14 septembrie 2022, 0:33

Marile companii își fac intenționat produsele incompatibile. Ce se poate face?

Multe dintre cele mai mari companii de tehnologie își fac în mod deliberat produsele incompatibile cu altele. Termenul tehnic pentru produsele care sunt compatibile cu cele de la alți furnizori este „interoperabilitate”. Interoperabilitatea digitală este un mecanism tehnic pentru ca sistemele de calcul să funcționeze împreună, chiar dacă provin de la firme concurente. Exemple binecunoscute de tehnologie interoperabilă sunt serviciile de e-mail și telefonie. Puteți trimite un e-mail sau puteți apela pe oricine altcineva cu un cont de e-mail sau un telefon, indiferent de furnizorul de servicii, aplicația sau dispozitivul pe care îl utilizați.

Companiile mari de tehnologie pot ignora interoperabilitatea și pot scăpa de ea, deoarece sunt prea mari ca să le pese. Rezultatul este că oamenii se înscriu la acele rețele închise nu pentru că sunt cele mai bune, ci pentru că trebuie să fie în legătură cu toți ceilalți. În economie, acest lucru se numește „efect de rețea” și depășirea efectelor de rețea prin eliberarea oamenilor este incredibil de dificilă fără o legislație eficientă.

Interoperabilitatea are multe beneficii

Interoperabilitatea digitală nu este utilă doar pentru a face servicii similare compatibile între ele. De exemplu, cu o interoperabilitate completă, un startup francez ar putea crea o aplicație care combină funcționalitatea aplicațiilor Facebook, WhatsApp, Instagram și Twitter într-o singură aplicație, pentru a le permite utilizatorilor să-și controleze toate conturile dintr-un singur tablou de bord. Sau o companie ar putea dezvolta o aplicație Facebook independentă, care să afișeze fluxul de știri Facebook existent al utilizatorilor, dar organizat într-un mod mai bun, inclusiv moderarea conținutului pentru copii.

Companiile ar putea dezvolta, de asemenea, plugin-uri pentru filtrele de moderare a conținutului pe baza alegerii utilizatorului. Pe o piață a filtrelor de moderare a conținutului, instituțiile de încredere precum ziarele, organizațiile societății civile sau întreprinderile sociale ar putea oferi exact tipul de moderare pe care oamenii îl doresc, în loc să lase 3 miliarde de utilizatori expuși deciziilor de conținut mai mult decât discutabile luate de giganții din Silicon Valley.

Interoperabilitatea este unul dintre principiile de bază pe care a fost construit inițial Internetul. Prin adoptarea unor standarde tehnice deschise, oamenii și companiile din întreaga lume ar putea comunica și schimba servicii și conținut în moduri simple și eficiente. Spargerea Internetului în „grădini zidite” controlate de un singur portar este visul fiecărui aspirant la monopol, dar anulează chiar principiul care a permis Internetului să prospere și să încurajeze creșterea și dezvoltarea tuturor participanților săi.

Acesta este motivul pentru care UE trebuie să intervină și să adopte o obligație extinsă pentru companii de a nu mai ignora interoperabilitatea. În schimb, aceste mari și puternice corporații ar trebui să fie obligate să permită activ interoperabilitatea prin:

  • punerea la dispoziție a unor interfețe de programare a aplicațiilor (API) bine documentate și funcționale, pe care terții le pot utiliza pentru a permite utilizatorilor lor să interacționeze cu utilizatorii unui alt serviciu;
  • implementarea standardelor digitale deschise pentru funcționalitatea de bază a serviciilor rețelelor sociale, micro-blogging, mesagerie și servicii similare.

 

Legislația UE precum Legea piețelor digitale trebuie să intervină și să creeze o obligație legală respectivă. Legile anterioare ale UE au deschis calea către alte sectoare în mod similar, acum este timpul să acționăm pentru un sector tehnologic incluziv și înfloritor.


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol