20 aprilie 2024, 10:30

Nicolae Filipescu – primarul care a adus tramvaiul electric în Capitală

Capitala României nu ar fi devenit ceea ce este astăzi fără ajutorul personalităților care au avut inițiative mărețe pe parcursul a 560 de ani de la prima atestare a acesteia. Unul dintre liderii consacrați a fost Nicolae Filipescu, înregistrat de istorie ca un important politician și unul dintre oamenii care au ajutat modernizarea și dezvoltarea Bucureștiului.

Viața marelui politician

Filipescu s-a născut în 1862 într-o veche familie de boieri. A mers la școala primară din București, a studiat liceul la Geneva și a mers la școala de drept din Paris. Când s-a întors în România, s-a alăturat tinerilor conservatori și a început activitatea la ziarul Epoca. Câțiva români celebri au colaborat cu acest ziar, inclusiv dramaturgul I.L Caragiale, scriitorii Alexandru Vlahuță și Barbu Ștefănescu Delavrancea, precum și filosoful și politicianul Titu Maiorescu, printre alții.

Filipescu a fost unul dintre cei mai mari susținători ai României pentru aderarea la Antanta în Primul Război Mondial și, de asemenea, pentru unificarea națională. La câteva săptămâni după ce Antanta a câștigat războiul în 1918, România a obținut Marea Uniune a tuturor provinciilor locuite de români. În acest an, țara celebrează un secol de la Marea Uniune.

Realizări mărețe în cariera politică

Sursa libersaspun.3netmedia.ro

Nicolae Filipescu a fost primar de București timp de doi ani și jumătate, între 1893 și 1895. A reușit să dezvolte în acest timp câteva proiecte importante, modernizând astfel orașul. Una dintre cele mai mari realizări ale sale a fost introducerea primei linii electrice de tramvai, un adevărat simbol al modernizării orașului. Tramvaiul 14 a început să curgă pe drumul Cotroceni – Obor în decembrie 1894.

Rețelele de apă și canalizare s-au extins și prin utilizarea izvoarelor subterane în timpul mandatului lui Nicolae Filipescu. Realizările sale includ și construirea unei băi publice pentru cetățenii obișnuiți, deschiderea a trei noi școli, înființarea parcului Filipescu și extinderea bulevardului Coltei. În timpul mandatului său au fost construite Observatorul Astronomic, Sala Traian și Gara Obor. De asemenea, a început planificarea cadastrului capitalei.

În București, a început construirea clădirii Cercului Militar. Liceul militar a fost înființat lângă Târgoviște, la Mănăstirea Dealu în 1912, în timpul mandatului lui Filipescu. A fost al treilea astfel de liceu din România, după cele din Iași și Craiova. Școala folosea noi instrumente de educație inspirată de Germania și Marea Britanie. Filipescu însuși a recrutat locotenentul prusac Hans von Platen pentru a preda limba germană la această liceu. Cutremurul din 1940 a distrus clădirea, dar până atunci multe generații au fost pregătite pentru armată și au luptat în Primul Război Mondial. Între timp, regele Mihai I al României a studiat la acest liceu.

Lupta pentru Unire

Sursa www.ziuaveche.ro

Filipescu a înființat în 1914 o aripă conservatoare numită Acțiune Națională, care a sprijinit alianța Antantei. Doi ani mai târziu, România s-a alăturat luptelor de război, alături de Antanta, lucru pe care Nicolae Filipescu l-a făcut printr-o serie de conferințe în întreaga țară.

Politicianul a murit la 54 de ani, în septembrie 1916, cu doi ani înainte de visul său de uniune națională. Drept omagiu pentru realizările sale, o stradă din Bucuresti este numită în prezent după el, potrivit romania-insider.com.


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol