13 februarie 2025, 10:44

O poveste de milioane. Interviu cu Matei Pavel, unul din fondatorii T-Me Studios

T-Me Studios este o companie românească ce a dezvoltat mii de aplicații Android până în acest moment. Matei Pavel și Laurențiu Bălașa au construit o afacere de milioane de euro, iar în prezent T-Me Studios creează teme pentru telefoane care ajung la zeci de milioane de oameni în toată lumea și are parteneriate cu mari companii din China.

Cum v-ați hotărât să puneți bazele companiei T-Me Studios?

Asociatul meu lucra deja pe zona de personalizare pe Android de ceva vreme, la un nivel relativ micuț. Noi ne-am cunoscut în piața de reduceri colective, când a fost nebunia cu grupul Fun Deal în 2012 și am ținut legătura când am aflat de businessul la care lucrează. I-am propus să ne asociem ca să creștem mai repede. Eu am venit cu foi de scanare pe baza unei tehnologi pe care am dezvoltat-o în acest scop, după aceea ne-am asociat să facem T-Me Studios și așa a început totul.

În Europa, mai ales în România, oamenii sunt reticenți și caută profit imediat.

Care sunt diferențele dintre mediul de afaceri din domeniul IT din România față de cel din alte state?

Noi am lucrat din start pe piața globală. Businessurile anterioare au fost locale și am interacționat mai mult cu mediul local de afaceri. Cu mediul internațional am luat legătura din perspectiva parteneriatelor, dealurilor de tip M&A pe care le-am negociat, dar nu am pornit niciun business efectiv în altă țară.

Diferențele principale pe care le-am descoperit sunt legate de posibilitățile de finanțare pe care le are un start-up, în sensul că, cel puțin în teorie, este mai ușor să te finanțezi. În SUA și investitorii de acolo, dar și oamenii angajați în start-up sunt mult mai deschiși la risc, pentru că și beneficiile sunt foarte mari dacă start-up-ul iese. În România le e puțin teamă să investească pe loc, mai ales într-o industrie foarte necunoscută. Probabil dacă am fi făcut un restaurant sau ceva în domeniul bancar, în niște domenii pe care românii să le înțeleagă, ar fi fost mai ușor, dar pe zona de tehnologie, unde e destul de nesigur pentru că nu există, rețete” foarte bine bătătorite, oamenii sunt foarte reticenți cu toate astea.

Ce ne lipsește nouă românilor pentru a dezvolta businessuri de nivelul celor care se fac în SUA, este skill-ul de a înveşti foarte mult în marketing. Majoritatea companiilor locale sunt fie companii de servicii care produc software pentru companii din afară, fie companii, cum suntem noi, care au nevoie de un buget foarte mare, de marketing pentru a face valuri. De obicei, românii nu știu să investească în marketing.

În România sunt foarte mulți oameni capabili, nu există nicio barieră de limbă și nu văd o problemă birocratică în industria tech.

Birocrația poate fi un impediment pentru un start-up?

Nu, din puntul nostru de vedere în niciun caz. Nu a fost nicio problemă niciodată la capitolul ăsta.

Sunt tot felul de proceduri când vrei să faci mișcări rapide, dar nu sunt impedimente majore, vorbind de businessurile din tech, unde nu ai nevoie de aprobări, de controale etc. Îmi imaginez că în agricultură altele sunt condițiile, dar în tech costurile sunt relativ mici.

Am înțeles că urmează să căutați un broker pentru a vă lista compania T-Me Studios la bursă, ar fi astfel prima companie de IT listată pe piața principală a bursei românești. Ce impact poate avea acest demers pentru mediu de afaceri din România?

Cred că e foarte important în domeniul public să apară informații reale și transparente, că este o companie de IT profitabilă și independentă, fără fonduri din afară, pentru ca toți investitorii să prindă încredere și să urmărească ceva activ. De exemplu, noi am fost listați la bursă și ar putea să vadă anunțurile noastre trimestriale, fiindu-le mai ușor să vadă sistemul de aplicație și de tehnologie. În plus, în domeniul tehnic continuăm în spiritul de tech și nu de IT. Nu vreau să-i zic IT, pentru că IT face și mentenanță. Cred că acele tipuri de companii nu sunt interesante pentru piața publică.

În rândul antreprenorilor este un trend de a căuta validare înainte de a avea succes.

T-Me Studios nu este prima voastră inițiativă în mediul de afaceri. Urmăriți să investiți în alte proiecte sau chiar în alt domeniu?

Da, atât împreună cât și separat am mai investit în businessuri mai micuțe, dar e o problemă foarte mare în a găsi oameni pasionați de ceea ce fac, capabili, cu care să poți construi o relație pe termen lung.

Oamenii la care încercăm să ajungem și care aveau lucruri interesante îi descoperim destul de rar. Căutăm să putem să-i ajutăm cu ceva, pentru că nu suntem singurii oameni cu capacități financiare sau tehnice care să-i poată ajuta. Dacă se leagă lucrurile cu siguranță suntem interesați.

Noi am făcut și o academie care își propune de la începutul anului 2016 să educe tinerii să își construiască firme de produs în România, să nu facă outsourcing. Prin activitățile pe care le mai avem în parteneriat cu diverse organizații de tip tech hub, noi încercăm să fim cât mai prezenți, ca să descoperim acele talente, acei oameni supercalificați, care au nevoie de o investiție minoră, la început mai ales, că nu suntem la nivelul la care să putem înveşti zeci de milioane în businessuri mature. Căutăm afaceri la început de drum unde e mult mai important să existe o echipă super strong și niște oameni pasionați, de încredere, decât să aibă o idee spectaculoasă pentru că ideile se cizelează pe parcurs.