28 martie 2024, 12:27

Licitația pentru modernizarea Marinei Române, pe sfârșite. Cine s-a înscris în cursă

În martie 2017, Parlamentul României a aprobat propunerea Ministerului Apărării Naționale pentru înzestrarea armatei, având un cuantum de 9,3 miliarde de euro, din care 4,64 miliarde valorează sistemele de apărare antiaeriană și antirachetă Patriot, achiziționate din SUA.

România își propune să dispună de capabilități navale care să-i permită alcătuirea unui grup de nave aflat la dispoziția NATO și UE, cu scopul îndeplinirii angajamentelor asumate de țara noastră, în condițiile în care doar două corvete din cele patru construite în anii ’80 mai sunt în stare de funcționare.

De aceea, a fost deschisă o licitație pentru a se stabili cine are cea mai bună ofertă pentru construirea corvetelor, realizându-se astfel un transfer de tehnologie militară către partea română, iar câștigătorul va avea în sarcina sa modernizeze și cele două fregate T22 R aflate în dotarea Marinei Române, Regele Ferdinand și Regina Maria.

Pentru a avea cât mai multe beneficii de pe urma acestui program, printre care crearea unor noi locuri de muncă și susținerea activităților navale, Guvernul le-a impus companiilor înscrise în competiție să construiască corvetele în România.

Potrivit ziare.com, în cursă s-au înscris francezii de la Naval Group, care concurează cu olandezii de la Damen, germanii de la ThyssenKrupp Marine Systems și italienii de la Fincantieri (Vard).

 Naval Group vor construi corvetele din clasa Gowind 2500 în parteneriat strategic cu Șantierul Naval Constanța. Naval Group este singura companie participantă la licitație care oferă sistemul propriu de management al luptei – SETIS, care este utilizat de Marina Militară Franceză. Prima corveta din cele patru, trebuie livrată Fortelor Navale Române în termen de cel mult trei ani, și va fi realizată în Lorient, alături de specialiștii din Constanța, urmând ca celelalte trei să fie construite în România.

„Realizarea transferului de tehnologie de vârf este absolut esențială și creează premisele unei dezvoltări reale a industriei de construcții militare în România, în care toate procesele de business, de la cele decizionale, la cele de proiectare și inginerie tehnologică, aprovizionare materiale și achizitii echipamente, management de proiect și productie, calitate și testare până la livrare, sunt realizate în totalitate pe teritoriul României”, declara Radu Rusen, directorul general al Șantierului Naval Constanța.

corveta modulara Gowind

Compania Damen din Olanda deține șantierul naval din Galați și 40% din șantierul naval Mangalia. pun la dispoziție corvetele Sigma 10514, cu armament american de la Boeing și Raytheon. De altfel, potrivit ziare.com, olandezii primiseră în 2016, în timpul guvernarii Ciolos, comanda pentru realizarea celor patru corvete multirol în Romania, prin Hotarare de Guvern, însă aceasta a fost abrogată de Guvernul Grindeanu, în martie 2017, pe motiv că nu a fost aprobată și de Parlament.

Nemții de la ThyssenKrupp Marine Systems s-au înscris în competiție cu nava K130 Braunschweig, care va fi produsă în șantierul Damen din Mangalia, conform unui acord de colaborare semnat la începutul lunii septembrie. TKMS a fost exclusă din competiția pentru producerea fregatelor MKS180, care vor intra în dotarea Deutsche Marine, deoarece Guvernul german nu le-a acordat încrederea, după eșecurile cu fregatele F125 si corvetele K130.

Italienii de la Fincantieri, care dețin în România șantierele navale din Brăila și Tulcea, prin compania norvegiană Vard, propun marinei militare corvete similare celor din clasa Abu Dhabi. Conducerea companiei a declarat că nu s-ar descurca fără șantierele din România.

Astfel, în următoarele săptămâni, o comisie  formată din reprezentanți ai Departamentului pentru Armamente din carul MApN, ai Forțelor Navale Române și ai Companiei Naționale „Romtehnica” S.A. urmează să decidă câștigătorul licitației, urmând a fi semnat acordul-cadru.


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol