10 aprilie 2021, 14:13

De ce partajează oamenii conținut? Iată motivațiile ascunse!

Un test desfășurat timp de doi ani a descoperit 27 de grupuri de motivație umană, dintre care multe ajută atunci când vrem să înțelegem de ce partajează oamenii conținut sau produse găsite online. Atunci când oricare dintre noi are în vedere să împărtășească ceva online sau offline, face inconștient un compromis între beneficii și costuri:

  • Cum ar putea fi utilă împărtășirea acestui lucru pentru mine sau pentru tine, fie prin utilitate, fie prin statut sau reputație?
  • Cât timp și efort (fricțiune) va trebui să consum pentru a împărtăși acest lucru?

 

Iată opt dintre cel mai des întâlnite motivații.


1. Statutul. Poate fi, de asemenea, numită „apartenență”, „prestigiu”, „respect”. Oamenii încearcă adesea să partajeze lucruri pentru a se asocia cu alte persoane cu statut înalt sau cu noduri centrale din rețeaua socială. Majoritatea dintre noi înțelege intuitiv că nodurile cu statut înalt dintr-o rețea tind să se asocieze în mare parte cu alte noduri cu statut înalt. Un exemplu actual sunt discuția despre Clubhouse și anunțurile despre diverse evenimente din această rețea încă exclusivistă.

2. Proiecția identității. Vrem să putem arăta cine suntem și să fim revendicați în identitatea noastră. Această motivație este vizibilă mai ales prin partajarea indignării în social media. Când exprimăm indignarea despre ceva, trasăm o linie clară între ceea ce suntem și ceea ce nu suntem. Acesta este motivul pentru care o mare parte din ceea ce oamenii împărtășesc online se află în tabăra „Ți-am spus că e așa” sau „Acest lucru îmi confirmă perspectiva”, „Am dreptate”, „Echipa mea câștigă, așa că sunt demn”.

3. A fi de ajutor. Este sfera formată din: „utilitate”, „mai bine”, „mai ieftin.” Suntem înclinați să împărtășim lucruri pe care le considerăm utile, deoarece vrem să fim percepuți ca fiind de ajutor pentru triburile noastre. De exemplu, în primele zile ale rețelei Airbnb, oamenii erau motivați să împărtășească produsul, deoarece producea o valoare atât de ieftină pentru ei ca utilizatori și doreau să împărtășească acel lucru utilitar prietenilor lor.

4. Siguranța. Frica este înglobată în psihologia noastră; dacă simțim pericolul, creierul ne pune într-o stare de alertă. Orice amenințare percepută la adresa siguranței – fie ea fizică, financiară sau emoțională – poate fi un motiv puternic pentru care oamenii partajează. Produsele care oferă siguranță sunt împărtășite din aceleași emoții. Același lucru se aplică produselor de siguranță digitală, cum ar fi programele antivirus.

5. Ordinea. Una dintre cele cinci trăsături ale personalității este conștiinciozitatea: oamenii se încadrează într-un spectru de tipuri de personalitate de la extrem de organizați și eficienți la cei care sunt mai dezordonați în mod natural. Oamenii care încearcă să-și organizeze lumea datorită personalității lor sunt extrem de motivați să împărtășească instrumente care-i ajută să se optimizeze și să se organizeze.

6. Noutatea. Un alt aspect al personalității este deschiderea spre experiență. Atracția noutății a fost identificată la început de Wilhelm Wundt, unul dintre fondatorii psihologiei moderne. Oamenii împărtășesc lucruri care sunt distractive, deoarece riscurile sunt scăzute și le permit oamenilor să interacționeze în moduri în care se simt în siguranță și protejați.

7. Validarea. O mare parte din ceea ce împărtășim online are legătură cu faptul că vrem să obținem un impuls, să credem că suntem buni, să credem că suntem deștepți sau să credem că suntem demni. Vrem să ne simțim pozitivi cu noi înșine și cu locul nostru în lume. Vrei să știi ce cred oamenii despre tine și vei împărtăși produse care te ajută să faci asta.

8. Voyeurismul. Există două motivații conexe care determină oamenii să împărtășească din voyeurism. Pe de o parte, oamenii împărtășesc lucruri care le permit celorlalți să trăiască în mod indirect prin ele. Aici intră pozele de pe Instagram cu mâncare și vacanțe. Pe de altă parte, oamenii sunt extrem de motivați să împărtășească lucruri precum scandaluri cu celebrități, bârfe despre oameni cunoscuți sau oameni care nu le plac, deoarece îi ajută să se unească cu alții care cred la fel.


Înțelegerea și aplicarea psihologiei legate de motivele pentru care oamenii împărtășesc ceva este principiul Pareto al marketingului: 20% din ceea ce faceți va duce în cele din urmă la 80% din creștere.


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

By using this form you agree with the storage and handling of your data by this website.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.