19 aprilie 2024, 5:20

Motiv de controverse în Săptămâna Mare: Paștele ortodox și cel catolic, sărbătorite în același timp

Discuții despre schimbarea datei Paştelui, cu doar câteva zile înainte de Înviere. Fostul ministru de Externe și ambasador la Vatican Teodor Baconschi și scriitorul Adrian Papahagi propun ca Paștele catolic și cel ortodox să fie sărbătorite la aceeași dată. Și Mitropolitul Clujului, Andrei Andreicuţ, crede că ar fi o idee bună. Propunerea creează deja controverse.

Fostul ministru de Externe Teodor Baconschi a afirmat într-o postare pe pagina sa de Facebook, că ortodocşii ar trebui să celebreze Paştele odată cu catolicii şi protestanţii.
“Decalajul pascal dintre ortodocşi şi restul lumii creştine pare o relicvă a Războiului rece. Popoarele ortodoxe, eliberate de comunism, au tot cerut ierarhiilor sincronizarea calendarului, fără rezultat. Culmea e că BOR nu e pe stil vechi, deci ar putea celebra Paştele odată cu catolicii şi protestanţii (cum fac ortodocşii din Finlanda şi Estonia). Cu toate astea, mergem cu ruşii – şi calendarul lor iulian, neîndreptat. Adică taman cu cei care au sabotat unitatea panortodoxă atât prin războiul inter-ortodox din Ucraina, cât şi prin neparticiparea arogantă la Sinodul din Creta (2016)”, a transmis Teodor Baconschi, fost ambasador al României la Vatican.
La rândul său, Adrian Papahagi a scris pe Facebook: ”După Paşti, voi iniţia un amplu demers naţional, solicitând Adunării Naţionale Bisericeşti şi Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române să calculeze data Paştilor pe calendarul gregorian (de care oricum ţine seama Crăciunul), astfel încât să sărbătorim Învierea alături de toată creştinătatea apuseană (incluzându-i aici, de pildă, pe ortodocşii finlandezi), şi alături de concetăţenii noştri catolici sau protestanţi, fie ei maghiari, saşi, români sau orice.
Acest decalaj de calendar e foarte supărător şi pentru milioanele de români care locuiesc în Occident, dar nu pot beneficia de zilele libere acordate de statele de reşedinţă, pentru a sărbători Paştele alături de rudele din ţară, şi trebuie să-şi ia zile suplimentare de concediu. N-au decât să ne urmeze exemplul şi grecii, bulgarii şi ceilalţi, dacă vor comuniune.
Așadar, deși BOR nu e pe stil vechi, spune Teodor Baconschi, fost ministru de Externe și fost ambasador la Vatican, sărbătorim Paștele odată cu rușii, printr-o relicvă a Războiului Rece.

Celor doi intelectuali li s-a alăturat, tot pe Facebook, politologul Cristian Preda, care a anunțat că susține inițiativa, potrivit stiri.tvr.ro.

Imediat au apărut și reacții în rândul înalților ierarhi ai Bisericii Ortodoxe.

”În 1922 BOR a trecut pe calendarul gregorian și 4 ani am sărbătorit după Pascalia nouă. Însă constatând că mai toate țările ortodoxe au rămas pe calendarul iulian, pentru comuniunea cu ceilalți frați a revenit și BOR la cel vechi. Sigur că am dori din tot sufletul să se poată repara calendarul” a spus ÎPS Andrei Andreicuț, Mitropolitul Clujului.

”Adevărat este că noi calculăm după calendarul neîndreptat, că așa a hotărât Sinodul din 1923 de la Constantinopol. Acolo este Paștele adevărat, unde vine Sfânta lumină. Au catolicii sfânta lumină? N-au. Au alții? Toți se adună la lumina ortodocșilor și strigă Adevărat a-nviat la lumina ortodocșilor”, a spus ÎPS Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului.

Reprezentanții Bisericii Catolice consideră binevenită o astfel de discuție.

”Noi sperăm din toată inima să fie aşa modificare. Nu este o noutate această propunere, peste 2 ani se împlinesc 1700 de ani de la Conciliul din Niceea, şi există o iniţiativă să se vină la un acord în ceea ce priveşte calcularea datei Paştelui şi se aşteaptă un dialog mult mai precis în acest sens între Biserica Catolică şi bisericile ortodoxe”, a spus Șerban Târciziu, purtător de cuvânt al Arhiepiscopiei Romano-Catolice.

Și credincioșii au păreri împărțite.

”Nu mi se pare normal, fiecare serbează când dorește, când știe că e timpul”, a spus o persoană.

”Da, ar fi ok, ne-ar uni”, este de părere o alta.

Cu mici excepții, creștinii ortodocși folosesc calendarul iulian pentru a stabili data Paștelui. Începând din secolul al 16-lea, catolicii folosesc calendarul gregorian.

”Sărbătorirea Paștelui la aceeași dată, un ideal absolut dezirabil” – Precizările purtătorului de cuvânt al Patriarhiei Române

”Posibilitatea și dorința sărbătoririi Paștelui la aceeași dată în toată lumea creștină au rațiuni și justificări depline, rămânând un ideal absolut dezirabil, așa cum este și firesc, așa cum a fost și dorința constantă a Sfinților Părinți ai Bisericii creștine primare.

Soluționarea acestei probleme, care NU este una de natură dogmatică, ci una de unitate inter-bisericească, presupune reînceperea unor consultări între Bisericile Ortodoxe și decizia unui viitor și necesar Sinod pan-ortodox.

Este de menționat că aceste discuții s-au purtat frecvent și intens de-a lungul timpului, inclusiv de-a lungul secolului trecut.

Așa cum se știe, BOR a adoptat calendarul îndreptat (corectat) de la data de 1 octombrie 1924. Nu toate Bisericile Ortodoxe au făcut-o însă (Patriarhia Ierusalimului, Biserica Ortodoxă Rusă, Biserica Ortodoxă Sârbă, Biserica Ortodoxă a Georgiei și Biserica Ortodoxă din Macedania). Ceea ce ridică, desigur, o întrebare: în ce constă concret valoarea fidelității față de un calendar dovedit științific ca (actualmente) eronat (rămas în urmă cu 13 zile)? Ceea ce constituie și cauza majoră a problemei sărbătoririi Paștelui la o dată diferită în lumea creștină apuseană și răsăriteană.

Rațiunea pentru care Bisericile Ortodoxe care au adoptat în mod firesc calendarul corectat au decis totuși (în 1927) să sărbătorească în continuare (doar) Paștele împreună cu celelalte Biserici refractare la această îndreptare calendaristică a fost și este încă păstrarea unității ortodoxe în jurul celei mai importante sărbători creștine: Învierea Domnului.

Este vorba despre o foarte veche discuție, ale cărei rădăcini coboară chiar înainte de secolul IV, când a avut loc primul Sinod Ecumenic (Niceea, 325) și care implică în mod normal un acord general.

Criteriile fixate la Sinodul de la Niceea din anul 325 pentru calcularea datei Paștilor sunt următoarele:

  1. Paştele se va serba întotdeauna duminica (ziua Învierii Domnului)
  2. Această duminică va fi cea imediat următoare lunii pline de după echinocţiul de primăvară (20 martie)
  3. Când 14 Nisan (din calendarul iudaic) sau prima lună plină de după echinocţiul de primăvară cade duminica, Paştele creștin va fi serbat în duminica următoare, pentru a nu se serba odată cu Paştele iudaic, dar nici înaintea acestuia.

ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol