Poate că vrei doar un citybreak. Sau o vacanță ceva mai lungă și ai ales UK/Londra. Trebuie să știi că e posibil să te aștepte câteva surprize, scrie The Guardian.
Cum trenul spre Londra întârzia în weekendul în care avea loc încoronarea Regelui Charles al III-lea, Claire Gleave a decis să anuleze masa pentru cinci persoane pe care o rezervase la restaurant, deoarece știa că va pierde rezervarea de la ora 19.00. Dar tot s-a ales cu o notă de plată de 125 de lire sterline.
Această mamă a trei copii din Cotswolds a încălcat regulile de rezervare pe care, potrivit unei analize realizate de Observer, o proporție semnificativă de restaurante de top le-a adoptat în prezent: dacă anulați rezervarea prea târziu sau dacă nu vă prezentați, vi se va percepe o taxă. Iar această taxă poate fi egală cu o parte considerabilă a meniului pe care l-ai fi putut comanda.
Un studiu realizat de Observer a arătat că peste 90 dintre cele mai bune 100 de restaurante din Marea Britanie percep taxe pentru „no-show” (atunci când un client nu se prezintă) sau pentru anulări în ultima clipă. În unele cazuri, o taxă de anulare poate fi aplicată cu două săptămâni înainte de data rezervării.
Când Gleave a sunat la restaurantul din Chelsea cu cinci ore înainte ca ea și familia ei să ia loc la masă, i s-a perceput o taxă de anulare de 25 de lire sterline pentru fiecare client, fapt de care și-a dat seama abia când s-a uitat pe extrasul de cont câteva zile mai târziu.
„Am anulat în aceeași. M-am gândit că le voi da ceva timp pentru a umple spațiul”, spune ea.
Sondaj
Sondajul nostru – scrie The Guardian – asupra celor 100 de localuri nominalizate luna trecută în cadrul National Restaurant Awards arată că peste 90 de localuri percep sume cuprinse între 20 și 375 de lire sterline în cazul în care oamenii nu se prezintă. Și nu este vorba doar de localurile de lux – și localurile mai mici unde vă puteți hrăni bine cu 30 de lire sterline impun, de asemenea, sancțiuni.
Restaurantul Ledbury din Londra (mai scump), care are în meniu crab din Isle of Mull și calcan din Cornish, percepe o taxă de neprezentare de 195 de lire sterline de persoană. Aceleași reguli se aplică și la Core by Clare Smyth, un local cu trei stele Michelin, care percepe o taxă de 150 de lire sterline pentru anularea cu întârziere. Iar dacă anulați o rezervare la Black Swan din Oldstead cu mai puțin de 14 zile înainte de masă, riscați să pierdeți avansul de 50 de lire sterline cerut pentru fiecare client.
Procesul de rezervare a unei mese s-a schimbat semnificativ în ultimii ani.
Introducerea taxelor pentru rezervările întârziate sau neprezentări, deduse de pe cardurile de debit sau de credit solicitate la rezervare, este un rezultat al acestei practici, spun patronii restaurantelor, care se confruntă cu pierderi semnificative dacă au mesele goale.
„Sunt bani morți”
Paul Foster de la Salt din Stratford-upon-Avon percepe 55 de lire sterline, jumătate din prețul meniului de degustare, dacă masa este anulată cu două zile înainte. „Dacă cineva anulează la mijlocul săptămânii în 48 de ore, ne luptăm să vindem masa”, spune el. „Sunt bani morți. Odată cu rezervarea acelei mese, mâncarea a fost comandată, pregătirea a început și personalul a fost programat. Sunt foarte strict cu acest lucru și am pierdut clienți din această cauză în trecut.”
Andy Beynon, de la Behind, un restaurant cu o stea Michelin din London Fields, a declarat că pentru doi oaspeți care nu se prezintă la masă au ca rezultat o pierdere de 15% din afaceri. „Nu este vorba doar de venituri ratate, ci și de munca grea, timpul și resursele financiare care sunt investite în fiecare preparat”, a spus el.
În Edinburgh, Palmerston, votat pe locul 41 în top 100, percepe 20 de lire sterline pe cap de locuitor în cazul unei anulări în termen de 24 de ore la mesele de trei sau mai multe persoane. „Am mărit-o de la 10 lire sterline, deoarece mulți oameni nu au nici măcar o tresărire la această sumă [10 lire]. Am făcut-o un pic mai serioasă”, a declarat cofondatorul James Snowdon. „Îi face pe oameni să conștientizeze”.
Peter Backman, un consultant în restaurante, a declarat că problema a apărut în rezervările de afaceri, unde participanții nu știu când se poate termina o întâlnire sau ce va dori clientul lor, să mănânce, așa că acoperă câteva opțiuni făcând mai multe rezervări.
Sameer Taneja, de la Benares din Mayfair, a declarat că numărul de neprezentări a scăzut considerabil după ce au introdus o taxă de 35 de lire sterline pe cap de client. „În prezent, taxăm de patru-șase ori pe săptămână pentru neprezentări”, a spus el.
În afara restaurantelor cu stele Michelin și a localurilor în care vă puteți aștepta să plătiți peste 100 de lire sterline de persoană, localurile mai mici percep de obicei taxe mai mici, cu o perioadă de anulare de una sau două zile. The Tamil Prince din Islington, Londra, percepe 35 de lire sterline de persoană pentru o anulare târzie cu șase ore înainte de rezervare, în timp ce Tom Straker, cunoscut pentru videoclipurile sale de pe TikTok, percepe aceeași sumă în restaurantul său din Notting Hill.
Vânzări „finale și nerambursabile”
Alte restaurante din top 100 au dus politica și mai departe, cerând plata integrală la rezervare, la fel ca în cazul cumpărării unui bilet la un concert. Ynyshir, restaurantul galez votat cel mai bun din Marea Britanie în cadrul premiilor naționale, cere plata în avans a 375 de lire sterline de persoană pentru cină, vânzările fiind „finale și nerambursabile”, deși pot fi reprogramate cu un preaviz de două săptămâni. Clienții sunt sfătuiți să încheie o asigurare în cazul în care trebuie să anuleze în scurt timp.
Moor Hall din Aughton, Lancashire, solicită plata a 225 de lire sterline de persoană pentru cină în momentul rezervării. „În cazul în care nu reușiți să vă anulați rezervarea cu cel puțin 14 zile înainte de sosire, plata va fi reținută ca taxă de anulare”, se arată în termenii și condițiile restaurantului.
The Man Behind the Curtain din Leeds cere 135 de lire sterline în avans pentru cină, pe care o numește „un eveniment, precum un concert sau o experiență teatrală”. Dacă nu este anulat în 48 de ore, nu va fi rambursat. „Anulările târzii sau neprezentările sunt atât dăunătoare pentru afacere, cât și supărătoare pentru ceilalți oaspeți care își doreau cu adevărat o masă”, se arată în termenii și condițiile sale.
Nu toate restaurantele de top percep taxe. The Sportsman din Kent acceptă rezervări doar prin telefon sau e-mail și confirmă cu o săptămână înainte, spunând că neprezentările sunt rare. Singburi din Leytonstone, în nord-estul Londrei, a fost clasat pe locul 73 în topul celor mai bune restaurante, dar nu acceptă decât numerar și face rezervări prin telefon.
În ciuda avertismentelor de pe site-urile web, multe restaurante sunt dornice să arate că sunt flexibile și că vor rambursa taxele dacă primesc o altă rezervare. „În cazul în care există circumstanțe atenuante, cum ar fi grevele de transport, vreme rea sau boală, facem excepții”, a declarat Taneja.
Comentariile sunt oprite pentru acest articol