13 august 2020, 3:36

Oameni, în stradă, în apărarea libertății presei. Demisii în masă la Index.hu, cel mai mare site de știri din Ungaria

Trei editori al celui mai mare site de știri din Ungaria, Index.hu, și în jur de 60 de jurnaliști și-au dat demisia vineri după concedierea redactorului-șef de către conducere, o acțiune despre care aceștia susțin că reprezintă „o tentativă fățișă de a pune presiune” pe Index, relatează Reuters.

Jurnaliștii, reprezentând aproape două treimi din redacție, au afirmat într-un comunicat că au decis să demisioneze după ce președintele consiliului de administrație le-a respins cererea de a-l readuce pe Szabolcs Dull în poziția de redactor-șef.

Concedierea acestuia a crescut îngrijorările printre jurnaliștii ungari că guvernul naționalist al premierului Viktor Orban intensifică atacurile la libertatea presei.

„Spunem de ani de zile că există două condiții pentru funcționarea independentă a Index: nu ar trebui să existe ingerințe externe în conținutul publicat pe Index sau compoziția și structura sa”, afirmă jurnaliștii demisionari în comunicat.

„Concedierea lui [Szabolcs Dull] reprezintă un amestec clar în compoziția echipei editoriale și nu putem privi acest lucru ca fiind altceva decât o tentativă fățișă de a exercita presiune”, au adăugat aceștia.

Puterea se apără

Ministrul de Externe ungar Peter Szijjarto a declarat în cadrul unei conferințe de presă ținute joi în Portugalia că guvernul său se confruntă cu „acuzații neadevărate” în ceea ce privește libertatea media.

„Cum ar interveni statul în deciziile unei companii media deținute privat?”, a răspuns acesta când a fost întrebat de concedierea lui Dull.

Index, care în urmă cu aproximativ o lună și-a setat așa-numitul „barometru al independenței” la „în pericol grav” pentru a semnala tentative externe de a influența conținutul editorial, este de departe cea mai mare organizație media din Ungaria care este critică la adresa guvernului condus de Viktor Orban.

În lanț

Miercuri, Laszlo Bodolai, președintele fundației care deține website-ul Index.hu, a declarat că Dull a fost incapabil să controleze tensiunile interne care au apărut datorită percepției că ar exista presiuni de a influența redacția, lucru care ar fi generat o scădere a veniturilor din publicitate.

Bodolai afirmă că independența politică a site-ului nu este în pericol însă fostul redactor-șef susține că a fost concediat datorită editorialelor scrise despre tentativele de influențare și din cauza avertismentului emis prin barometrul de independență, un grafic pe care Index.hu îl publică din 2018.

Mii de persoane au ieșit în stradă la Budapesta pentru a se solidariza cu jurnaliștii de la portalul Index.hu, care au demisionat în grup acuzând conducerea țării de presiuni politice.

Protestatarii s-au adunat în apropierea redacției Index. De acolo au pornit pe malul Dunării spre sediul premierului ungar Viktor Orbán. În repetate rânduri, demonstranții i-au aplaudat pe jurnaliștii de la Index pentru munca lor. Mulți au strigat. „Suntem alături de voi” și „Țară liberă, presă liberă”, scrie Deutsche Welle.

În urmă cu trei ani, compania căreia îi aparține portalul a fost preluată de antreprenori apropiați partidului Fidesz al lui Viktor Orbán. O fundație urma însă să garanteze în continuare independența portalului Index. În luna martie a acestui an, întreaga publicitate a fost însă scoasă din atribuțiile portalului și supusă controlului direct al proprietarilor. Cu o lună în urmă, proprietarii au cerut redacției, conducerii portalului, dar și fundației ca materialele publicate să fie mai puțin critice la adresa guvernului – ceea ce a dus la ruptura dintre conducere și redactorul-șef Dull, alături de aproape întreaga redacție.

Potrivit analiștilor media din Ungaria, aproximativ 90 la sută dintre instituțiile media maghiare sunt, în prezent, sub controlul guvernului. Mulți se tem că și Index va ajunge complet pe linia politică a conducerii de la Budapesta, conform unui model la care a recurs guvernul Fidesz de mai multe ori în trecut: întâi, antreprenori apropiați de guvern cumpără instituții media critice. Apoi, ele sunt aduse pe linia partidului aflat la guvernare sau închise. În 2015, portalul online Origo – odinioară, cel mai mare portal critic – și-a schimbat proprietarii, fiind considerat între timp o portavoce a guvernului Orbán. Un an mai târziu, cel mai mare cotidian al Ungariei, Népszabadság, a fost închis.

Posturile publice de radio și TV ungare se află încă din 2010 sub controlul statului, iar majoritatea posturilor private, cât și aproape întreaga presă locală sunt în posesia unor antreprenori apropiați partidului Fidesz. Centralizarea peisajului mediatic din Ungaria se reflectă negativ și în clasamentul realizat de Reporteri fără Frontiere: la capitolul libertății presei, Ungaria a ajuns pe locul 89 din 180 de țări.


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

  1. fane

    28 iulie

    oh, nu, urla Sorosistii curcubeizati de ciuda ca ii executa Orban.
    foarte bine, multikulturalismul si globalismul trebuie extirpate.

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

By using this form you agree with the storage and handling of your data by this website.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.