1 mai 2024, 14:34

Peste două milioane de căutări pe Google pentru sintagma „submarin dispărut” în ultimele zile

Povestea submersibilului dispărut care explora epava Titanicului și a cursei contracronometru a operațiunii de salvare captivează lumea întreagă, potrivit Reuters.

Oamenii nu-și iau ochii de pe ecranele televizoarelor, sunt fascinați de experții maritimi care detaliază obstacolele și eforturile pe care le implică o operațiune de salvare într-o vastă întindere de apă. Ei își urmăresc telefoanele, stau cu sufletul la gură așteptând alertele trimise de portalurile de știri în legătură cu soarta unui echipaj de exploratori ai mărilor și miliardari care a dispărut în această săptămână după ce s-a avântat în adâncurile oceanului pentru a vedea epava Titanicului, nava care s-a scufundat în oceanul Atlantic, în data de 15 aprilie 1912.

Erin Geary, o asistentă de cercetare în vârstă de 27 de ani din Atlanta, Georgia, a descris că se simțea tristă, anxioasă și uluită în timp ce urmărea operațiunea de salvare a submersibilului Titan.

Ea a spus că ea și tatăl ei au început să-și imagineze la ce tactici de supraviețuire ar putea recurge cei cinci pasageri.

Geary a fost o fană a filmului „Titanic” (1997) cu Leonardo DiCaprio în rolul principal, care a fixat povestea tristă a imensului pachebot în imaginația populară modernă.

Vizualizările paginii Wikipedia a filmului Titanic au crescut miercuri, potrivit datelor de pe site-ul de analiză a filmelor FlixPatrol.

„Unii oameni cred că Titanicul este oarecum blestemat, așa că de ce te-ai pune intenționat în această situație?” s-a întrebat Erin Geary.

Operațiuni de salvare la fel de tensionate și cu miză mare

Saga submersibilului Titan amintește de operațiuni de salvare la fel de tensionate și cu miză mare, cum ar fi recuperarea în 2010 a peste 30 de mineri prinși în subteran, în Chile, și recuperarea miraculoasă a unei echipe de fotbal formată din băieți thailandezi dintr-un sistem de peșteri inundat în 2018. Ambele incidente au devenit subiecte ale unor documentare populare.

În această săptămână, au fost efectuate peste 2 milioane de căutări pe Google pentru sintagma „submarin dispărut”.

Pe site-urile de socializare, comentariile au evidențiat disperarea publicului față de situația ocupanților submersibilului Titan până la uimirea că cineva și-ar dori să se îmbarce într-o navă mică și neîncăpătoare și să plece astfel într-o misiune riscantă.

Cine sunt cei de la bord

Cei aflați al bordul aparatului sunt miliardarul și aventurierul britanic Hamish Harding, 58 de ani, omul de afaceri născut în Pakistan, Shahzada Dawood, 48 de ani, împreună cu fiul său Suleman, în vârstă de 19 ani, exploratorul francez Paul-Henri Nargeolet, 77 de ani, și Stockton Rush, 61 de ani, fondator și directorul executiv al OceanGate, compania americană de expediții care operează submersibilul dispărut în adâncuri.

Unii oameni și-au exprimat frustrarea că această călătorie turistică are parte de o operațiune de salvare atât de costisitoare, în timp ce tragediile de amploare, care implică nave maritime cu pasageri mai puțin importanți, cum ar fi barca de pescuit care transporta sute de pasageri migranți, care s-a scufundat în apropierea Greciei, săptămâna trecută, nu au reușesc să obțină același interes din partea publicului.

Ultimele ore de viață

Estimările experților și oficialilor spun că cei cinci oameni aflați la bordul submersibilului dispărut duminică în Oceanul Atlantic vor rămâne fără oxigen azi după-amiază, căutările intrând astfel în faza decisivă, scrie BBC. Zece noi nave și submarine controlate de la distanță ar trebui să se alăture azi operațiunilor de căutare, dublând astfel eforturile de salvare, dar în ciuda optimismului afișat, Titan este, deocamdată, de negăsit.

Este puțin probabil ca submersibilul să fi suferit o defecțiune catastrofală, a spus inginerul care a proiectat nava pe care regizorul James Cameron a folosit-o pentru a ajunge în Groapa Marianelor. „Sunetul călătorește deosebit de bine sub apă”, a declarat Ron Allum, un inginer și explorator australian de mare adâncime, fost coproiectant al submersibilului Deepsea Challenger, pe care Cameron l-a folosit în 2012 pentru a ajunge în cel mai adânc punct cunoscut al mării.

„O implozie catastrofală ar putea fi auzită la mii de kilometri și ar putea fi înregistrată”, a spus el, potrivit The Guardian. O implozie ar declanșa probabil semnale în dispozitivele militare de mare precizie folosite pentru înregistrarea sau ascultarea sunetelor subacvatice. „Eu cred că corpul submarinului este intact, dar că a rămas fără energie” a mai spus Allum.

Doctorul David Gallo, specialist în explorări la mare adâncime, crede că ar fi nevoie de un miracol pentru salvarea celor cinci persoane aflate la bordul submersibilului. El a declarat pentru emisiunea Good Morning Britain de la ITV că zgomotele detectate din adâncurile oceanului sunt „credibile și repetabile”, ceea ce înseamnă că echipele trebuie să presupună că acestea provin de la submersibil și să se miște rapid pentru a-l localiza.

„Trebuie, în acest moment, să presupunem că acela este submarinul și să ne deplasăm rapid în acel loc, să îl localizăm și să trimitem roboți acolo jos pentru a verifica dacă acolo se află submarinul”, a spus el.

Cu doar câteva zile în urmă, jurnalistul Kenny Sharpe de la CBC a făcut aceste fotografii la St John’s. Sharpe spune că nu știa ce fotografiază în acel moment. S-a dovedit a fi vorba chiar despre submersibilul Titan, care era remorcat în larg. Imaginile arată cum micul submarin este tras de nava Polar Prince, în timp ce echipajul se îndreaptă spre locul unde a naufragiat Titanicul.

Garda de Coastă americană a estimat că oxigenul de la bordul submersibilului ar trebui să se termine în jurul orei 07.18, ora Washingtonului, adică 14.18 ora României.


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol