Lancer. Nu ştiu dacă o să mai am ocazia să zbor pe avion de luptă pentru că am luat decizia să mă mut pe aeronavă de transport. Tocmai am terminat cursul de trecere pe aeronava Spartan. E puţin ciudată trecerea asta, pentru că eşti tot timpul în echipaj şi atunci trebuie să ştii să gestionezi acest lucru. Trebuie să comunici mai mult, să nu lucrezi în contratimp. Îmi doresc să zbor, să învăţ anumite lucruri şi să văd ce poate face avionul Spartan. Deocamdată sunt în simulator”, a declarat, atunci, pentru AGERPRES, Simona Maierean.
Cum a fost primul zbor cu un MiG-21
Primul zbor pe care Simona l-a efectuat cu avionul MIG-21 Lancer a durat aproximativ o oră. Atunci s-a înălţat la peste 10.000 de metri, iar deodată visul său a devenit realitate, scrie aviatiamagazin.com.
”Eram foarte fericită. Îmi aduc aminte perfect momentul decolării. Până atunci aveam puţine emoţii pentru că nu ştiam dacă este o meserie care chiar mi se potriveşte, dacă sunt făcută pentru asta. Până nu am zburat, nu ştiam exact ce înseamnă. Poţi să îţi doreşti şi să nu fii bun, dar mi-am dat seama, după primul zbor, că nu are rost să îmi fac griji. Domnul comandor Ion David a fost primul meu instructor pe MIG 21 Lancer. Cu el am zburat pentru prima dată pe MIG 21 Lancer. Eu am fost prima şi ultima femeie pe care a învăţat-o să zboare pe acest tip de avion. Dacă mă năşteam mai devreme poate zburam mai mult pe MIG 21 Lancer, dar dacă mă năşteam mai târziu cu un an nu mai zburam deloc pe avion de luptă, pentru că după promoţia mea nu s-a mai făcut trecerea pe MIG 21 Lancer”, a spus Simona Maierean.
Prima şi singura femeie pilot pe un avion de luptă îşi aminteşte şi acum de instructorul care a învăţat-o să preia comanda, i-a dat forţa de a se ridica la înălţime fără să ţină cont că la manşa avionului se află o femeie.
În misiune în Coreea de Sud, după combinezoane
În urmă cu două luni s-a aflat la manșa aeronavei C-17 Globemaster și după o misiune care a presupus aproximativ 40 de ore de zbor, a adus în țară 100.000 de combinezoane de protecție din Coreea de Sud.
Zborul efectuat cu avionul NATO a venit la cererea României, iar echipamentele au fost aduse de această dată din Coreea de Sud.
„Trebuie să ştii ce vrei și să-ţi asumi toate deciziile pe care le iei, să nu te opreşti la primul obstacol. În momentul în care ai un vis, îţi evaluezi realistic posibilităţile, îți asculți vocea interioară și mergi mai departe” a spus locotenent-comandorul Simona Maierean.
”În astfel de momente, când primim misiuni în care trebuie să răspundem rapid, ne mobilizăm toţi, fiecare pe părticica lui, ca să putem să punem lucrurile cap la cap şi să le putem face mult mai repede decât în mod normal. A fost unul dintre cele mai lungi zboruri, e adevărat, dar nu cel mai greu. A fost foarte obositor pentru că totul se derulează rapid şi, practic, pregătirea la un moment dat o mai faci şi din mers”, a spus Simona după misiunea de 40 de ore, conform aviatiamagazine.com.
Ea a decis încă din liceu că vrea să devină pilot pe un avion militar. Astfel de gânduri i-au mai trecut prin cap şi în copilărie, dar nu era nimic creionat.
De copil îi plăceau avioanele
Îi plăceau avioanele la care visează orice copil şi pe care le vedea adesea la televizor.
“Când eram mică, m-am gândit la acest lucru, dar aşa în treacăt, nu m-am concentrat asupra acestui fapt şi cred că în mintea oricărui copil “trece un avion” la un moment dat. În liceu am hotărât să mă fac pilot. Iniţial, nici nu m-am gândit că voi trece testele, a fost mai mult un pariu cu mine. Când am avut primul zbor am fost întrebată de oamenii de la Forţele Aeriene dacă de la mine din familie vine cineva şi le-am spus că nici nu i-am anunţat că urmează să zbor cu MIG 21 Lancer. Atunci m-am gândit să îl sun pe tata, care mi-a zis că l-am luat cam din scurt, trebuia să vină de la Suceava la Bacău, era distanţa destul de mare şi mai avea doar o zi la dispoziţie. A venit împreună cu fratele meu. Din păcate, mama mea a murit când eu aveam patru ani”, povesteşte Simona.
Locotenent-comandorul Simona Maierean a absolvit Academia Forțelor Aeriene “Henri Coandă” în anul 2007, a obținut brevetul de pilot militar în anul 2008 la Școala de Aplicație “Aurel Vlaicu”, Boboc și a fost repartizată la Baza 86 Aeriană Fetești, potrivit MApN.
Vacanțe pe aerodrom
Drumul până la zborul cu avionul MIG 21 Lancer a fost unul destul de lung, cu luni de zile de muncă asiduă, zboruri şi exerciţii pe care Simona Maierean le-a făcut încă din timpul studenţiei în cadrul Academiei Forţelor Aeriene “Henri Coandă” Braşov, iar apoi la Şcoala de Aplicaţie de la Bobocu, unde vacanţele de vară le petrecea pe aerodrom. Acolo a învăţat să zboare prima dată cu un avion uşor, de tip IAK-52.
În anul 2012 decide trecerea pe aeronavele de transport și devine pilot pe aeronava C 27 J Spartan la Baza 90 Transport Aerian Otopeni. Începând cu anul 2017, Simona face parte din Grupul de Transport Aerian Strategic (Heavy Airlift Wing) din cadrul programului Strategic Aircraft Capability.
Surse foto: Ministerul Apărării Naționale și aviatiamagazin.com
Comentariile sunt oprite pentru acest articol