CITIRE

Megalomanie și suprarealism în lucrările lui Salva...

Megalomanie și suprarealism în lucrările lui Salvador Dalí

Astăzi se împlinesc 30 de ani de la moartea pictorului excentric Salvador Dali. Celebrul pictor suprarealist spaniol a murit pe 24 ianuarie 1989 într-un spital din Figueres, în Catalonia, la vârsta de 84 de ani, fiind înmormântat în orașul său natal, Figueres.

Viața și opera

Salvador Dalí, născut în Figueras în 11 mai 1904, fiul Felipei Doménech şi al notarului Salvador Dalí y Cusí, este conştient încă din copilărie de statutul lui de copil privilegiat din punct de vedere social:

Mi-am petrecut primul an de şcoală în tovărăşia celor mai săraci copii din Figueras, ceea ce a avut o mare importanţă în dezvoltarea tendinţelor mele naturale spre megalomanie. Cum să nu cred că sunt o fiinţă cu totul deosebită, preţioasă şi delicată, când eram băiat de oameni bogaţi şi trăiam înconjurat de copii în zdrenţe ?”

Urmează cursuri de desen din 1916, primele sale tablouri fiind influenţate de impresionism şi de pictura spaniolă a secolului al XIX-lea. Prefera să viseze cu ochii deschişi şi să iasă în evidenţă drept excentricul clasei, purtând părul lung şi haine ciudate. Până în 1919, tânărul artist avea deja prima expoziţie deschisă, la Teatrul Municipal din Figueres.
În 1921, începe cursurile universitare la ”Real Academia de Bellas Artes de San Fernando” din Madrid. În această perioadă îi cunoaşte pe scriitorul Federico García Lorca şi regizorul Luis Buńuel.

Sursă Foto: salvador-dali.org

Prin picturile lui, în care experimentează cubismul, câştigă atenţia colegilor studenţi. Singurele informaţii despre cubism le dobândise din reviste şi dintr-un catalog primit de la Ramon Pichot. În 1924, încă necunoscutul Dalí ilustrează, pentru prima dată, o carte: prima ediţie tipărită a poemul catalan ”Las brujas de Llers”, scris de prietenul său Carles Fages de Climent. Dalí a experimentat şi curentul Dada, care i-a influenţat lucrările întreaga viaţă.

Între 1926 şi 1929, în timpul unor călătorii la Paris, întâlneşte personalităţi influente, precum Pablo Picasso, pe care îl venereză, şi Andre Breton, liderul mişcării suprarealiste. În acest timp, Dalí creează o serie de picturi care evidenţiază influenţa lui Picasso. Îl cunoaşte pe Joan Miró, pictor şi sculptor spaniol, care alături de poetul Paul Éluard şi pictorul René Magritte, îl iniţiază în suprarealism. Până la acea vreme, Dalí lucrase în manieră impresionistă, futuristă şi cubistă. Picturile lui ajung să fie asociate cu trei teme generale: universul şi senzaţiile umane, simbolismul sexual şi ilustrarea ideografică.

Sursă Foto: .salvador-dali.org

Unul din primele tablouri suprarealiste datează din 1927 – ”Le sang est plus doux que le miel”.
Toate picturile sale în ulei reprezentau colaje de imagini din visele lui. Lucrările presupuneau o tehnică clasică meticuloasă, influenţată de artiştii Renaşterii, în contrast cu spaţiul ireal de vis pe care îl crea cu personaje stranii şi halucinante. Contribuţia majoră a lui Dalí în suprarealism a fost aşa-numita ”metodă paranoico – critică”, un exerciţiu mental de accesare a subconştientului pentru stimularea creativităţii artistice.

Marea dragoste și muza lui Salvador Dali

Anul 1929 va marca întâlnirea dintre Gala şi Salvador Dali şi totodată pătrunderea în universul dalinian a celei mai importante surse de inspiraţie. De acum încolo Dali o va considera pe Gala şi pe sine ca un tot, semnându-şi tablourile Gala/Dali, anulând dualitatea freudaniană dintre masculin şi feminin şi punând capăt căutării sale permanente a andronigiei perfecte, a contopuirii cu celălalt, căci el a realizat-o în Gala/Dali.

Salvador și Gala împreună cu opera „Cuplu cu capetele pline de nori”, 1936 – Sursă Foto: salvador-dali.org –

Biograful Finkelstein nota faptul că pentru Salvador Dalí, Gala era acea femeie care „preţuia mai mult tablourile decât pictorul, care la nevoie punea umărul, care îi hrănea pofta de lup, dar şi cea care nu făcea nimic, lăsând forţele creatoare să prindă contur, cea care transforma spaţiul în arhitectură, cea care îi împrăştia spaimele, cea care făcea nefăcând nimic”. 

Gala reprezenta o ancoră pentru visele şi fanteziile perverse ale lui Dalí, o viziune a „perversităţii infantile”. Ea servea drept obiect al obsesiilor lui Dalí  deoarece s-a declarat de la bun început supusă voyeurismului şi poftelor incestuoase şi indecente ale artistului.

Sursă Foto: salvador-dali.org

Unul dintre obiectele create de Dalí cu aluzii la erotism este “Retrospectiva unui bust ”realizată în 1933. Bustul demonstrează fascinaţia suprarealiştilor pentru păpuşi şi manechine care par vii. Punctul maxim al acestei fascinaţii a fost atins în timpul marii Expoziţii Suprarealiste de la Paris, din 1938. Dalí şi-a dorit să creeze o anume armonie care să stimuleze erotismul. Bustul trebuia să stârnească senzaţia de foame şi să pară şi gata să o satisfacă.

Moartea prietenului său Lorca în 1936, poet pe care l-a întâlnit la Reşedinţa Studenţilor din Paris şi care făcea parte din grupul suprarealist, şi-a pus, de asemenea, amprenta asupra lucărilor sale. Dalí comune poemul intitluat “Metamorfoza lui Narcis” şi un tablou cu acelaşi nume pe care i-l arată lui Freud în iulie 1938, într-o vizită făcută părintelui psihanalizei la Londra. Artistul catalan consideră că aceste două opere omonime sunt primul rezultat în urma aplicării metodei numite paranoico-critice.

Sursă Foto: historia.ro

Dalí a fost un artist complex, un talentat pictor, fotograf, cineast şi sculptor dar şi o personalitate controversată. În ianuarie 1983, Dalí s-a retras în castelul Pubol din Gerona. Moartea soţiei şi muzei sale Gala cu o vară în urmă, l-a lăsat pradă unei depresii profunde.


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

By using this form you agree with the storage and handling of your data by this website.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.