2 mai 2024, 10:35

Li s-a pus gând rău influencerilor. Franța a deschis cutia Pandorei: o premieră în Europa

Un influencer este un formator de opinie, adică o persoană care are competența, cunoștințele, pregătirea și/sau experiența pentru a putea influența prin acțiunile sale în societate gesturile și obiceiurile celor ce îi urmăresc activitatea.

Influencerul poate fi YouTuber, un Instagramer, un blogger (sau similar) Trebuie sa aiba multi followers Creaza continut care poate genera o multime de interactiuni Este considerat „Credibil” si „De incredere”

Parlamentul din Franța a adoptat la 1 iunie un proiect de lege care reglementează activitatea influencerilor în mediul online. Documentul a fost votat într-un timp record, în unanimitate și este o premieră în Uniunea Europeană. Franța devine astfel una dintre primele țări din lume care propune un cadru complet de reglementare a sectorului influenței comerciale.

Textul documentului începe prin oferirea unei definiții legale a acestei ocupații. Este vorba despre „persoanele care, în schimbul unei remunerații sau a unor avantaje în natură, își folosesc notorietatea în rândul publicului pentru a comunica online conținuturi ce vizează promovarea, directă sau indirectă, a bunurilor, serviciilor sau a oricărei cauze”, scrie Le Monde.

Între altele, legea prevede interzicerea promovării de către influenceri a unor practici precum chirurgia estetică sau „abstinența terapeutică”. De asemenea, documentul interzice sau reglementează strict promovarea mai multor dispozitive medicale, interzice promovarea produselor care conțin nicotină, nu și a produselor alcoolice.

De asemenea, influencerii nu vor mai putea promova abonamente pentru pronosticuri sportive, iar reclama jocurilor de noroc și a banilor va fi limitată la platformele care permit tehnic interzicerea accesului minorilor la un astfel de conținut.

În mai multe cazuri, influencerii vor trebui să marcheze imaginile sau mesajele lor. De exemplu, promovarea băuturilor cu adaos de zahăr, sare sau îndulcitori artificiali sau a produselor alimentare procesate trebuie să conțină informații cu caracter sanitar.

Atunci când imaginile de promovare, de exemplu pentru cosmetice, sunt retușate folosind un filtru pentru a le face mai atrăgătoare, acest lucru trebuie menționat, anunță TF1.

Orice parteneriat plătit trebuie indicat ca atare, cu mențiunea „publicitate” sau „colaborare comercială”, afișată într-un mod „clar, lizibil și identificabil pe imagine sau pe videoclip, în toate formatele, pe întreaga perioadă a promovării”. Încălcarea acestor prevederi poate fi pedepsită cu doi ani de închisoare și o amendă de 300.000 de euro.

În timp ce mulți influenceri de succes activează din străinătate, precum în Dubai, textul propune impunerea unei asigurări de răspundere civilă în Uniunea Europeană pentru cei care desfășoară activități în afara UE, a Elveției sau a Spațiului Economic European. Scopul declarat este de a crea un fond pentru a compensa posibilele victime. Influencerii din afara acestui spațiu vor trebui, de asemenea, să desemneze un reprezentant legal în UE.

Săptămâna trecută, serviciul național de anchete din cadrul Direcției Generale pentru Concurență, Consum și Represiunea Fraudelor (DGCCRF) a constatat, în cadrul investigațiilor din domeniul marketingului de influență, că mai mulți influenceri au admis practici comerciale înșelătoare pe conturile lor de Instagram și pe canale de Telegram.

Aceștia au fost obligați să afișeze pe conturile lor mesajele provenite de la DGCCRF cu referire la încălcările admise.

La începutul anului 2023, inspectori ai DGCCRF au anchetat practici comerciale în rândul influencerilor. Conform constatărilor, din aproximativ 60 de influenceri pe care i-a vizat începând din 2021, șase din zece nu respectau reglementările privind publicitatea și drepturile consumatorilor. Prin urmare, au fost inițiate mai multe proceduri pentru a-i avertiza sau sancționa pe cei vinovați.

Astfel, toți influencerii care au prezentat anomalii nu respectau regulile referitoare la transparența caracterului comercial al publicațiilor lor.

Printre aceștia, unii au indus în eroare consumatorii cu privire la proprietățile produselor vândute (afirmații false anti-COVID, produse pretins bio sau naturale etc.) sau au promovat produse sau servicii periculoase, în special în domeniul pariurilor sportive, încălcând regulile care încadrează aceste produse.

În cele mai grave cazuri, unii influenceri au realizat operațiuni de promovare neautorizate, cum ar fi utilizarea contului de formare profesională (CPF) pentru a obține bani sau cadouri, deturnând astfel fondurile destinate formării, sau promovarea injecțiilor estetice efectuate de esteticieni și non-profesioniști în domeniul sănătății, o practică ce nu este lipsită de riscuri pentru sănătate.

Sursa foto: pixabay.com


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol