Zilele trecute Pentagonul a spus că Ucraina a primit atât avioane MIG-29, cât și piese de schimb pentru acestea, fără a menționa nici cantitatea, nici țara de proveniență.
Câteva ore mai târziu, Ucraina replica spunând că, pardon, e vorba doar de piese, nicidecum de avioane în stare să zboare.
Problema a rămas nelămurită, în ciuda faptului că neconcordanța dintre declarații a lăsat masiv loc de interpretare. Ce fel de avioane a primit? Câte? De unde? Este pentru prima dată când se vorbește de un transfer de asemenea anvergură și problema rămâne…în aer.
Explicația poate fi mai simplă decât credem și ne-o dă, parțial, site-ul Military Cognizance.
Avioanele MIG-29 vor fi livrate din Statele Unite. Sunt aparate MIG-29 Izdeliye 9-13 și vor fi utilizate ca piese de schimb pentru Ucraina. Vorbim de un lot de 21 de aparate.
Aparatele au aparținut Republicii Moldova, dar au fost vândute în 1997 Statelor Unite pentru suma de 40 de milioane de dolari.
SUA le-a luat pe de-o parte pentru a studia tehnologia: era pe atunci interesată de modul de funcționare al transponderului (IFF)– nume de cod Slap Shot – încă un secret militar la acea dată în Rusia. Pe de altă parte, aparatele fuseseră achiziționate pentru a împiedica Iranul să le cumpere pentru propria sa forță aeriană. Din câte se știa, aparatele erau inclusiv capabile a transporta mini-încărcături nucleare, scria la acea data Flightglobal.
La data achiziției lor (1997) două dintre aparatele MIG-29 au fost reparate și testate pentru zbor de către US Air Force.
Comentariile sunt oprite pentru acest articol